Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Handige FTP test.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8546
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 28 jan 2019 21:06

miezie schreef: 28 jan 2019 11:06
nijkie schreef: 26 jan 2019 09:13
miezie schreef: 26 jan 2019 00:58 Warm fietsen.
1 minuut tot het gaatje gaan
Kwartiertje heel rustig wat ronddraaien
5 minuten tot het gaatje
Uitfietsen...

En dan hier invullen: http://www.cyclingpowerlab.com/monodcriticalpower.aspx
5 min tot het gaatje,dan kan je flink in het Rood rijden en dan de calculatie van 20-30 of 60 min kan in mijn ogen flink afwijken.
Ik zie nergens waar je leeftijd etc kan/moet invullen.
Wat zou je met leeftijd willen?

Het rekenmodel is afkomstig uit de wetenschap. Lees maar eens over alles wat met critical power etc. te maken heeft.
Uiteindelijk gaat het om de combinatie van het vermogen van een bepaald interval (in dit geval 1 en 5 minuten) en het verval daartussen, wat doorgerekend wordt. Ik durf er wel wat op te zetten dat met "in het rood" etc. dit model redelijk in de buurt komt van jouw FTP (dwz. wat je in een uur kan volhouden).

We kunnen er met z'n allen van alles op na houden dat de 20 minuten test heilig is, maar die is al beïnvloedbaar met je warming up protocol, hoe je deze indeelt en wat dan nog meer... hetzelfde geldt voor de test die ik hier geef. Hetzelfde geldt voor een ramp-test (die verdacht accuraat is...). Uiteindelijk gaat het er gewoon om dat je een manier kiest, daar aan vast houdt en je gewoon gaat trainen. Iedereen zal zeggen dat zijn/haar methode het beste is.
Die 20 minuten is gewoon ooit bedacht door de mensen die hier mee begonnen en de FTP is ook maar een begrip wat er bij kwam kijken.

Ikzelf stamp liever een efficiënte test weg of ga naar een SMA om het te laten bepalen. Uiteraard reproduceerbaar, dus binnen op de Tacx. Wattages binnen en buiten verschillend? Valt wel mee in mijn ogen... mental game vooral en je hf doet misschien wat anders.
Ik zal het binnenkort op de tacx eens doen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

miezie
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jan 2014 11:06

miezie 28 jan 2019 22:15

nijkie schreef: 26 jan 2019 09:13 Ik zal het binnenkort op de tacx eens doen.
Ben benieuwd! :)

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 29 jan 2019 09:32

miezie schreef: 28 jan 2019 11:06
nijkie schreef: 26 jan 2019 09:13
miezie schreef: 26 jan 2019 00:58 Warm fietsen.
1 minuut tot het gaatje gaan
Kwartiertje heel rustig wat ronddraaien
5 minuten tot het gaatje
Uitfietsen...

En dan hier invullen: http://www.cyclingpowerlab.com/monodcriticalpower.aspx
5 min tot het gaatje,dan kan je flink in het Rood rijden en dan de calculatie van 20-30 of 60 min kan in mijn ogen flink afwijken.
Ik zie nergens waar je leeftijd etc kan/moet invullen.
Wat zou je met leeftijd willen?

Het rekenmodel is afkomstig uit de wetenschap. Lees maar eens over alles wat met critical power etc. te maken heeft.
Uiteindelijk gaat het om de combinatie van het vermogen van een bepaald interval (in dit geval 1 en 5 minuten) en het verval daartussen, wat doorgerekend wordt. Ik durf er wel wat op te zetten dat met "in het rood" etc. dit model redelijk in de buurt komt van jouw FTP (dwz. wat je in een uur kan volhouden).

We kunnen er met z'n allen van alles op na houden dat de 20 minuten test heilig is, maar die is al beïnvloedbaar met je warming up protocol, hoe je deze indeelt en wat dan nog meer... hetzelfde geldt voor de test die ik hier geef. Hetzelfde geldt voor een ramp-test (die verdacht accuraat is...). Uiteindelijk gaat het er gewoon om dat je een manier kiest, daar aan vast houdt en je gewoon gaat trainen. Iedereen zal zeggen dat zijn/haar methode het beste is.
Die 20 minuten is gewoon ooit bedacht door de mensen die hier mee begonnen en de FTP is ook maar een begrip wat er bij kwam kijken.

Ikzelf stamp liever een efficiënte test weg of ga naar een SMA om het te laten bepalen. Uiteraard reproduceerbaar, dus binnen op de Tacx. Wattages binnen en buiten verschillend? Valt wel mee in mijn ogen... mental game vooral en je hf doet misschien wat anders.
Mag ik vragen waar je het protocol warmup, 1 minuut voluit, 15min rust en dan nog eens 5 minten vol gas vandaan hebt? En waaruit dan blijkt dat dat een goede weerspiegeling is van je FTP?
Ik vind in de literatuur juist het tegenover gestelde; …….however, the limits of agreement were too large to consider FTP and CP interchangeable. (heel recent nov 2018)

Ook uit de literatuur, …CP was considerably overestimated when only trials lasting less than 10min were included, independent of the mathematical model used…
….Models that include two trials between 12 and 20min provide good agreement with the criterion method (for both CP and W').

Je kunt wel op je klompen aanvoelen dat wanneer je 2 relatief korte testjes doet, en er vervolgens een gemiddeld mathematisch model op loslaat (waar overigens in de literatuur ook geen consensus over is) er een flinke spreiding zou kunnen zitten op FTP.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 29 jan 2019 11:23

Misschien hebben mensen behoefte om de fysiologische onderbouwing voor de afname van het vermogen in relatie tot de tijd nog eens door te nemen. In simpel Nederlands: die Regel van Riegel is zo gek nog niet.

https://www.fiets.nl/2015/11/16/de-afna ... n-de-tijd/

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 29 jan 2019 11:39

Klein_Verzet schreef: 29 jan 2019 11:23 Misschien hebben mensen behoefte om de fysiologische onderbouwing voor de afname van het vermogen in relatie tot de tijd nog eens door te nemen. In simpel Nederlands: die Regel van Riegel is zo gek nog niet.

https://www.fiets.nl/2015/11/16/de-afna ... n-de-tijd/
Precies, dit toont gelijk aan waarom een 5 minuten test een indicatie van het ftp geeft, zoals 220 - leeftijd dat doet voor max HR. Totaal waardeloos.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 29 jan 2019 12:00

Klein_Verzet schreef: 29 jan 2019 11:23 Misschien hebben mensen behoefte om de fysiologische onderbouwing voor de afname van het vermogen in relatie tot de tijd nog eens door te nemen. In simpel Nederlands: die Regel van Riegel is zo gek nog niet.

https://www.fiets.nl/2015/11/16/de-afna ... n-de-tijd/
Wat ik hierboven ook al aangaf, dat 2 korte intensieve workouts niet te gebruiken is om FTP te bepalen wordt nogmaals door de regel bevestigd.
“De formule van Riegel geeft dus een goede empirische beschrijving van de afname van het vermogen voor een tijdsduur groter dan 10 minuten”
Korter is niks zinnigs over te zeggen.

“Bij het hardlopen is bekend dat de machtsfactor -0,07 in de formule van Riegel goed klopt voor verreweg de meeste lopers. Toch zijn er ook wel afwijkingen bekend, met name:

Sprinters met een hoge snelheid en beperkt duurvermogen (hiervoor is een machtsfactor -0,09 beter).
Ultralopers met een beperkte snelheid en zeer goed uithoudingsvermogen (hiervoor past een machtsfactor -0,05 beter)”

Dit geld 1 op 1 voor wielrenners.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8546
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 jan 2019 16:53

Ik heb vandaag een test gedaan waarbij het wattage automatisch oploopt en gestart bij 50watt.Je loopt dus langzaam vol.
Zal morgen de resultaten posten voor de geïnteresseerden.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

miezie
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jan 2014 11:06

miezie 29 jan 2019 22:40

t2300 schreef: 29 jan 2019 09:32 Mag ik vragen waar je het protocol warmup, 1 minuut voluit, 15min rust en dan nog eens 5 minten vol gas vandaan hebt? En waaruit dan blijkt dat dat een goede weerspiegeling is van je FTP?
Ik vind in de literatuur juist het tegenover gestelde; …….however, the limits of agreement were too large to consider FTP and CP interchangeable. (heel recent nov 2018)
Dan mag je de hele abstract ook best posten: https://dspace.lboro.ac.uk/dspace-jspui ... 2134/35358
En hetzelfde voor de tweede: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29203319

Een test over 12 of 13 renners vind ik persoonlijk overigens niet erg representatief en dan gaat het er ook maar net om wat je uiteindelijk wilt valideren...

Hoe dan ook, de test komt van een presentatie van dhr. Vroemen. TS vraagt om een praktische makkelijk uitvoerbare test en dit geeft een prima indicatie. En meer beweer ik ook niet.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 30 jan 2019 15:53

Kort testprotocol : makkelijk(er) uit te voeren, snel, geeft de hoogste ftp waarde.
Lang testprotocol : moelijk, zwaar, duurt langer, geeft een lagere ftp.

Welke kies je ?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8546
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 30 jan 2019 16:15

Test gedaan,gestart met 50mwatt oplopend vermogen.
Lengte 1.86cm
Gewicht 78kg
Leeftijd 51
BMI 22,5
Vo2 max 47,3ml/min/kg
Hf herstel 24hf na zware inspanning
ADV 3,62W/KG
Drempelwaardes

Vat 144hf 212w
Rcp 171hf 314w
Max 184hf 364w

Testduur 27:18
Inspanningsduur 20:46

Ben meer dan tevreden.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 03 feb 2019 18:23

dwangarbeider schreef: 30 jan 2019 15:53 Kort testprotocol : makkelijk(er) uit te voeren, snel, geeft de hoogste ftp waarde.
Lang testprotocol : moelijk, zwaar, duurt langer, geeft een lagere ftp.

Welke kies je ?
Ik kies datgene waarop ik mijn trainingen kan schalen. In de link die doorgestuurd is kun je meerdere waarden invullen. Ook je 20 minuten of wat je op bijvoorbeeld 37 minuten trapt.

Hoe groter de verschillen des te beter de vergelijking word in mijn ogen. AMclassic fan haalde al aan dat een sprinter op een korte test beter scoort dan op een lange het tegenovergestelde geld voor een tijdrijder. Ik zie meer in die grafiek van 1 tot 90 minuten. Dan weet je ongeveer wat je op een klim van 2 minuten kunt trappen en op 1 van 20.

Helaas heb ik voor het instellen van mijn trainingen een ftp waarde nodig. Gelukkig verschilt die bij mij op een 8 minuten, 20 minuten en ramp test niet erg veel. Ook als ik mijn waarden invul in de link komt er het zelfde uit. Dus voor mij betrouwbaar. CTS heeft ook de 3 minuten veldtest welke ze zelf gebruiken tijdens het coachen. Dat ga ik in de zomer proberen.

r.storm6
Forum-lid
Berichten: 181
Lid geworden op: 31 jul 2010 19:45

r.storm6 13 okt 2020 09:46

Hallo,

Ik heb gisteravond (voor het eerst )op een spinningbike in de sportschool een test gedaan.
Maar ben eigenlijk nog niet bekend met fietsen op vermogen.

De test begonnen op 75 watt en dan per 4 minuten 25 wat erbij.
Na ca 40/45 minuten was het gebeurd. Net niet het blokje op 325 vol kunnen maken. De meter gaf aan 303 watt als eindresultaat.
Wat is nu verstandig om aan te houden bij training? De man die erbij was had het over ca 10% eraf en dat aan te houden.

38 jaar
75 kg
Max hr gisteren 199

Gr Rinze

Plaats reactie