Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Handige FTP test.

JensH
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 jan 2018 17:34

JensH 21 jan 2019 21:00

Ramp test van trainerroad is redelijk correct en doen baar

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 jan 2019 08:34

Dat ligt er dus maar net aan wat voor type renner je bent. Iedere test waarbij de echte inspanning veel korter is dan 20 minuten geeft bij explosieve renners een te hoog FTP. Bij tijdrijders is het juist andersom.

Als ik hierboven lees dat iemand na 15 minuten in een 20 minuten test instort dat kan je aan je klompen aanvoelen dat een 8 minuten test het FTP significant gaat overschatten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 jan 2019 08:55

raiju schreef: 21 jan 2019 20:38

Bij 20 minuten dan stort ik rond de 15 behoorlijk naar beneden en zakt het gemiddelde.
Dus je denkt bv dat je gedurende 20 minuten 300 watt kan trappen. Je begint en na 15 minuten begeeft je lichaam het omdat het eigenlijk maar 250 aankan...
Dat maakt toch niet uit of je dat binnen of buiten doet?

Zelf snap ik niet hoe je zo een 20 minuten test zou kunnen rijden. Dan moet je toch op voorhand weten welk vermogen je aankan? Lijkt me zeer moeilijk te kiezen wat je gaat rijden (natuurlijk ook de uitdaging bij een tijdrit...). Lijkt ook een self fulfilling profecy: je zal rijden wat je denkt te kunnen rijden...

De tests waarbij vermogen wordt verhoogt lijken me daarom meer relevant.

Walter

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 jan 2019 10:56

Natuurlijk is dat geen self fulfilling profecy, te hard beginnen en je krijgt de deksel keihard op je neus. Als je die 300 Watt maar 15 minuten volhoudt, dan weet je dat je de volgende keer wat minder hard van stapel moet lopen. Dan begin je dus op 280 Watt en heb je het idee dat er nog iets meer in zit dan voer je na 15 minuten het tempo een klein beetje op. Maar niet te veel, want 5 minuten is nog knap lang.

Een keer 20 minuten vol gas rijden is daarnaast ook gewoon een mooie trainingsprikkel voor iedereen in de lage landen. Meeste inspanning zijn aanzienlijk korter, beetje variatie kan geen kwaad.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8445
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 22 jan 2019 11:29

walter- schreef: 22 jan 2019 08:55
raiju schreef: 21 jan 2019 20:38

Bij 20 minuten dan stort ik rond de 15 behoorlijk naar beneden en zakt het gemiddelde.
Dus je denkt bv dat je gedurende 20 minuten 300 watt kan trappen. Je begint en na 15 minuten begeeft je lichaam het omdat het eigenlijk maar 250 aankan...
Dat maakt toch niet uit of je dat binnen of buiten doet?

Zelf snap ik niet hoe je zo een 20 minuten test zou kunnen rijden. Dan moet je toch op voorhand weten welk vermogen je aankan? Lijkt me zeer moeilijk te kiezen wat je gaat rijden (natuurlijk ook de uitdaging bij een tijdrit...). Lijkt ook een self fulfilling profecy: je zal rijden wat je denkt te kunnen rijden...

De tests waarbij vermogen wordt verhoogt lijken me daarom meer relevant.

Walter
Ik heb ook een tacx,20 min rond omslagpunt rijden red ik niet.Heb het gevoel dat het veel te benauwd is en minder zuurstofrijk is dan buiten waar ik het wel red.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 jan 2019 11:32

Niets dat je weerhoudt om een raam open te zetten....

Als de renner in huis in zijn kamer op de rollen een uurtje of 2 rijdt stijgt de temperatuur er met 2 graden.... (200W energie productie voor een kamer die maar 200W nodig heeft om bij -8 graden de kamer warm te houden...).

Hij is nu verhuist naar de garage...

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 22 jan 2019 11:42

walter- schreef: 22 jan 2019 08:55
Zelf snap ik niet hoe je zo een 20 minuten test zou kunnen rijden. Dan moet je toch op voorhand weten welk vermogen je aankan?


Quote2:
Niets dat je weerhoudt om een raam open te zetten....

Als de renner in huis in zijn kamer op de rollen een uurtje of 2 rijdt stijgt de temperatuur er met 2 graden.... (200W energie productie voor een kamer die maar 200W nodig heeft om bij -8 graden de kamer warm te houden...).

Hij is nu verhuist naar de garage...

Walter
De meeste wielrenners zullen wel eens een stukkie hard hebben gefietst. Het is niet zo dat wanneer je een vermogensmeter hebt, je al je verstand weg gooit. Ik kan in ieder geval redelijk inschatten na 2 minuten of ik het nog 18 minuten vol kan houden. Als je max gemiddeld vermogen over 20 minuten 290 Watt is dan begin je toch niet op 370W? Met zo'n eerste test zal je natuurlijk niet een helemaal vlak vermogen rijden dus dat is direct een verbeterpunt voor de volgende test.

Mocht je net een eerste fiets hebben gekocht met vermogensmeter en vanaf 0 direct serieus wil gaan trainen dan wordt het inderdaad lastig om je ftp vast te stellen met een 20 minuten test. Sowieso lijkt het me dan handig om vaak opnieuw te testen.

Het verwarmingsvermogen is zelf nog veel hoger dan 200W. Die 200W aan warmte komt vrij in de tacx, 600W aan vermogen is warmte in het lijf dat ook naar de omgeving gaat.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 jan 2019 15:28

bve schreef: 22 jan 2019 11:42

Het verwarmingsvermogen is zelf nog veel hoger dan 200W. Die 200W aan warmte komt vrij in de tacx, 600W aan vermogen is warmte in het lijf dat ook naar de omgeving gaat.
De natuur heeft ons wel efficiënter gemaakt dacht ik. Wij moeten niet 800W energie produceren in totaal opdat onze benen 200W kunnen overbrengen. Of wel? Lijkt me veel (kan me wel voorstellen dat bv om 200Wh te produceren we wel 800Wh aan voedsel moeten innemen: maar die 800Wh wordt niet enkel afgegeven tijdens dat uurtje fietsen).
En als het zo is, is de oefening voor een fietser misschien net om 'zuiniger' mechanische energie te produceren. Als je er in slaagt om met 700W, 200W mechanische energie te produceren maak je een gigantische vooruitgang... (ik heb wel eens studies gelezen over 'cycling efficiency' die wat in die richting gaan; die gaven wat aan dat niet atleet met hoogste V02max (zuurstof opname/lichaamsgewicht) de beste is, maar die met hoogste 'cycling efficiency', zijnde zuurstof opname/geproduceerd vermogen. Dat was hun uitleg waarom iemand met VO2Max <70 wereldkampioen tijdrijden werd... en nu ik bezig ben de referentie...: http://edzo.info.hu/images/Inverserelat ... eenVO2.pdf )

Walter

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 jan 2019 17:41

Oftewel reken maar met een efficiency van 25%. Dus als je 200 Watt trapt dan genereer je 600 Watt aan warmte, precies zoals BVE stelde.

Wel een interessant onderzoek dankzij de deelnemers aan het onderzoek. Gemiddeld 385 Watt (bij 71 kg) op 80% van je VO2Max over 20 minuten kunnen trappen, dat gaan niet veel forumleden na doen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1776
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 23 jan 2019 10:49

Even voor mijn info.... Het is toch zo dat je het vermogen wat uit een 20 minuten test komt moet verminderen met 10% (of 5%, ik kom beide percentages tegen) om de anaerobe component uit te sluiten?
Zo ben ik twee jaar geleden eens de Col de la Schlucht volle bak opgereden, tegen kramp aan. 41 minuten en mijn Garmin gaf aan dat ik in die rit een 20 minuten vermogen trapte van 235 watt. Is dat dan (gezien de twee keer zo lange tijd) een goede indicatie van mijn FTP?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 jan 2019 11:12

Dat ligt er aan hoe je het ingedeeld hebt. Ik zou vooral interessant vinden wat je over 41 minuten gemiddeld hebt getrapt en dat vergelijken met je 20 minuten waarde.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1776
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 23 jan 2019 11:53

Ik heb het even nagezocht in Strava, oevr de hele klim reed ik 234 watt gemiddeld. Redelijk vlak ingedeeld dus.... Al had ik wel het idee dat ik in de laatste kilometer op een hoop ging....

Plaats reactie