Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

intervallend naar huis

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 15 jan 2019 10:09

Sinds vorig jaar fiets ik 2x per week naar m’n werk en weer terug, een kleine 18km enkele reis. Samen met de km die ik ’s avonds en in het weekend fietste kwam ik aan de 7000km wat voor mij een behoorlijk stap is. Voor dit jaar heb ik me voorgenomen de woon-werk kilometers wat beter te benutten en wat ik her en der lees zou ik dan (op de terugweg) een intervaltraining kunnen doen. Nu is het enerzijds zo dat ik geen fietscomputer heb waarmee ik die intervallen makkelijk kan volgen, maar anderzijds vraag ik me af hoe geschikt mijn route ervoor is. Ik fiets in de omgeving van Arnhem en dat is eigenlijk geen moment vlak. Geen enorme verschillen uiteraard, maar je voelt het wel degelijk. Ik zie het dan al voor me: moet ik even rustig aan doen na een interval en dan moet ik net omhoog…

Nu vroeg ik me af of ik die hoogteverschillen niet juist kan gebruiken. Ik heb verdeeld over de route een stuk of 5 ‘klimmetjes’ die ik (bijna) volle bak op zou kunnen fietsen. Lengte zal variëren van een halve tot 2 minuten. Daartussen beetje rustig aan en dan weer volle bak. (of juist op kracht, groot verzet naar boven) Verschil met veel intervaltrainingen die ik zie, zou zijn dat de inspanningsmomenten verder uit elkaar liggen. Mijn vraag is nu uiteraard of een dergelijke terugreis desondanks zoden aan de dijk zet qua training. Of is het echt substantieel beter om ‘echte’ intervallen te fietsen?

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 15 jan 2019 10:37

Even los van de vraag of jouw route geschikt is voor intervallen. Ik gebruik op mijn telefoon een app waardoor ik intervallen kan uitvoeren. Ik heb dan 1 oortje in en dan hoor je wanneer je weer hard moet of zacht mag. Je kunt hier eigen schema's inzetten. Dat werkt voor mij wel fijn.
Mijn Strava

raassie
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 15 jan 2019 10:52

Als je de obstakels onderweg gebruikt krijg je een vorm van "Fartlek" training, dus gewoon gebruik maken van de natuurlijke obstakels. Dit kan een prima trainingsvorm zijn, zolang je ook in de intervallen maar blijft varieren. Je hoeft niet elke interval op 100% uit te voeren ;-)
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 15 jan 2019 21:18

@herrick: daar had ik niet aan gedacht. Goede tip. Enige nadeel is denk ik dat je niet even op pauze kunt duwen als je moet wachten met oversteken oid. Ik ga op zoek naar een geschikte app.

@raassie: ik moest het even opzoeken, maar als ik het zo lees dan zijn mijn MTB-rondjes dus eigenlijk fartlek trainingen. Top! ;) Wat ik nog niet helder heb is of zo'n fartlek training meer of minder zoden aan de dijk zet. In ieder geval zal het minder gericht zijn dan specifieke intervallen toch?

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1072
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 15 jan 2019 22:32

Beide vormen van intervallen hebben hun plek. Als je alleen maar hele gestructureerde intervallen doet, zal je daar beter in worden. Races volgen zelden het precieze protocol van een gestructureerde intervaltraining.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 19 jan 2019 22:38

herrick schreef: 15 jan 2019 10:37 Even los van de vraag of jouw route geschikt is voor intervallen. Ik gebruik op mijn telefoon een app waardoor ik intervallen kan uitvoeren. Ik heb dan 1 oortje in en dan hoor je wanneer je weer hard moet of zacht mag. Je kunt hier eigen schema's inzetten. Dat werkt voor mij wel fijn.
Hoe heet die app?
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 20 jan 2019 12:41

raassie schreef: 15 jan 2019 10:52 Als je de obstakels onderweg gebruikt krijg je een vorm van "Fartlek" training, dus gewoon gebruik maken van de natuurlijke obstakels. Dit kan een prima trainingsvorm zijn, zolang je ook in de intervallen maar blijft varieren. Je hoeft niet elke interval op 100% uit te voeren ;-)
+1 voor Fartlek. Fart is snelheid en Lek is spel (Zweeds). Maak er een spel met jezelf van, dan is het leuker en makkelijker vol te houden. Dus pak je heuveltjes op volle snelheid, of pak die fietser die ergens in de verte voor je rijdt en doe of je een ontsnapping moet neutraliseren. Speel sprintjes met verkeersborden en stoplichten. Probeer een optrekkende auto zo lang mogelijk voor te blijven. Het gaat om de afwisseling, het is een spelvorm en jij moet het leuk vinden.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 20 jan 2019 20:40

@mhr-zip: ik heb Tabata Timer gevonden. Lijkt te doen wat ik wil. Dempt ook muziek als je die aanhebt.
@Nee_Nee: thx voor de bevestiging. Deze week (ijs en weder dienende) maar eens proberen.

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 20 jan 2019 20:47

mhr-zip schreef: 19 jan 2019 22:38
herrick schreef: 15 jan 2019 10:37 Even los van de vraag of jouw route geschikt is voor intervallen. Ik gebruik op mijn telefoon een app waardoor ik intervallen kan uitvoeren. Ik heb dan 1 oortje in en dan hoor je wanneer je weer hard moet of zacht mag. Je kunt hier eigen schema's inzetten. Dat werkt voor mij wel fijn.
Hoe heet die app?
Ik gebruik tabata timer. In het begin even alles even goed zetten (geluid wanneer je klaar bent en de juiste oefeningstijden) en dan werkt het prima.
Mijn Strava

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 21 jan 2019 18:27

mhr-zip schreef: 19 jan 2019 22:38
herrick schreef: 15 jan 2019 10:37 Even los van de vraag of jouw route geschikt is voor intervallen. Ik gebruik op mijn telefoon een app waardoor ik intervallen kan uitvoeren. Ik heb dan 1 oortje in en dan hoor je wanneer je weer hard moet of zacht mag. Je kunt hier eigen schema's inzetten. Dat werkt voor mij wel fijn.
Hoe heet die app?
Met de app "fietstijden.nl" maak je jouw eigen trainingsschema's.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 21 jan 2019 20:17

Orlok schreef: 21 jan 2019 18:27Met de app "fietstijden.nl" maak je jouw eigen trainingsschema's.!
Op die manier verandert je forenzenrit wel van een spelvorm in een voorgeschreven schema met een rooster. Het speelse met elementjes die je onderweg tegenkomt, gaat er dan wel vanaf.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 jan 2019 11:41

Nee_Nee schreef: 21 jan 2019 20:17
Orlok schreef: 21 jan 2019 18:27Met de app "fietstijden.nl" maak je jouw eigen trainingsschema's.!
Op die manier verandert je forenzenrit wel van een spelvorm in een voorgeschreven schema met een rooster. Het speelse met elementjes die je onderweg tegenkomt, gaat er dan wel vanaf.
Tja, het is maar net waar je voor kiest natuurlijk.! ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie