Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Handige FTP test.

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 16 jan 2019 18:52

Sinds een tijdje ben ik aan het trainen op vermogen.

wat ik nu doe en waar ik tegenaan loop:

Bij mij in de buurt vind ik het lastig om buiten een echte FTP 20 minuten test te doen vanwege het verkeer en bochten.
Ik ben ook bijzonder slecht in wattage vlak vasthouden. Zelfs op een hometrainer.

Ik heb 2017 en de eerste helft van 2018 elke keer met de 20 minuten test gereden.

Deze winter ben ik met 2x 8 minuten aan de slag.

Deze laatste is al beter uit te voeren.

wat ik weet:

Nu las ik over een 3 minuten all out test en het ramp protocol.
Ook las ik iets over CP en een berekening met verschillende wattages.

https://www.researchgate.net/profile/Ma ... ion_detail

https://blog.trainerroad.com/new-ramp-t ... stressful/

Het RAMP protocol van TrainerRoad lijkt me al beter uitvoerbaar, ik kan helaas het bestand nergens vinden.

De CP berekenig heb ik met Golden Cheeta wel eens gedaan dat is met de data tijdens ritten in de zomer best goed te doen. Helaas heeft TrainingPeaks dit niet voor zover ik weet in de premium versie.

waarom is FTP voor mij belangrijk:

Ik gebruik Trainingpeaks om schema’s en trainingen te maken. Deze schalen op een % van mijn FTP. Dit gebruik ik heel strikt in de winter binnen en wat losser buiten.

Wat ik zoek:

Een FTP test die gemakkelijk en snel is uit te voeren binnen (smart trainer) of buiten (racefiets). Of iets anders waar ik mijn FTP uit kan afleiden zodat ik mijn trainingen enigszins goed kan schalen en uitvoeren.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1217
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 16 jan 2019 19:48

Een 20 minuten test is toch niet onoverkomelijk, zou ik zeggen.
En hoelang duurt zo'n 20 minuten test ? Dat is toch ook niet zo moeilijk, lijkt me.

Als je een tijdje met een powermeter rijdt, kun je toch ook wel een vrij nauwkeurige schatting doen.
Het is niet zo dat wanneer je echte FTP 250 zou zijn en je zet je FTP op 240, dat al je trainingen dan om zeep zijn.

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 20 jan 2019 19:13

@dwangarbeider: Ik begrijp wat je schrijft. Waar ik woon is een 20 minuten test buiten lastig uit te voeren. Binnen vind ik het al helemaal zwaar. Vooral als ik het regelmatig wil testen.

Een verschil van 10 watt van 250watt is 4%.
Een 4x8 minuten training op 110% ftp met 4% verschil= of trainen in de verkeerde zone als het te laag is, en als je het te hoog inschat dan is het niet meer haalbaar voor mij.

Het nut van een (goede) wattage meter of smarttrainer valt met jouw opmerking een beetje weg.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 20 jan 2019 20:09

Start 120watt en elke 3 min 20watt erbij tot uitputting. Neem van de laatste 60sec ca 75% en dit is je FTP.
Denk eraan het hele FTP gedoe is geen exacte wetenschap en dus ook geen absolute waarheid.
What makes the boat go faster?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 jan 2019 23:47

raiju schreef: 20 jan 2019 19:13 ... Waar ik woon is een 20 minuten test buiten lastig uit te voeren. Binnen vind ik het al helemaal zwaar. ...
20 minuten voluit is zowat tegen 40km/u dus een kleine 15km. Dat je buiten ergens niet 15km aan 1 stuk kan doorrijden kan ik snappen. Maar binnen is dat toch geen probleem?
En of je nu binnen 20 minuten voluit moet of buiten: het zal in beide gevallen pijn gaan doen.... binnen heb je tenminste het voordeel dat je door de vermoeidheid niet ergens tegenaan gaat gaan...
En als 'binnen' te warm is; zet je rollen buiten...

Walter

Rayb81
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mei 2014 09:41

Rayb81 21 jan 2019 01:50

Als je een constante wind tegen hebt (windkracht 5 bijv.) dan heb je een kortere afstand nodig omdat de snelheid lager is.
Alleen een constante wind van die sterkte is vaak niet aanwezig en dan is het erg lastig om een bepaald wattage vast te houden.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 jan 2019 07:08

walter- schreef: 20 jan 2019 23:47
raiju schreef: 20 jan 2019 19:13 ... Waar ik woon is een 20 minuten test buiten lastig uit te voeren. Binnen vind ik het al helemaal zwaar. ...
20 minuten voluit is zowat tegen 40km/u dus een kleine 15km. Dat je buiten ergens niet 15km aan 1 stuk kan doorrijden kan ik snappen. Maar binnen is dat toch geen probleem?
En of je nu binnen 20 minuten voluit moet of buiten: het zal in beide gevallen pijn gaan doen.... binnen heb je tenminste het voordeel dat je door de vermoeidheid niet ergens tegenaan gaat gaan...
En als 'binnen' te warm is; zet je rollen buiten...

Walter
Heb hier in de omgeving wel 2 mogelijkheden waar ik 15km voluit kan gaan zonder veel verkeer en kruispunten/stoplichten. 1, afsluitdijk 2, langs de waddenkust.

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 21 jan 2019 19:32

@Nuitkor: dan heb je geluk. Als ik naar de afsluitdijk zou moeten fietsen dan ben ik goed warm.

@ Walther: De rollen buiten zetten heb ik al gedaan. Dat werkt redelijk. Een 8 minuten test vind ik dan wel te doen.

@ livio livius: dan zit ik bijna 40 minuten in de test. Waarvan bijna 10 boven mjin ftp.
Voor binnen best te doen maar buiten lijkt het me lastig.

Ik las een stuk over de 3 minuten veld test https://www.trainingpeaks.com/blog/alte ... -cyclists/
Ook geen exacte wetenschap maar wellicht wel even vlug uit te voeren. Ik ga liever in 3 minuten naar de klote.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 21 jan 2019 19:35

raiju schreef: 21 jan 2019 19:32 ...

@ Walther: De rollen buiten zetten heb ik al gedaan. Dat werkt redelijk. Een 8 minuten test vind ik dan wel te doen.

...
En wat is de beperkende factor binnen?

Waar loopt het na 8 minuten fout (dat niet met een ventilator kan opgelost worden....)

Walter

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 21 jan 2019 19:41

De eerste stap boven je FTP is makkelijkte doen. Daarna is het even doorbijten. Tot aan FTP moet het gemakkelijk zijn.
What makes the boat go faster?

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 21 jan 2019 20:38

@Livio Livius:Dat zal ik ook eens proberen.
Korte vraagm Wat zegt het als ik in de 2e of 3e minuut van een blokje moet stoppen?
Het gemiddelde blijft het zelfde.

Een soortgelijke test met om de minuut een verhoging heb ik wel eens gedaan.

@ walther, de 2x 8 minuten doe ik meestal binnen. ik kan 8 minuten vrij goed doseren 1 minuut rustig opstarten net onder het beoogde wattage dan 7 minuten vol. Dat 2x.
Bij 20 minuten dan stort ik rond de 15 behoorlijk naar beneden en zakt het gemiddelde.
De resultaten in TrainingPeaks worden met de 20 minuten test (5 min en 20 min) wel goed in een grafiek weer gegeven. In de loop van het jaar zie ik daar progressie in.

Met name voor buiten zoek ik even iets korts zodat ik daarna gewoon kan fietsen.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 21 jan 2019 20:48

Met mijn boerenverstand denk ik dat elke benadering van de ftp slechter wordt naarmate de test korter is. Ftp is het max vermogen over een uur. Doe je 20 minuten is de inspanning nog vrij aerobe. Ga je inspanningen van 3 minuten gebruiken dan kan je daar geen zinnig ftp meer uithalen. Tom Dumoulin zou volgens zo'n test minder scoren zijn dan Theo Bos.
Gewoon die 20 minuten doen.

Plaats reactie