Radeloos na scheefzitten
-
- Forum-lid
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36
Dag allemaal,
Ik heb een curieus probleem en ga daar aanstaande vrijdag ook voor naar de manueeltherapeut. Ik ben in mijn leven nog maar één keer eerder bij de fysio geweest en heb eigenlijk nooit ergens last van, maar als er al iets is lukt het vaak om dit zelf op te lossen/te herstellen.
Het probleem is als volgt: ik reed een Canyon Aeroad (het oudere model) en na 2x knappen van de bout die de zadelpen klemt is het fout gegaan. De eerste keer kon ik het herstellen, maar de tweede keer is het carbon uitgescheurd en het frame dus onbruikbaar geworden. En nee, ik heb de bouten niet te vast gedraaid.
Begin december is dit gebeurd en toen heb ik voor 150 euro een zo goed als nieuwe Giant Defy alu op de kop getikt en alles overgezet. Prima dacht ik, want dan wordt dit mijn winter/Tacxfiets en er komt in 2019 een nieuwe Eddy Merckx San Remo 76 van de club.
Het probleem is dat deze Merckx erg lang op zich laat wachten, op zich niet zo’n probleem want de Ster en de RvG kunnen prima op een alu Defy gefietst worden, maar dan moet je wel goed zitten.
Ik zit dus sinds dat ik het kreng heb scheef op mijn fiets. Mijn hele lichaam staat lichtelijk naar links en daardoor draait mijn linkerbeen ook werkelijk voor geen meter.
Het afstellen van de fietsen heb ik altijd zelf gedaan. Filmen op de Tacx en meten en aanpassen en daarna finetunen gaandeweg. Dit is altijd perfect gegaan, tot de huidige fiets dus.
Het lijkt ineens alsof er beenlengteverschil is of dat mijn bekken scheef zijn gaan staan of iets dergelijks. Ik ben er radeloos door en ben er ook helemaal klaar mee. De trainingskampen/weekenden zijn gewoonweg k#t omdat het mij behoorlijk hindert.
Ik heb in principe alles al geprobeerd om de maten te veranderen en een bikefitting is niet rendabel en tevens ben ik ook van mening dat dit nu niets gaat bijdragen. Ben nog student en die 200 e is gewoon nodig voor de Merckx. Tevens is het zeer bijzonder dat het sindsdien is gekomen. Het is natuurlijk een totaal andere geometrie dan een Aeroad, maar toch….
Een lang verhaal, maar voor de volledigheid wel goed denk ik.
Wat ik nou eigenlijk wil vragen aan jullie; hebben jullie ooit een soortgelijk verschijnsel meegemaakt of ooit zomaar out of the blue scheve bekken gekregen oid en wat waren de uitkomsten, oplossingen, diagnoses etc?
Alvast bedankt voor het antwoorden.
Gr. Noorderkracht
Ik heb een curieus probleem en ga daar aanstaande vrijdag ook voor naar de manueeltherapeut. Ik ben in mijn leven nog maar één keer eerder bij de fysio geweest en heb eigenlijk nooit ergens last van, maar als er al iets is lukt het vaak om dit zelf op te lossen/te herstellen.
Het probleem is als volgt: ik reed een Canyon Aeroad (het oudere model) en na 2x knappen van de bout die de zadelpen klemt is het fout gegaan. De eerste keer kon ik het herstellen, maar de tweede keer is het carbon uitgescheurd en het frame dus onbruikbaar geworden. En nee, ik heb de bouten niet te vast gedraaid.
Begin december is dit gebeurd en toen heb ik voor 150 euro een zo goed als nieuwe Giant Defy alu op de kop getikt en alles overgezet. Prima dacht ik, want dan wordt dit mijn winter/Tacxfiets en er komt in 2019 een nieuwe Eddy Merckx San Remo 76 van de club.
Het probleem is dat deze Merckx erg lang op zich laat wachten, op zich niet zo’n probleem want de Ster en de RvG kunnen prima op een alu Defy gefietst worden, maar dan moet je wel goed zitten.
Ik zit dus sinds dat ik het kreng heb scheef op mijn fiets. Mijn hele lichaam staat lichtelijk naar links en daardoor draait mijn linkerbeen ook werkelijk voor geen meter.
Het afstellen van de fietsen heb ik altijd zelf gedaan. Filmen op de Tacx en meten en aanpassen en daarna finetunen gaandeweg. Dit is altijd perfect gegaan, tot de huidige fiets dus.
Het lijkt ineens alsof er beenlengteverschil is of dat mijn bekken scheef zijn gaan staan of iets dergelijks. Ik ben er radeloos door en ben er ook helemaal klaar mee. De trainingskampen/weekenden zijn gewoonweg k#t omdat het mij behoorlijk hindert.
Ik heb in principe alles al geprobeerd om de maten te veranderen en een bikefitting is niet rendabel en tevens ben ik ook van mening dat dit nu niets gaat bijdragen. Ben nog student en die 200 e is gewoon nodig voor de Merckx. Tevens is het zeer bijzonder dat het sindsdien is gekomen. Het is natuurlijk een totaal andere geometrie dan een Aeroad, maar toch….
Een lang verhaal, maar voor de volledigheid wel goed denk ik.
Wat ik nou eigenlijk wil vragen aan jullie; hebben jullie ooit een soortgelijk verschijnsel meegemaakt of ooit zomaar out of the blue scheve bekken gekregen oid en wat waren de uitkomsten, oplossingen, diagnoses etc?
Alvast bedankt voor het antwoorden.
Gr. Noorderkracht
Gewoon bij een kinesist langs gaan. Die zal je vertellen of je echt scheef in elkaar zit (wat bij iedereen wel wat is). Voor hetzelfde geld is het een spierprobleem.
Je wil natuurlijk goed op een fiets zitten. Maar dat kan maar als je lichaam in orde is. Dus dat eerst laten nakijken. En dat is niet via een bikefitting maar eerder een medische analyse.
Walter
Je wil natuurlijk goed op een fiets zitten. Maar dat kan maar als je lichaam in orde is. Dus dat eerst laten nakijken. En dat is niet via een bikefitting maar eerder een medische analyse.
Walter
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Klinkt wel als erg vreemde overgang om als wedstrijdrenner van een Aeroad over te stappen op een Defy. Je houding zal zonder kunstgrepen compleet anders zijn op de Defy.
Nu het probleem er eenmaal is, is er vaak een fysiotherapeut nodig om je weer in het juiste bewegingspatroon te krijgen.
Nu het probleem er eenmaal is, is er vaak een fysiotherapeut nodig om je weer in het juiste bewegingspatroon te krijgen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36
@Walter Klopt. Daarom ook eerst naar een specialist toe. Bike fitting geloof ik niet heel erg in. De basis is simpel en is altijd alleen gelukt.
@AMclassic Klopt ook, maar zoals in mijn verhaal staat komt er straks een andere fiets en heb ik geen geld/wil ik er geen geld aan besteden om nu een andere fiets te kopen. Ik wilde gewoon op korte termijn een fiets hebben en deze kon ik snel opbouwen.
Ik zit erover na te denken om de Defy om te ruilen voor een rechter frame. Stevens, cannondale achtig iets. Het is bij m'n vertrouwde LBS, dus waarschijnlijk kan het kosteloos. Wat is jullie opinie hierover?
@AMclassic Klopt ook, maar zoals in mijn verhaal staat komt er straks een andere fiets en heb ik geen geld/wil ik er geen geld aan besteden om nu een andere fiets te kopen. Ik wilde gewoon op korte termijn een fiets hebben en deze kon ik snel opbouwen.
Ik zit erover na te denken om de Defy om te ruilen voor een rechter frame. Stevens, cannondale achtig iets. Het is bij m'n vertrouwde LBS, dus waarschijnlijk kan het kosteloos. Wat is jullie opinie hierover?
-
- Forum-lid
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36
Haha, nee hoor. Er zit gewoon beide kanten een 172.5
-
- Forum-lid
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36
Zolang je je zadel op dezelfde plaats zet tov je trapas speelt die hoek van zadelbuis niet mee.Noorderkracht schreef: ↑24 jan 2019 12:32Correct, dit was tevens mijn gedachte. Alleen de zitbuis is natuurlijk wel een halve of hele graad meer. Dus veel meer touring.
En bij normaal fietsen wil je je zadel altijd op dezelfde plaats tov je trapas...
Walter
Kleinere zitbuishoek wordt in het algemeen beschouwd als meer touring.....Noorderkracht schreef: ↑24 jan 2019 12:32 CUT
Alleen de zitbuis is natuurlijk wel een halve of hele graad meer. Dus veel meer touring.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
We hebben het hier zo maar over reach -2 cm, stack +3 cm. Afhankelijk van de maat wordt het verschil één van beide kanten op nog extremer.
Als ik mijzelf op zo'n alu Defy wil zetten zonder mijn houding te veranderen dan heb ik een 150 mm -17 graden stuurpen nodig.
Maar we weten niet welke maat fiets door welke maat fiets vervangen wordt.amclassic-fan schreef: ↑24 jan 2019 13:33We hebben het hier zo maar over reach -2 cm, stack +3 cm. Afhankelijk van de maat wordt het verschil één van beide kanten op nog extremer.
En blijkbaar worden de aeroad met een relatief korte stuurpen uitgeleverd. Dus het.moet niet extreem zijn allemaal.
Walter