Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wattage versus hartfrequentie

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 21 jan 2019 11:34

athhretjt schreef: 21 jan 2019 10:37
Simpelweg door de hartslag over meerdere lange maximale inspanningen te bekijken? Een simpele grafiek van maximale gemiddelde hartslag uitgezet tegen de verlopen tijd laat meestal prachtig je omslagpunt zien.
Dit wel het meest vage wat ik ooit gehoord heb.
ik snap er niks van?
hoelang bv die maximale inspanning, en hoe vaak?
wat krijg je dan voor hr? toch je maximale hr die mogelijk over tijd wat zal afnemen omdat je richting uitputting gaat / niet meer volhoudt?
en dan pak je daar simpelweg het gemiddelde van en dan is dat je omslagpunt?
Wat versta je onder "maximale gemiddelde hartslag"? en hoe bepaal je je "maximale gemiddelde hartslag", op gevoel?
Laatst gewijzigd door Gravelist op 21 jan 2019 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 21 jan 2019 11:34

Hoogstens in theorie is het een punt. In de praktijk is dat punt elke dag net ergens anders. Sterker nog, gedurende inspanning kan je omslagpunt zich zelfs verplaatsen. Dus, ja, het is effectief een zone.
Het verhaal van aeroob naar anaeroob is overigens een hele ouderwetse gedachte: ook onder je omslagpunt is er reeds anaerobe verbranding (waardoor onder andere je lactaat al een beetje stijgt), en boven je omslagpunt is er nog steeds aerobe verbranding.

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 21 jan 2019 11:36

t2300 schreef: 21 jan 2019 11:34
athhretjt schreef: 21 jan 2019 10:37
patrickvb schreef: 21 jan 2019 09:43 Hoe ga je een overslagpunt bepalen zonder lactaatmeting (of analyse van uitgeademde lucht)?
:shock:
Simpelweg door de hartslag over meerdere lange maximale inspanningen te bekijken? Een simpele grafiek van maximale gemiddelde hartslag uitgezet tegen de verlopen tijd laat meestal prachtig je omslagpunt zien.
Wat versta je onder "maximale gemiddelde hartslag"? en hoe bepaal je je "maximale gemiddelde hartslag" op gevoel?
Hoogste gemiddelde hartslag voor een bepaalde periode. Zelfde als een mean maximal power curve, als je dat wel wat zegt, maar dan voor hartslag. Niets gevoel, dat meet je.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 21 jan 2019 11:56

athhretjt schreef: 21 jan 2019 11:36
t2300 schreef: 21 jan 2019 11:34
athhretjt schreef: 21 jan 2019 10:37
Simpelweg door de hartslag over meerdere lange maximale inspanningen te bekijken? Een simpele grafiek van maximale gemiddelde hartslag uitgezet tegen de verlopen tijd laat meestal prachtig je omslagpunt zien.
Wat versta je onder "maximale gemiddelde hartslag"? en hoe bepaal je je "maximale gemiddelde hartslag" op gevoel?
Hoogste gemiddelde hartslag voor een bepaalde periode. Zelfde als een mean maximal power curve, als je dat wel wat zegt, maar dan voor hartslag. Niets gevoel, dat meet je.
ja, dat zegt me zeker wat, maar wat heb je dan. een plot in de tijd met je maximale hr die langzaam in tijd zal dalen (en dan ook nog eens variabel, gemeten over verschillende tests.. Hoe bepaal je dan je omslagpunt hieruit?

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 21 jan 2019 12:53

t2300 schreef: 21 jan 2019 11:56
athhretjt schreef: 21 jan 2019 11:36
t2300 schreef: 21 jan 2019 11:34

Wat versta je onder "maximale gemiddelde hartslag"? en hoe bepaal je je "maximale gemiddelde hartslag" op gevoel?
Hoogste gemiddelde hartslag voor een bepaalde periode. Zelfde als een mean maximal power curve, als je dat wel wat zegt, maar dan voor hartslag. Niets gevoel, dat meet je.
ja, dat zegt me zeker wat, maar wat heb je dan. een plot in de tijd met je maximale hr die langzaam in tijd zal dalen (en dan ook nog eens variabel, gemeten over verschillende tests.. Hoe bepaal je dan je omslagpunt hieruit?
In een vorig leven (hoeveel heb ik er nog?) deed ik aan hardlopen. Niet een beetje, maar behoorlijk fanatiek. Het was dus vooral zaak om vooruitgang te boeken. In die tijd werd voor het eerst de hartslagmeter voor "de gewone man" betaalbaar en dat was voor mij de reden om het principe van Peter Janssen "Training Melkzuur en Hartfrequentie" in de praktijk toe te passen.
De halve marathon liep ik in 1u10min (jawel, winnaar van de Bruggenloop in R'dam) met een gemiddelde hartslag van 183 bpm. Deze waarde gebruikte ik als "omslagpunt" voor mijn bloktrainingen (6 x 10 min) in mijn voorbereiding op de marathon, die ik later in 2u26min zou afleggen; helemaal volgens het boekje - en volgens de Regel van Riegel.

Over zijn nieuwste uitgave lees ik: "Elke sporter kan, zonder ingewikkelde laboratoriumtesten met lactaatmetingen, zelf zijn omslagpunt en trainingsintensiteiten vaststellen."

Het is alsof de tijd 30 jaar lang heeft stilgestaan. Toch zou ik zeggen, doe er je voordeel mee.

Titel van het boek: "Doeltreffend Trainen"

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 jan 2019 13:25

Klein_Verzet schreef: 21 jan 2019 12:53
t2300 schreef: 21 jan 2019 11:56
athhretjt schreef: 21 jan 2019 11:36

Over zijn nieuwste uitgave lees ik: "Elke sporter kan, zonder ingewikkelde laboratoriumtesten met lactaatmetingen, zelf zijn omslagpunt en trainingsintensiteiten vaststellen."
Da's waar het om gaat en wat ik al jaren denk.
De zucht naar nauwkeurigheid is soms produktief , maar in dit soort dingen niet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 jan 2019 13:59

Klein_Verzet schreef: 21 jan 2019 12:53 "Elke sporter kan, zonder ingewikkelde laboratoriumtesten met lactaatmetingen, zelf zijn omslagpunt en trainingsintensiteiten vaststellen."

Het is alsof de tijd 30 jaar lang heeft stilgestaan. Toch zou ik zeggen, doe er je voordeel mee.
Het 1 sluit het ander toch niet uit? Tuurlijk kan je zonder tests je omslagpunt afschatten en je trainingszones vaststellen. En als je dan ook nog eens middenin de trainingszones gaat trainen (en niet op t randje aan de bovenkant), ga je daar echt wel prima progressie mee boeken.

Maar een lactaattest is daarme niet per definitie zinloos of overbodig. Dan kan je met 1 test (liefst met goed protocol), hetzelfde bepalen en dan incl het vermogen dat erbij hoort (bij hardlopen niet van toepassing, vermogensmeting staat daar nog maar in de kinderschoenen).
De zelfmethode is ok, maar werkt wel beter bij meer ervaren sporters die zo'n max inspanning van om en nabij een uur, ook goed op de limiet (gevoel) hebben kunnen uitvoeren en niet de laatste 10 minuten nog enorm overschot hadden. Je geeft ook aan dat je eigenlijk meerdere van die inspanningen wilt hebben om een beeld te krijgen. Niet meer dan logisch, en prima als handvat. Maar een goede lactaatmeting test ben je er in 1 keer. En dan bijv. elke 10 min. stap van 30watt erbij, met lactaat meting op minuut 2 en 8 van het blokje. constante trapfrequentie. Dan ben je misschien al met al een uur aan het trappen. Maar krijg je mooie meetpunten voor wattage, hartslag en lactaat. Kan je de knik in de grafiekjes (ongeveer bij 4 mmol/ml) bepalen. En kan je trainingszones gaan definieren op hartslag en op wattage. Mooi toch?
De test moet je wel sportspecifiek uitvoeren. Bij hardlopen liggen je zones anders dan op de fiets, omdat je andere spiergroepen gerbuikt. MAar dat geldt ook voor de zelftests natuurlijk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 21 jan 2019 15:17

Een ervaren recreatieve sporter zal zeker aanvoelen waar het overslagpunt ongeveer ligt.
Maar voor de rest, en zeker voor topsport: meten is weten.
Aan de hand van de grafiek met lactaatwaarden zijn de zones te bepalen.
Mark heeft het mooi verwoord.

op de site van Move-Support:
Wanneer we de meting van het wattage combineren met de meting van de hartslag, dan kunnen we daadwerkelijk iets zeggen over de progressie in de tijd. Met eenzelfde gemiddelde hartslag op een hoger wattage fietsen of lopen, is in principe een verbetering van de conditie. Een wattagemeter zal ook nooit een hartslagmeter kunnen vervangen. De hartslagmeter geeft informatie over de vorm van de dag. De wattagemeter meet alleen het geleverde vermogen. De combinatie van beiden is daarom het ideaal plaatje.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 21 jan 2019 18:37

Is ook mijn mening. En hiermee zie het het einde van dit topic naderen.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 21 jan 2019 19:37

Klein_Verzet schreef: 21 jan 2019 12:53
het principe van Peter Janssen "Training Melkzuur en Hartfrequentie" in de praktijk toe te passen.
Ik hoop dat we inmiddels wat verder zijn dan trainen van melkzuur :lol:
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 jan 2019 22:30

Nog even geduld Dinsdag heb ik de test,zal de waardes posten en ook van de vorige test bij de sma op Papendal bij beide is geen/gaat lactaat getest.
Gemeten bij vorige test max Hf 179hf omslag 162hf in de praktijk heb ik de 189hf al bereikt😂.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 21 jan 2019 22:34

patrickvb schreef: 21 jan 2019 15:17 ....

op de site van Move-Support:
Wanneer we de meting van het wattage combineren met de meting van de hartslag, dan kunnen we daadwerkelijk iets zeggen over de progressie in de tijd. Met eenzelfde gemiddelde hartslag op een hoger wattage fietsen of lopen, is in principe een verbetering van de conditie. Een wattagemeter zal ook nooit een hartslagmeter kunnen vervangen. De hartslagmeter geeft informatie over de vorm van de dag. De wattagemeter meet alleen het geleverde vermogen. De combinatie van beiden is daarom het ideaal plaatje.
Prestatieverbetering voor de duursporter zit 'm erin dat hij het omslagpunt verlegt; naar een hogere hf - m.a.w. het lineaire verband tussen inspanning (vermogen bij fietsen, snelheid bij hardlopen) en hf wordt op een later moment doorbroken.

Plaats reactie