Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wattage versus hartfrequentie

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 jan 2019 06:36

walters schreef: 08 jan 2019 23:15 ..
Als je iets nog nooit gebruikt hebt kun je ook niet oordelen. Fiets voor de aardigheid als hobby fietser de Mont Ventoux op, als je je wattage weet wat je 2 uur kunt volhouden zul je je de eerste 2 kilometer, voor je gevoel, inhouden, maar dat betaalt zich uit in de rest van de klim. Rij nu 9 jaar met vermogensmeters, heerlijk! En nu jij!
Die eerste stelling ben ik het gewoon pertinent mee oneens, maar is een argument die helaas veelvuldig gebruikt wordt in (online) discussies.

Tuurlijk kan je oordelen, ook als je iets zelf nog nooit gebruikt hebt. Je kunt je prima inlezen, je kunt ervaringen van anderen hebben gehoord of gelezen, je kunt je gezond verstand gebruikt, of je educated guess erop loslaten op basis van de technieken. Genoeg mogelijkheden dus om wel goed te kunnen oordelen.

Dat voorbeeld van de ventoux is correct, mooi valide voorbeeld van nuttig gebruik door een toerfietser. Maar datzelfde kan je bewerkstelligen met hartslag, mits je je omslagpunt weet. Of met je gevoel, als je gevoelig genoeg bent om jezelf uit de verzuring te houden. Of met je (klim) snelheid als je weet wat je voor snelheid goed kunt volhouden gegeven afstand (en stijgingspercentages).
De vermogensmeter zal je wellicht dichter bij je capaciteit laten rijden, dus met beperkt risico op overschatten de beste prestatie. De andere genoemde opties zijn in meer of mindere mate minder precies en dus met een grotere marge tussen je capaciteit en je uitvoer.
Van de andere kant. Als je 2u lang een berg op fietst en je he 't de eerste anderhalf uur goed doorstaan, ga je toch boven je omslagpunt zitten als je tot dst gaatje wilt gaan voor de beste tijd die er in jou zit op dat moment? Ongeacht welke meetapparatuur je dan bij je hebt. Dan is het belang vooral nog geweest dat je niet vanaf de voet tè hard bent gaan rijden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 09 jan 2019 07:10

Jans schreef: 08 jan 2019 22:33 @Nuitkor, Ooit was je fanatiek wedstrijdrenner, daar hoor ik je niet meer over. Maar dat heb je afgezworen?
Dat doe ik nog steeds. Maar met een 40 urige werkweek is het wat anders combineren. Maar met woon-werk (omweg terug) toch nog goed mogelijk. Nu rij ik ook jaarlijks een cyclo erbij, dus de doelen zijn ook anders geworden.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 09 jan 2019 07:54

patrickvb schreef: 08 jan 2019 23:34 Als je weet aan welke hartslag je kan rijden zonder in totale verzuring te gaan, rij je eveneens comfortabel een lange klim op.

Stel: je fixeert op x vermogen dat je niet in de problemen zou mogen brengen, maar door eigen of externe factoren haal je dat vermogen die dag mits rijden aan een hartslag boven de 4 millimol grens.

Gevolg: je kan de inspanning niet volhouden en het melkzuur zit tot achter je oren.

In een vorig leven hebben mijn ega en ikzelf enkele wielrensters begeleid. Wat opviel: er wordt soms wel getraind aan een voldoende hoge cadans, in de juiste hartslagzones, maar met een veel te klein vermogen.
Eén van de dames reed uiteindelijk met een vermogensmeter. Het gebrek aan vermogen bleek duidelijk uit de data. Enkele jaren daarvoor haalde ze overigens zonder powermeter een titel in het tijdrijden, met trainingen die gebaseerd waren op hartslag.

Voor een recreatieve fietser is het al dan niet hebben van en powermeter een luxe probleem, net zoals dure wielen of andere snufjes.
Geniet van het fietsen, geniet van de natuur, van het ontspannen en ontstressen op de fiets. Er is meer dan turen op een schermpje.
Het ene sluit het ander niet uit. Je kan ook ontstressen, genieten etc, terwijl je wel met een schuin oog naar het vermogen kijkt. Het is niet zo dat je er steeds naar moet kijken. Ik heb dat ding nu 3 jaar en het heeft mijn beleving bij het wielrennen echt mooier gemaakt. Tijdens een klim beter kunnen pacen, gericht interval blokjes (vooral bij korte blokjes loopt hf dan net even achter), ik kan mezelf soms net even beter pushen als ik een bepaald vermogen moet vasthouden etc. Ook achteraf de cijfers analyseren en vooruitgang (of juist niet) bekijken.

Ik zeg niet dat een vermogensmeter onmisbaar is, maar om nou te roepen dat je met zo'n ding niet meer kunt genieten, of het geen toegevoegde waarde is, is ook wat kort door de bocht.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 jan 2019 10:15

Als je ergens lol in hebt moet je het vooral doen.....
Ik heb met 66 nog steeds lol in hard rijden en af en toe competitie met (veel) jongeren en daarvoor hou ik me 's winters wat in.
Zou ik het gestructureerd willen aanpakken dan had ik al lang zo'n ding gehad, maar in marginal gains zoeken en met data bezig zijn heb ik gewoon geen lol.
De vorm van de dag bepaalt in de zomer wat ik doe en dat blijkt toch met alle moderne hulpmiddeltjes moeilijk te sturen.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 09 jan 2019 10:42

Keezx schreef: 09 jan 2019 10:15 Als je ergens lol in hebt moet je het vooral doen.....
Ik heb met 66 nog steeds lol in hard rijden en af en toe competitie met (veel) jongeren en daarvoor hou ik me 's winters wat in.
Zou ik het gestructureerd willen aanpakken dan had ik al lang zo'n ding gehad, maar in marginal gains zoeken en met data bezig zijn heb ik gewoon geen lol.
De vorm van de dag bepaalt in de zomer wat ik doe en dat blijkt toch met alle moderne hulpmiddeltjes moeilijk te sturen.....
Prima toch, dat is voor jou de manier. Maar voor een ander is er weer een andere manier... :like:

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 09 jan 2019 10:44

Rijdt nu ook al 3 seizoenen met een PM, leuk om achteraf te kijken maar verder is en blijft mijn hartslag maatgevend.
YFood !!!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 09 jan 2019 11:08

csteenbe schreef: 09 jan 2019 10:44 Rijdt nu ook al 3 seizoenen met een PM, leuk om achteraf te kijken maar verder is en blijft mijn hartslag maatgevend.
Ook bij blokjes van 1-5minuten? Want de hf loopt dan wel 30sec achter. Gevolg: in het begin van het blok doe je teveel om de hartslag omhoog te krijgen en daarna weer te weinig om te voorkomen dat je hartslag doorschiet.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 09 jan 2019 11:56

NuitKor schreef: 09 jan 2019 11:08 Ook bij blokjes van 1-5minuten? Want de hf loopt dan wel 30sec achter. Gevolg: in het begin van het blok doe je teveel om de hartslag omhoog te krijgen en daarna weer te weinig om te voorkomen dat je hartslag doorschiet.
Ik train dit seizoen voor het eerst met een schema en alleen op hartslag die ik niet kan zien (arme student en heb de HR op strava met de smartphone). Blokjes D2 en D3 gaan prima, vooral omdat ik het tempo en gevoel wat daarbij hoort goed kan inschatten. Tijdens een blok D3 van 5 minuten is de HR de eerste 45 seconden wel te laag, maar na 2 minuten stabiel midden in de zone.
Vorige week voor het eerst D4 moeten doen, 8 keer één minuut. Dat was echt drama, hard beginnen en de laatste 20 seconden stond ik weer stil, aan het eind van het blokje zit ik net in D3.
Nu denk ik niet dat een PM een enorm verschil gaat maken in het uiteindelijke resultaat: een betere conditie. Maar de uitvoering van deze blokjes wordt dan wel een stuk makkelijker, betrouwbaarder, zwaarder en leuker.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 09 jan 2019 12:01

NuitKor schreef: 09 jan 2019 11:08
csteenbe schreef: 09 jan 2019 10:44 Rijdt nu ook al 3 seizoenen met een PM, leuk om achteraf te kijken maar verder is en blijft mijn hartslag maatgevend.
Ook bij blokjes van 1-5minuten? Want de hf loopt dan wel 30sec achter. Gevolg: in het begin van het blok doe je teveel om de hartslag omhoog te krijgen en daarna weer te weinig om te voorkomen dat je hartslag doorschiet.
Klopt, bij blokjes daar gebruik ik wel de PM voor dan is HF niet belangrijk.

Wat ik eigenlijk bedoel, is als ik de Marmotte of Alpenbrevet rijd ik niet op mijn PM let maar op mijn HF.

Voor te trainen is een PM zeker handig en wellicht onmisbaar bij structureel trainen.
YFood !!!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 09 jan 2019 15:15

Mijn hartslag klopt zelden op de Garmin (gaat op en naar, gemiddelde is wel vrij goed in orde), ik heb blijkbaar een afwijking (bevestigd door de cardioloog, momenteel is het geen probleem wel jaarlijks op controle) waardoor het tijdens de rit erg moeilijk is om hierop af te gaan.
Paar jaar geleden een Stages gekocht en nu vind ik het gewoon veel makkelijk om mezelf niet in het begin al kapot te rijden, 1 van de beste aankopen van afgelopen jaren. Blokjes trainen gaat ook veel beter en ik rij bijgevolg dus ook een stuk beter.
Afbeelding

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 09 jan 2019 15:35

TL@ schreef: 09 jan 2019 15:15 Paar jaar geleden een Stages gekocht en nu vind ik het gewoon veel makkelijk om mezelf niet in het begin al kapot te rijden,
Nu zal het misschien aan je hartslag liggen maar ik gebruik toch echt mijn HF om dat te voorkomen en zeker in een cyclo is mijn HF leidend niet mijn PM wat frustrerend kan zijn :lol: .
YFood !!!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 09 jan 2019 17:55

csteenbe schreef: 09 jan 2019 15:35
TL@ schreef: 09 jan 2019 15:15 Paar jaar geleden een Stages gekocht en nu vind ik het gewoon veel makkelijk om mezelf niet in het begin al kapot te rijden,
Nu zal het misschien aan je hartslag liggen maar ik gebruik toch echt mijn HF om dat te voorkomen en zeker in een cyclo is mijn HF leidend niet mijn PM wat frustrerend kan zijn :lol: .
Maar de cyclo's die ik heb gereden zie je na 2/3e toch echt je hf wegzakken door vermoeidheid. Dan ga je echt niet harder fietsen. Het vermogen zakt ook weg trouwens haha

Plaats reactie