Rollen of buiten trainen?

Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
Djemz
Forum-lid

Djemz 13 jan 2019 17:20

Ik rij de maandag en woensdag op zwift, de vrijdag hangt ervan af. Als alles droog is buiten en anders ook op zwift. De zondag altijd buiten tenzij het regent.

Vandaag ook buiten gereden maar ik vond er echt niks aan. Een pak wind, modder tot aan mijn nek en dan nog een bui het laatste half uur.

Ik had beter 2u gezwift. Had echt niet het gevoel dat ik lekker getraind had.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 14 jan 2019 10:52

Geen mens rijdt op zwift.
2012 XACD NoName titanium
2008 Gianni Motta Rapido alu

wouterf
Forum-lid

Gebruikersavatar wouterf 14 jan 2019 13:27

Kees houd toch eens op met je getroll :D. Laat ze toch lekker, heb jij meer ruimte om buiten te rijden!

Wisselwerking
Forum-lid

Wisselwerking 14 jan 2019 20:21

Als je sommige mensen mag geloven regent, hagelt, sneeuwt het de hele winter. Ja, de laatste weken is het even wat minder maar over het algemeen kun je in Nederland prima doorfietsen. En een fiets kan echt wel wat hebben hoor. Het is niet zo dat als er gestrooid is de fiets gelijk uit elkaar valt.

Maar goed, iedereen maakt zijn eigen keuzes. Voordeel van in de winter fietsen is dat je weinig andere fietsers tegen komt.
Mijn Strava

SqueeZer
Forum-lid

Gebruikersavatar SqueeZer 14 jan 2019 20:46

Buiten fietsen voelt toch nog altijd lekkerder aan qua balans dan binnen op de rollen.

Qua tijd kost het op de fiets schoonmaken na bijna evenveel tijd voor mij om mij aan te kleden en op de rollenfiets te springen tov. aankleden en naar buiten spelen.

Fiets schoonmaken is volgens mij het enige dat je wint en ik heb er mij bij neergelegd dat ik in de winterperiode met twee enorm vuile fietsen zit.

Ik merk wel op dat de rollen precies een betere krachttraining verschaffen (gevoel aan benen na rollensessie)

Persoonlijk houd ik een 80 % buiten 20 % binnen aan en zie ik de smart trainer als een hulpmiddel om de winter door te komen maar zeker niet als mijn hoofdbron, en zoals RVV het typte .. het voelt inderdaad niet aan als fietsen maar als benen rondtrappen (doet mij zelfs een beetje denken aan de fitness waar ik ook een hekel aan heb).

GJEvK
Forum-lid

Gebruikersavatar GJEvK 15 jan 2019 19:53

Ieder z'n ding. Ik fiets wel buiten in de winter maar het moet leuk blijven, en ik vind regen, miezer, glad en vies overal, niet in de categorie leuk. Dan pak ik liever 90 minuten trainerroad waarbij conditie-gewijs mijn training ook nog eens veel optimaler is dan buiten rijden. De buiten km's komen wel weer in ruime mate als het weer leuk weer is. En ook dat kan prima in de winter, mooie blauwe lucht, schone wegen, een klein winterzonnetje, dan is 1 graad boven 0 ook geen straf. Maar met dit gure grijze grauwe weer en een aardige wind... dat vind ik een straf en die heb ik niet verdient :D

SqueeZer
Forum-lid

Gebruikersavatar SqueeZer 15 jan 2019 22:26

Vandaag toevallig nog een voordeel gevonden voor buiten fietsen. weliswaar erg vergezocht maar toch.

Krijg je telefoon ivm. een computer issue en meld je dat je bezig bent met je training, toevallig hoort de andere kant van de lijn dat ik op de rollen bezig ben (of beter ik ben zo stom om te zeggen training op de rollen).

Oow ok, dus je kan wel in tussentijd ook op teamviewer meevolgen en aanwijzingen geven over de telefoon .........ZUCHT

Had ik maar op men fiets buiten gezeten waar ik kon melden dat ik de eerstkomende 40 km geen computer in de buurt heb waarmee ik vanaf afstand kan ondersteunen. :lol:

GJEvK
Forum-lid

Gebruikersavatar GJEvK 16 jan 2019 09:05

Gewoon de telefoon niet opnemen als je aan het sporten bent :D

GVW
Forum-lid

GVW 07 feb 2019 17:14

Wat is de meest aangewezen trainingsvorm voor een wielertoerist ( geen wielrenner )? Interval of duurtraining?

SqueeZer
Forum-lid

Gebruikersavatar SqueeZer 07 feb 2019 17:41

Ik denk eerder een combinatie van?

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 07 feb 2019 17:46

Als het slecht weer is doe ik altijd een beetje rustig aan.
Als ik de winter door te veel doe ben ik sportmoe in het voorjaar.
De frequentie gaat niet omlaag maar de intensiteit en de duur wel. Als ik het koud heb ben ik verkeerd bezig.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 08 feb 2019 09:58

GVW schreef:
07 feb 2019 17:14
Wat is de meest aangewezen trainingsvorm voor een wielertoerist ( geen wielrenner )? Interval of duurtraining?
https://www.google.nl/search?source=hp& ... YnK81ncsGw
Sensa Gulia G2.
Isaac Boson.

Plaats reactie