Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Juiste FTP bepalen

bjunior
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 mei 2018 23:44

bjunior 10 jan 2019 20:11

Sinds enige tijd volg ik een trainingsschema op Zwift,gebaseerd op mijn FTP. Mijn FTP heb ik op Zwift via de zogeheten 20 minuten test bepaald; deze kwam uit op 200W. Ik was veel te hard van start gegaan, waardoor ik uiteindelijk wel wat laag zat voor mijn gevoel. In de eerste weken heb ik mijn FTP instelling langzaam opgeschroeft naar 220, dit maakte de trainingen niet onnoemelijk zwaar (voelde nog steeds niet heel zwaar aan eigenlijk).

Omdat ik toch wel eens wilde hertesten, heb ik vandaag een zogeheten ramp-test gedaan op zwift (zoals hier omschreven: https://zwiftinsider.com/step-test/). De ramp test is wat minder intensief en kon in daarom wel in het schema passen, een gehele 20 minuten test weer doen leek me niet optimaal. Hier kwam mijn FTP uit op 250.

Nu ben ik in dubio welk FTP in te stellen voor mijn trainingsschema. Zoals gezegd wil ik niet middenin het trainingsschema een volledige test doen, maar 250 is toch wel een stuk hoger dan de eerste test. Waar doe ik goed aan?

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1118
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 10 jan 2019 20:51

Een step/ramp test is meer voor het bepalen van je max hartslag/omslagpunt/vermogen. De waarde die daar aan het eind uitkomt is dus ook niet je FTP. In Zwift kun je veel eenvoudiger je FTP automatisch laten bepalen, rijd maar eens volgas de Epic KOM (of reverse KOM) of zelfs de Alpe du Zwift op (die laatste hoef je dan maar 20min volgas te rijden), dan vertelt Zwift je vanzelf aan het einde van de rit wat je nieuwe FTP is.
En heb je een Garmin 520/820/1030 waar je IQ apps op kunt zetten, gebruik dan Xert, die kan je nog sneller vertellen wat je FTP is (heb het getest, en komt zeer dicht bij de een FTP waarde zoals die uit een 20min test).

De meningen verschillen nogal, sommigen vinden dat een FTP alleen te bepalen is door daadwerkelijk 1 uur te fietsen, anderen vinden dat een FTP niks zegt en sommigen denken dat je met een Step/RAMP test wel je FTP kunt bepalen (Dr Sloane, vriendje van Shane Miller, kijk maar op Youtube).
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

bjunior
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 mei 2018 23:44

bjunior 10 jan 2019 21:00

Ter aanvulling: De waarde die uit de step test kwam rollen heb ik op basis van het model van (inderdaad) Shane Miller omgerekend naar mijn FTP. Uit veel reviews lees ik dat dit resultaat toch vaak FTP benaderd.

Neemt niet weg dat er inderdaad veel discussie over is. Mijn voornaamste doel is toch om een FTP te vinden waarmee ik optimaal gebruik maak van mijn trainingsschema. Fysiek aanvoelen wat de juiste intensiteit is blijft lastig vind ik.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 10 jan 2019 21:02

de test die de hoogste FTP oplevert, is vanzelfsprekend de beste (voor je moraal). ;)

bjunior
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 mei 2018 23:44

bjunior 10 jan 2019 21:04

dwangarbeider schreef: 10 jan 2019 21:02 de test die de hoogste FTP oplevert, is vanzelfsprekend de beste (voor je moraal). ;)
Het deed me zeker goed ;)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 jan 2019 21:40

Als je er zoveel waarde aan hecht dan kan je nu toch gewoon een 20 minuten test doen? Laat je één intensieve training vallen en kunt weer door met je schema. Dat schema is niet in steen gehouwen, er zijn meerdere wegen naar Rome.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

k33z
Forum-lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 10 jan 2019 22:35

Als je echt je FTP wilt weten (wat je 60 minuten kan trappen), dan vind ik die ramp tests echt te hoog uitkomen. Het is voor de meesten (inclusief ikzelf) veel makkelijker om in een kortere tijd een hoger vermogen te trappen, dan om een relatief hoog vermogen voor 60 minuten vol te houden.

Ik vind de 20 minuten test een betere indicatie geven dan de ramp test. In principe kan je dat natuurlijk zelf ook testen met wat logica. Denk jij dat je 250W een uur lang kan trappen? Hoeveel vermogen trapte je in de 20 minuten FTP test voordat je je opblies?

Anders zet je je FTP op 225W, je kan tijdens je workouts altijd de intensiteit (percentage) aanpassen. Of je doet een nieuwe FTP test.

Gebruikersavatar
Matthias.
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 nov 2017 14:31

Gebruikersavatar Matthias. 10 jan 2019 23:33

Persoonlijk vind ik een ramptest helemaal niet representatief voor FTP te bepalen. Hangt veel van af en het type van rijder maak ook een verschil. Daarnaast doen vele deze niet tot complete uitputting waardoor deze resulaten niet kloppen. (Ook een van de redenen waarom the sufferfest is overgestapt naar 4dp) Als ik jou was, en je bent zeker dat je ftp hoger is dan 225w, dan zou ik de 20 min test doen aan ~235w en als het allemaal meevalt na 15 minuten de wattage wat verhogen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 11 jan 2019 10:13

1. Als je periodiek je FTP wil blijven testen en vergelijken is het handig om steeds hetzelfde protocol te gebruiken. 20 minuten is inderdaad best stevig (schreef bjunior niet eerder dat hij een herintredende fietser is die geen 20 meer is?). Gek genoeg verschuift de huidige trend van 20min test, naar 2x8 naar ramp tests. Ik heb ook altijd het idee dat een ramp test het vermogen overschat.

2. Als je inderdaad herintredend bent, kan het zijn dat je snel goede progressie maakt en is het niet onlogisch dat je FTP zich dus snel aanpast nu dat je je lichaam weer wat activeert!

3. Wat voor trainingsplan volg je precies? Het is niet onlogisch dat bepaalde plannen niet persé gericht zijn op je compleet slopen en dat komt dan wel overeen met je beleving nu. Als je (nu, januari) elke rit compleet gesloopt afstapt kan je waarschijnlijk niet echt gaan spreken van geperiodiseerde opbouw naar een bepaald punt in de tijd.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 11 jan 2019 11:37

Ik geloof niet zo in dat FTP nu heel erg vast ligt en ben gestopt met het testen omdat ik het zinloos vind (zie hier onder) en leuk om te doen is ook niet. Om mijn zones te bepalen gebruik ik de vermogenscurve in strava. (die zet je vermogen weg per tijd en geeft daarbij je all time high en je laatste 6 weken aan. Daar kijk ik naar om te bepalen welke vermogens ik in welke intervallen wil trappen. Daar heb ik veel meer aan dan aan een FTP.

Ik heb meerdere FTP tests gedaan op verschillende manieren en op verschillende apparaten. Mijn bevindingen:
- Het ene apparaat is het andere niet: Mijn stages op de wegfiets geeft een veel lager wattage dan de wattbike in de sportschool.
- buiten presteer ik beter dan binnen: De wegfiets op de roller geeft 20 watt minder dan buiten
- ieder heeft zijn eigen profiel. Ik ben een sprinter en kan hoge vermogens trappen, maar niet lang. Op een kortere test haal ik (ook relatief) een veel hoger FTP dan een wat langere test. (5 min: 350, 10 minuten 300, 20 minuten 250)
- de vorm van de dag bepaalt veel.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5063
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 11 jan 2019 11:56

HarryuitHilversum schreef: 11 jan 2019 11:37 Ik geloof niet zo in dat FTP nu heel erg vast ligt en ben gestopt met het testen omdat ik het zinloos vind (zie hier onder) en leuk om te doen is ook niet. Om mijn zones te bepalen gebruik ik de vermogenscurve in strava. (die zet je vermogen weg per tijd en geeft daarbij je all time high en je laatste 6 weken aan. Daar kijk ik naar om te bepalen welke vermogens ik in welke intervallen wil trappen. Daar heb ik veel meer aan dan aan een FTP.

Ik heb meerdere FTP tests gedaan op verschillende manieren en op verschillende apparaten. Mijn bevindingen:
- Het ene apparaat is het andere niet: Mijn stages op de wegfiets geeft een veel lager wattage dan de wattbike in de sportschool.
- buiten presteer ik beter dan binnen: De wegfiets op de roller geeft 20 watt minder dan buiten
- ieder heeft zijn eigen profiel. Ik ben een sprinter en kan hoge vermogens trappen, maar niet lang. Op een kortere test haal ik (ook relatief) een veel hoger FTP dan een wat langere test. (5 min: 350, 10 minuten 300, 20 minuten 250)
- de vorm van de dag bepaalt veel.
Toch zegt FTP wel wat over je getraindheid voor inspanningen van een uur. Dat jij een sprinter bent en kort veel vermogen kan trappen, wil nog niet zeggen dat je conditie over een uur ook goed is.

Dat het vermogen tussen binnen en buiten anders is, heb ik ook ondervonden. Dit heeft er ook mee te maken dat een 20m test buiten makkelijker vol te houden is dan binnen (mentaal). Ik adviseer dan ook de test zeker buiten te doen op een stuk weg waar je 20minuten voluit kunt gaan, zonder veel overig verkeer en stoplichten (bijvoorbeeld de afsluitdijk, ik heb het geluk daar dichtbij te wonen).

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 11 jan 2019 12:36

Dit gaat allemaal wat verder dan de specifieke vraag van de TS: Volgens mij heeft bjunior geen vermogensmeter, maar alleen een (slimme) tacxachtige unit. Het verschil binnen/buiten, vermogensmeter/tacx is dus niet relevant. De TS heeft een beetje guidance nodig als het gaat om het herbepalen van de baseline waarop hij zijn trainingsplan baseert.

Plaats reactie