Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wattage versus hartfrequentie

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 jan 2019 16:53

Keezx schreef: 08 jan 2019 16:17 Ik lees hier nogal wat powermetersnobisme...je kan de bovenstaande redenering ook simpelweg omdraaien.
Wat moet je voor last hebben van een borstband, da's toch bullshit van een verwende kleuter man.
Bij mij levert m'n hartslagmeter geen enkele vorm van stress op, het is niet meer dan een hulpmiddeltje om 's winters niet te intensief te rijden, wat ik zonder wel zou doen.
In aug. 2018 werd mijn hartslagband na een valpartijtje in het ziekenhuis kapotgeknipt en toen ik weer begon te fietsen na een paar weken bleek de sensor met een andere band het niet (meer ) te doen.
Ik dacht het aanvankelijk wel zonder te kunnen, maar na aanschaf van wat vervangende spullen bleek ik gewoon te hard te rijden omdat ik daar lol in heb.
Die begrenzer die de hartslag jouw bezorgd, kan je dus (en nog beter) met een powermeter doen. Wat mij betreft heb jij last van hartslagmeternobisme... :lol:

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 08 jan 2019 16:59

Bij ongeveer elke andere duursport gebruikt men de hartslagmeter toch ook als leidraad voor de intensiteit van de trainingen.
Waarom zou dat dan onvoldoende zijn voor een sportieve hobbyfietser ?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 jan 2019 17:47

Je hebt toch ook een carbon aero frame en hoge carbon velgen nodig?

Met de vermogensmeter kan je meer bereiken dan met die andere 2 zaken die schijnbaar tegenwoordig noodzakelijk zijn om een rondje te fietsen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 08 jan 2019 20:06

dwangarbeider schreef: 08 jan 2019 16:59 Bij ongeveer elke andere duursport gebruikt men de hartslagmeter toch ook als leidraad voor de intensiteit van de trainingen.
Bij elke andere sport dan fietsen is het veel moeilijker, zo niet bijna onmogelijk, om het uitwendig vermogen van de sporter te meten.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 jan 2019 20:58

NuitKor schreef: 08 jan 2019 16:53 CUT
Die begrenzer die de hartslag jouw bezorgT, kan je dus (en nog beter) met een powermeter doen. Wat mij betreft heb jij last van hartslagmeterSnobisme... :lol:
Voor mij en naar mijn overtuiging veel anderen is een vermogensmeter simpelweg overkill, ofwel men doet er niks mee, ofwel geeft het de illusie van goed bezig zijn.
Zodra men er een heeft aangeschaft is het zaligmakend, en ja zo zou ik het ook doen....helaas ken ik mezelf vrij goed en weet dat ik toch niks zinnigs/gestructureerds mee ga doen behalve af en toe op het metertje loeren, het zal wel.
Ik zie een sterke analogie met momentsleutels...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

scoloo
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 26 jul 2015 18:01

scoloo 08 jan 2019 21:31

Keezx schreef: 08 jan 2019 20:58
NuitKor schreef: 08 jan 2019 16:53 CUT
Die begrenzer die de hartslag jouw bezorgT, kan je dus (en nog beter) met een powermeter doen. Wat mij betreft heb jij last van hartslagmeterSnobisme... :lol:
Voor mij en naar mijn overtuiging veel anderen is een vermogensmeter simpelweg overkill, ofwel men doet er niks mee, ofwel geeft het de illusie van goed bezig zijn.
Zodra men er een heeft aangeschaft is het zaligmakend, en ja zo zou ik het ook doen....helaas ken ik mezelf vrij goed en weet dat ik toch niks zinnigs/gestructureerds mee ga doen behalve af en toe op het metertje loeren, het zal wel.
Ik zie een sterke analogie met momentsleutels...
Haha, ik moet af en toe wel om je lachen Keezx. Ben wel met je eens, ben je toerder, niet kopen. Maar ben je wedstrijdrijder en train je gestructureerd, dan zit er heel veel meerwaarde in. Wens je veel succes met de 1 minuten blokjes en je hartslag.
Biking is Living!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 jan 2019 22:14

Keezx schreef: 08 jan 2019 20:58
NuitKor schreef: 08 jan 2019 16:53 CUT
Die begrenzer die de hartslag jouw bezorgT, kan je dus (en nog beter) met een powermeter doen. Wat mij betreft heb jij last van hartslagmeterSnobisme... :lol:
Voor mij en naar mijn overtuiging veel anderen is een vermogensmeter simpelweg overkill, ofwel men doet er niks mee, ofwel geeft het de illusie van goed bezig zijn.
Zodra men er een heeft aangeschaft is het zaligmakend, en ja zo zou ik het ook doen....helaas ken ik mezelf vrij goed en weet dat ik toch niks zinnigs/gestructureerds mee ga doen behalve af en toe op het metertje loeren, het zal wel.
Ik zie een sterke analogie met momentsleutels...
Jaren gericht getraind met hartslag, dat ik dacht dat de rek er wel uit was. Nadat ik 3 jaar terug een powermeter heb gekocht en wederom gericht heb getraind, toch weer veel progressie geboekt. Meer progressie dan dat ik jaarlijks met hartslag deed.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 08 jan 2019 22:29

@Nuitkor
Wat maakte het verschil?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 08 jan 2019 22:33

@Nuitkor, Ooit was je fanatiek wedstrijdrenner, daar hoor ik je niet meer over. Maar dat heb je afgezworen?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 jan 2019 23:01

T is toch gewoon mooi ook... Extra data om naar te kijken. Kan er echt van genieten. Heb dan wel geen vermogensmeter. Maar hartslag en cadans wel, en bij hardlopen ook oscilatie, grondcontacttijd, links/rechts balans enzo. Niet dat ik er naar train, dus nodig is het allemaal niet. Maar het is wel leuk om naar te kijken, en zeker als je eens een bepaalde focus gelegd hebt in een bepaald stukje training. En dat is iets persoonlijks, die hang naar de data.
Zo vind ik de stravistix plugin ook geinig. En veloviewer helemaal mooi.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 08 jan 2019 23:15

Keezx schreef: 08 jan 2019 20:58
NuitKor schreef: 08 jan 2019 16:53 CUT
Die begrenzer die de hartslag jouw bezorgT, kan je dus (en nog beter) met een powermeter doen. Wat mij betreft heb jij last van hartslagmeterSnobisme... :lol:
Voor mij en naar mijn overtuiging veel anderen is een vermogensmeter simpelweg overkill, ofwel men doet er niks mee, ofwel geeft het de illusie van goed bezig zijn.
Zodra men er een heeft aangeschaft is het zaligmakend, en ja zo zou ik het ook doen....helaas ken ik mezelf vrij goed en weet dat ik toch niks zinnigs/gestructureerds mee ga doen behalve af en toe op het metertje loeren, het zal wel.
Ik zie een sterke analogie met momentsleutels...
Als je iets nog nooit gebruikt hebt kun je ook niet oordelen. Fiets voor de aardigheid als hobby fietser de Mont Ventoux op, als je je wattage weet wat je 2 uur kunt volhouden zul je je de eerste 2 kilometer, voor je gevoel, inhouden, maar dat betaalt zich uit in de rest van de klim. Rij nu 9 jaar met vermogensmeters, heerlijk! En nu jij!

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 08 jan 2019 23:34

Als je weet aan welke hartslag je kan rijden zonder in totale verzuring te gaan, rij je eveneens comfortabel een lange klim op.

Stel: je fixeert op x vermogen dat je niet in de problemen zou mogen brengen, maar door eigen of externe factoren haal je dat vermogen die dag mits rijden aan een hartslag boven de 4 millimol grens.

Gevolg: je kan de inspanning niet volhouden en het melkzuur zit tot achter je oren.

In een vorig leven hebben mijn ega en ikzelf enkele wielrensters begeleid. Wat opviel: er wordt soms wel getraind aan een voldoende hoge cadans, in de juiste hartslagzones, maar met een veel te klein vermogen.
Eén van de dames reed uiteindelijk met een vermogensmeter. Het gebrek aan vermogen bleek duidelijk uit de data. Enkele jaren daarvoor haalde ze overigens zonder powermeter een titel in het tijdrijden, met trainingen die gebaseerd waren op hartslag.

Voor een recreatieve fietser is het al dan niet hebben van en powermeter een luxe probleem, net zoals dure wielen of andere snufjes.
Geniet van het fietsen, geniet van de natuur, van het ontspannen en ontstressen op de fiets. Er is meer dan turen op een schermpje.

Plaats reactie