Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Rollen of buiten trainen?

Rayb81
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mei 2014 09:41

Rayb81 12 jan 2019 22:27

Ik ook niet, daarom zal ik zo'n ding ook nooit aanschaffen.
Fietsen is voor mij ook meer dan alleen met de benen ronddraaien.

Is het een keer een week zo slecht dat buiten fietsen er niet in zit (het moet wel leuk blijven), dan is dat maar zo.

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 12 jan 2019 22:40

RVV schreef: 12 jan 2019 21:15 Fietsen is van A naar B eventueel weer terug naar A. Je verplaatsen en kilometers maken. Fietsen is balans houden, aanremmen voor de bochten , je lichaam gebruiken om te sturen. Anticiperen op het verkeer en ook het weer. Genieten van de snelheid de weerstand van de weg. Het gevoel van vrijheid en doen wat je zelf wilt. Alles wat je stationair doet is slechts met je benen ronddraaien. Zal allemaal wel heel efficiënt zijn als je gericht wilt trainen maar dit als fietsen beschouwen? Ik kan mij er helemaal niets bij voorstellen.
Beter kan ik het niet uitleggen :winkthumb: :winkthumb: :winkthumb:
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 jan 2019 23:19

RVV schreef: 12 jan 2019 21:15 Fietsen is van A naar B eventueel weer terug naar A. Je verplaatsen en kilometers maken. Fietsen is balans houden, aanremmen voor de bochten , je lichaam gebruiken om te sturen. Anticiperen op het verkeer en ook het weer. Genieten van de snelheid de weerstand van de weg. Het gevoel van vrijheid en doen wat je zelf wilt. Alles wat je stationair doet is slechts met je benen ronddraaien. Zal allemaal wel heel efficiënt zijn als je gericht wilt trainen maar dit als fietsen beschouwen? Ik kan mij er helemaal niets bij voorstellen.
Als je bepaalde doelen hebt gesteld en je aan een schema wil houden, dan zal je soms binnen moeten trainen, als het door sneeuw of andere redenen niet anders kan. Dat gaat dan even boven het principe van wat fietsen precies is. Uiteindelijk train je de hart-longfunctie op precies dezelfde wijze als buiten. Voor sommigen is fietsen ook een bepaald eind doel halen, dan is elke training geen doel opzich.

Vandaag nog 2u in de regen gefietst, maar bij sneeuw of gladheid ga ik toch echt binnen.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 12 jan 2019 23:37

Ik snap deze instelling wel en soms ook weer niet omdat er gewoon veel mensen zijn die denken dat het fietsseizoen afgelopen is zodra de wintertijd in gaat. :-)

Terwijl er zoveel dimensies bij komen als je het hele jaar doorfietst.

Bij Ijzel houd het natuurlijk op. Maar sneeuw stap ik dan gewoon lekker op de MTB.

Zolang je de rollen/tacx als gerichte training ziet. Prima toch. Met de Zwift en trainerroad applicaties zal er ook wel een nieuwe dimensie bij zijn gekomen. Gaat het om echte “hardheid” Rule#5 en Rule#9 ;-)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 13 jan 2019 09:47

RVV schreef: 12 jan 2019 23:37 Ik snap deze instelling wel en soms ook weer niet omdat er gewoon veel mensen zijn die denken dat het fietsseizoen afgelopen is zodra de wintertijd in gaat. :-)

Terwijl er zoveel dimensies bij komen als je het hele jaar doorfietst.

Bij Ijzel houd het natuurlijk op. Maar sneeuw stap ik dan gewoon lekker op de MTB.

Zolang je de rollen/tacx als gerichte training ziet. Prima toch. Met de Zwift en trainerroad applicaties zal er ook wel een nieuwe dimensie bij zijn gekomen. Gaat het om echte “hardheid” Rule#5 en Rule#9 ;-)
Tsja als je normaal gesproken koerst in barre omstandigheden, of weekends genoeg buiten fietst bij weer en wind, is diegene niets minder getraind voor hardheid dan jij.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 13 jan 2019 10:21

Begrijp me niet verkeerd ik bedoel dit niet stoer. Je fietst zelf ook 2 uur in de regen en dan weet je wat ik bedoel. De hardheid waar ik het over heb is voornamelijk de mentale hardheid want de fysieke hardheid stelt als je goed gekleed bent helemaal niet zoveel voor. En nee je hoeft niet voor je lol in slecht weer te fietsen. Als het slecht weer is en ik heb geen zin dan ga ik ook niet fietsen. Maar het is niet alleen maar slecht weer. Ja grijs weer en vroeg donker, soms veel wind en natte prut op de weg. Maar vaak genoeg ook gewoon droog.

Wat denk ik ook meespeelt is dat veel fietsers het idee hebben dat ze uren moeten fietsen in deze periode en juist daar geen zin in hebben. Omkleden voor een uurtje tot 1,5 uur is weer teveel gedoe en moeite. Veel schoonmaak werk (kleding en fiets) dus laat maar zitten..

Terwijl je juist in een uurtje buiten op de fiets er zoveel uit kan halen.

Ik zie mensen op Strava voorbij komen die soms zelfs 2 keer op een dag tot uren op een tacx zitten. En dit zijn echt geen gerichte trainingen.

JensH
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 jan 2018 17:34

JensH 13 jan 2019 10:49

Ik train nu redelijk gericht enkel binnen M'n ftp schiet omhoog 4.3 w/kg nu.
Alleen denk ik dat ik nu veel tekort kom op 150+km, dus aan beide zit wellicht een voordeel en nadeel.

GVW
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 apr 2017 20:03

GVW 13 jan 2019 12:24

Ik kan redelijk goedkoop onderstaand setje kopen. Is niet echt duur maar zo heb ik iets achter de hand wanneer het echt gevaarlijk is op de weg
https://www.2dehands.be/fietsen/fietson ... 58281.html

Iemand ervaring ermee?
Laatst gewijzigd door GVW op 13 jan 2019 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 jan 2019 12:25

NuitKor schreef: 12 jan 2019 23:19 Als je bepaalde doelen hebt gesteld en je aan een schema wil houden
Het ene heeft wat mij betreft geen direct verband met het andere. Dat schema is niet heilig, als dat een beetje gehutseld of verbouwd wordt is het niet per definitie minder efficiënt. Hoeveel dagen ligt er nu ijzel in Nederland? In de sneeuw is prima te fietsen, mits je de juiste fiets hebt, maar ook hiervoor geldt hoeveel dagen sneeuw hebben we in Nederland gemiddeld per jaar? Die gaan niet de doorslag geven of jij je streeftijd in de Marmotte wel of niet haalt.

Als je doel is om een schema exact na te streven dan is binnen trainen 'the way to go'.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 13 jan 2019 14:03

amclassic-fan schreef: 13 jan 2019 12:25
NuitKor schreef: 12 jan 2019 23:19 Als je bepaalde doelen hebt gesteld en je aan een schema wil houden
Het ene heeft wat mij betreft geen direct verband met het andere. Dat schema is niet heilig, als dat een beetje gehutseld of verbouwd wordt is het niet per definitie minder efficiënt. Hoeveel dagen ligt er nu ijzel in Nederland? In de sneeuw is prima te fietsen, mits je de juiste fiets hebt, maar ook hiervoor geldt hoeveel dagen sneeuw hebben we in Nederland gemiddeld per jaar? Die gaan niet de doorslag geven of jij je streeftijd in de Marmotte wel of niet haalt.

Als je doel is om een schema exact na te streven dan is binnen trainen 'the way to go'.
Het gaat ook niet zozeer over mezelf. Momenteel geen schema en wanneer ik wat op papier zet is dat puur een rode draad en pas ik dat vrij makkelijk aan als de omstandigheden daar om vragen.

Waar ik op doel is het feit dat veel mensen roepen dat binnen trainen ondergeschikt is aan buiten, terwijl het effect ervan gewoon gelijk is. Maar goed, dat punt lijkt nu wel duidelijk :lol:

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 13 jan 2019 14:46

Ik rij in principe in de week binnen in de winter en op zondag een lange rit buiten.
In het donker vertrekken heeft natuurlijk ook nadelen. Vorige week 3 keer lek (maar 2 bandjes bij dus bellen), thuis gekomen bleken er een 7-tal gaatjes in de bandje te zitten (waarschijnlijk stukjes glas zeker, band maar weg gegooid)

Vanmorgen na 5km dit voor:
Afbeelding
Tja, daar kan geen enkele band tegen. Nieuw binnenbandje erin en maar terug naar huis (voel me niet op mijn gemak met zo'n gat in de band) en dan maar de andere fiets (crosser) gepakt en wat in het bos gaan spelen. Uiteindelijk toch 5 uurtjes op de fiets gezeten, meer dan de helft in de regen. Gelukkig niet echt koud en goede kleding aan.
Afbeelding

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 13 jan 2019 17:20

Ik rij de maandag en woensdag op zwift, de vrijdag hangt ervan af. Als alles droog is buiten en anders ook op zwift. De zondag altijd buiten tenzij het regent.

Vandaag ook buiten gereden maar ik vond er echt niks aan. Een pak wind, modder tot aan mijn nek en dan nog een bui het laatste half uur.

Ik had beter 2u gezwift. Had echt niet het gevoel dat ik lekker getraind had.

Plaats reactie