Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Rollen of buiten trainen?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 jan 2019 15:45

Je mag het noemen of. beoordelen hoe je wil.
Stilstaand trappen zal voor mij nimmer meer worden dan surrogaat.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5054
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 11 jan 2019 15:50

Keezx schreef: 11 jan 2019 15:45 Je mag het noemen of. beoordelen hoe je wil.
Stilstaand trappen zal voor mij nimmer meer worden dan surrogaat.
Dat is je eigen bekrompen gedachte :winkthumb:

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 11 jan 2019 16:06

kappa-man schreef: 09 jan 2019 20:00 Altijd buiten.

Op rollen heb ik nog nooit iemand een wedstrijd zien winnen of een toertocht uit zien rijden.
Dat moet ik tegenspreken. Ik ben het eens dat buiten trainen, zelfs met guur weer, veel leuker is (meestal dan ;) ). Maar het is niet waar dat je met binnen trainen veel minder opbouwt dan buiten. Thijs Zonneveld is een goed voorbeeld van iemand die met trainingen op Zwift toch de stenen uit de straat fietst...

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8341
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 jan 2019 16:14

serbak schreef: 11 jan 2019 16:06
kappa-man schreef: 09 jan 2019 20:00 Altijd buiten.

Op rollen heb ik nog nooit iemand een wedstrijd zien winnen of een toertocht uit zien rijden.
Dat moet ik tegenspreken. Ik ben het eens dat buiten trainen, zelfs met guur weer, veel leuker is (meestal dan ;) ). Maar het is niet waar dat je met binnen trainen veel minder opbouwt dan buiten. Thijs Zonneveld is een goed voorbeeld van iemand die met trainingen op Zwift toch de stenen uit de straat fietst...
Maar de Nederlandse top-dames fietsen toch echt (bijna) allemaal in de zon.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 11 jan 2019 16:21

Keezx schreef: 11 jan 2019 15:45 Je mag het noemen of. beoordelen hoe je wil.
Stilstaand trappen zal voor mij nimmer meer worden dan surrogaat.
Vast fietst iedereen liever buiten, maar iedereen maakt er het beste van met de tijd die ze hebben. Als ik mijn momenten op de dag met betrekking tot zonlicht en weeromstandigheden kon cherry picken omdat ik pensionado, prof of student was dan zou ik ook nagenoeg altijd buiten fietsen.

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 11 jan 2019 16:24

Jans schreef: 11 jan 2019 16:14
serbak schreef: 11 jan 2019 16:06
kappa-man schreef: 09 jan 2019 20:00 Altijd buiten.

Op rollen heb ik nog nooit iemand een wedstrijd zien winnen of een toertocht uit zien rijden.
Dat moet ik tegenspreken. Ik ben het eens dat buiten trainen, zelfs met guur weer, veel leuker is (meestal dan ;) ). Maar het is niet waar dat je met binnen trainen veel minder opbouwt dan buiten. Thijs Zonneveld is een goed voorbeeld van iemand die met trainingen op Zwift toch de stenen uit de straat fietst...
Maar de Nederlandse top-dames fietsen toch echt (bijna) allemaal in de zon.
Niet alleen de dames hoor Jans... Natuurlijk train je beter buiten, al is het alleen om behendigheid met de fiets, Ik zeg toch nergens dat dit niet zo is? Het is alleen niet zo dat je niets opbouwt door binnen te trainen. Als je consequent binnen traint kun je er echt wel een toertocht mee uitrijden. Iemand die binnen meerdere keren per week traint in vergelijking met iemand die alleen op zondag buiten traint rijdt diezelfde toertocht waarschijnlijk gemakkelijker uit. Blijft uiteraard zo dat je beter buiten traint i.v.m. gewenning aan de wisselende omstandigheden, meer fietsplezier (meestal), fietsgevoel, etc. Ik heb het idee dat binnen trainen meestal wordt afgefakkeld door mensen die dit niet graag doen en/of de discipline niet hebben om uren naar een ventilator te turen...

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 11 jan 2019 16:25

wouterf schreef: 11 jan 2019 16:21
Keezx schreef: 11 jan 2019 15:45 Je mag het noemen of. beoordelen hoe je wil.
Stilstaand trappen zal voor mij nimmer meer worden dan surrogaat.
Vast fietst iedereen liever buiten, maar iedereen maakt er het beste van met de tijd die ze hebben. Als ik mijn momenten op de dag met betrekking tot zonlicht en weeromstandigheden kon cherry picken omdat ik pensionado, prof of student was dan zou ik ook nagenoeg altijd buiten fietsen.
+1

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 jan 2019 16:29

NuitKor schreef: 11 jan 2019 15:50
Keezx schreef: 11 jan 2019 15:45 Je mag het noemen of. beoordelen hoe je wil.
Stilstaand trappen zal voor mij nimmer meer worden dan surrogaat.
Dat is je eigen bekrompen gedachte :winkthumb:
Ik sta bekend als heel ruimdenkend.
De term bekrompen reserveer ik voor totaal andere dingen.....
Ik vind het prima als hele volksstammen zich goed voelen bij stilstaand trappen met elektronische. begeleiding , ik vind er helaas niks aan.,effectief of niet boeit me ook niet zo.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8341
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 jan 2019 16:38

@Serbak, natuurlijk begrijp ik dat alles wat je binnen doet, meer is dan niets. Daarnaast begrijp ik heel goed dat het niet voor iedereen weggelegd is om de uren buiten te maken.

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 478
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 11 jan 2019 18:45

Ik heb ook uren in Zwift er op zitten, in de tijd dat ik verder van huis werkte en ik vaak pas laat op de fiets kon omdat de kinderen eerst naar bed moesten was het ideaal. Ik kwam echter altijd in het weekend nog gewoon buiten, weer of geen weer.

Inmiddels is mijn woon-werk afstand wat idealer geworden en ga ik dagelijks op de racer naar mijn werk. Zwift heb ik dus maar stop gezet en de Neo is nu uitgerust met de fiets van mijn vriendin (de fiets was in dit geval veel goedkoper dan de trainer waar hij op staat :-D).

Kortom, binnen fietsen omdat de situatie buiten fietsen onmogelijk of in ieder geval lastig maakt begrijp ik helemaal. Maar als het kan gaat wat mij betreft niets boven buiten trainen, weer of geen weer.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 12 jan 2019 19:41

Had eerste een gewone hometrainer, nu sinds een november een interactieve en ik moet zeggen dat ik Zwift een prima alternatief voor buiten vind. Ik betrapt me er zelfs op dat ik liever ga zwiften dan buiten in gure omstandigheden op modderige wegen te fietsen. Maar ik weet ook dat je de hardheid van buiten later nodig heb.
Dus allebei.
prj

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 12 jan 2019 21:15

Fietsen is van A naar B eventueel weer terug naar A. Je verplaatsen en kilometers maken. Fietsen is balans houden, aanremmen voor de bochten , je lichaam gebruiken om te sturen. Anticiperen op het verkeer en ook het weer. Genieten van de snelheid de weerstand van de weg. Het gevoel van vrijheid en doen wat je zelf wilt. Alles wat je stationair doet is slechts met je benen ronddraaien. Zal allemaal wel heel efficiënt zijn als je gericht wilt trainen maar dit als fietsen beschouwen? Ik kan mij er helemaal niets bij voorstellen.

Plaats reactie