Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Ovaal blad, verstandig.?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 jan 2019 08:54

Het gaat dus om een kunstknie die je zoveel mogelijk wilt ontzien.

Of ovaal daarin werkt, weet ik niet, maar gezien de reacties is de verwachting niet dat het je knie veel zal ontzien. Als ik erover nadenk, zou het lonen om proberen lichtere verzetten te rijden (misschien heb je al een goede hoge cadans hoor, dan kan je dit negeren, maar lichter rijden is sowieso minder druk op je kniegewricht). Als je dan bladen gaat vervangen, misschien onderzoeken of je grote blad wat kleiner kan worden. Een 46 bijvoorbeeld. (moet de voorderailleur voldoende omlaag kunnen).
Iets meer investering, maar misschien via marktplaats of uitverkoop nog betaalbaar tov nieuwe kettingbladen, is een ander crankstel met kortere crankarmen. bijv 165mm. Korter zal ook wel bestaan maar ik zou niet weten waar je dat kunt vinden. Website als bike-discount.de kom je voordelig uit.
En je zou kunnen kijken of je zadelstand nog wat kan bijdragen. Tikje verder naar achter, maakt dat je knieën minder ver voorbij je pedalen hoeven te buigen. Let er wel op dat als je alleen naar achteren schuift, je netto iets hoger komt te zitten. Wat opzich niet verkeerd is voor je knieën, maar je moet niet gaan overstrekken.
Zadelstand veranderen, doe dat met een paar mm, of max 0.5cm per keer en probeer het dan eerst weer een rit of 3 uit.
Ow, en verander 1 ding tegelijk. Dus niet nieuwe bladen, korte cranks, andere positie in 1. Want als het dan niet bevalt weet je niet waar het aan ligt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 jan 2019 08:54

Hoever je zadel naar achter staat heeft geen directe invloed op je knieën. Ht gaat vooral om de heuphoek, Wel kun je met een zadel dat meer naar achter staat (bij een gelijke stuurhoogte) meer kracht leveren vanuit je rug en minder goed op souplesse fietsen. als je al iets aan je zadelstand veranderd zou het dus eerder naar voren moeten als meer souplesse en een hogere cadans het doel zijn.

Maar aangezien ts juist problemen heeft met de souplesse zal de cadans verhogen nog even niet aan de orde zijn. Een lichter verzet dal dus vooral de snelheid (en daarmee de belasting op de knie) verlagen maar wel meer mogelijkheden geven om zittend te klimmen.

Theoretisch gezien zouden ovale bladen kunnen helpen maar ook dan zul je meer op souplesse moeten rijden i.p.v. op kracht om er iets van te merken.
Campagnolo Ultra Dork

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4360
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 04 jan 2019 10:24

Ernie C. schreef: 04 jan 2019 08:54 Hoever je zadel naar achter staat heeft geen directe invloed op je knieën. Ht gaat vooral om de heuphoek, Wel kun je met een zadel dat meer naar achter staat (bij een gelijke stuurhoogte) meer kracht leveren vanuit je rug en minder goed op souplesse fietsen. als je al iets aan je zadelstand veranderd zou het dus eerder naar voren moeten als meer souplesse en een hogere cadans het doel zijn
Dit is niet altijd juist. Bij mij had het achteruitzetten van mijn zadel wel degelijk invloed op mijn knieën. Wel gelijk het zadel ook lager gezet. Dit is gedaan tijdens een dynamische fietsmeting, waar duidelijk zichtbaar werd dat mijn knieën minder in de breedte gingen bewegen.

Critic
Forum-lid
Berichten: 919
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 04 jan 2019 19:55

170 crancks kunnen misschien ook nog wel wat schelen in belasting

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 jan 2019 20:17

Ja of zelfs 165 of 155mm als je dan toch echt verschil wilt maken ;)

Ik kan me trouwens wel vinden in 't verhaal van ernie mbt de zadelstand. Het is niet direct eenduidig en dus precair bij veranderingen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 05 jan 2019 07:25

De Q ring besteld (binnenblad).
Tov de absoluteblack die er nu op ligt zijn er 3 standen van "vertiming" die je kan instellen op de Q ring.
Op de middenpositie gemonteerd, dit is met het ovaal punt ietsjes achteruit tov deze die er nu op lag.
"Zou" moeten beter zijn voor de knie belasting, zal gauw merken of dit al dan niet marketing praat is.
Maar ik heb er eerlijk gezien niet te veel hoop op, de pijnlijke knie zal wel pijnlijk blijven.
Maar gezien de absoluteblack toch stilaan aan vernieuwing toe was, is dit de uitgelezen kans om eens te testen.

JackyXL
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 dec 2018 22:37

JackyXL 06 jan 2019 06:02

Okay even kort samengevat.

- De Chirurg kent het niet maar geeft aan, zeker het proberen waard.!

- SMA een mail gestuurd maar hier is tot op heden niet op gereageerd.

- Fysio kent het niet en heeft dus geen mening.

- Rijwielhandelaar geeft aan dat er minder druk op de knie komt.

Ik heb meerdere reviews gelezen en het komt er uiteindelijk op neer dat de mensen zonder problemen met de knie er soms wel of soms niet het gevoel hebben dat het beter is voor de knieen. Ze gaan er niet perse harder door fietsen.
Sommige gaan weer terug naar rond, sommige blijven ovaal rijden.

Eigenlijk niets gevonden wat betrekking heeft tot mijn situatie.

Het crackstel veranderen door kortere is volgens mij niet nodig. Ik kan gewoon trappen, daar zit geen probleem.

Een lichter verzet ga ik ook inderdaad overwegen. Zelf heb ik geen snel cadans maar moet hier wel naar toe werken.
Ik fiets op kracht en niet zo zeer op souplese.

Verder ga ik als de ovale bladen er op zitten uiteraard een bikefitting doen om te kijken wat voor mij de iedeale houding is.

Denk dat ik het gewoon ga doen en dan zie ik wel wat er gebeurt. en hoe het aan voelt.

Wat jullie.!.?

Groeten, JackyXL.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 06 jan 2019 09:29

Als je toch voor ovaal gaat, kun je misschien naar AbsoluteBlack kijken. Als je shimano rijdt kun je bij veel modellen je huidige cranks houden en zo laag als 46-30 gaan.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 jan 2019 10:08

@JackyXL, ik verwacht niet dat je van de SMA een antwoord op je vraag per mail zult ontvangen. Daar gaat bij hen toch wel een grondig onderzoek aan vooraf. Je zult dus wel een afspraak moeten maken. Of bedoelde je dat je aan mail gestuurd hebt voor een afspraak?
Waarom niet eerst wachten wat ze bij de SMA zeggen voordat je gaat sleutelen aan de fiets? De fietsenmaker heeft er net zo weinig verstand van als wij.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 jan 2019 11:20

Ik verwacht van een SMA ook niet per definitie een goed advies... Fysiologisch wellicht wel, maar niet per se over de techniek van je fiets.
Bikefitter met een fysio of bewegingswetenschapper achtergrond lijkt me de beste keuze dan.

Maar dit is natuurlijk ook prima iets om even uit te proberen, een paar tientjes voor zo'n binnenblad. Paar ritten uitproberen.

Mijn gedachte, als je last van je knie hebt, en je geeft aan dat je van 't zware verzet bent. Dan moet je vooral proberen om met hogere cadans op kleiner verzet te gaan rijden. Dat gaat je veel meer helpen dan een andere vorm blad of korte cranks. Dus in een training bijvoorbeeld 5 minuten lang buiten je comfortzone op een cadans van 90 of 100 of 110 (maar net waar je comfortzone ligt) gaan rijden. Afwisselen met 5 minuten op je normale patroon.
Heb je geen cadansmeter, dan kan je alsnog dit principe toepassen, ookal ken je dan de getalletjes niet, is niet eens relevant.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 06 jan 2019 11:38

Wel, gisteren 90km gereden met mijn nieuw geplaatste Q-ring binnenblad.
Het was een rustige vlakke rit.
Van nature uit rij ik veel (soms te veel naar efficiëntie toe van de aandrijflijn) op het binnenblad.
Had geen last van de knie, waar ik bij de absoluteblack vooorheen wel nog wat last had.
De Q ring was in de middenpositie gemonteerd (3 posities mogelijk) en het ovaal liep iets anders dan de absoluteblack.
Toeval of niet dat ik geen last had? Zit het tussen de oren?
Toekomst zal het moeten uitwijzen bij iets intensievere riten, maar bij deze rit alvast geen last van de knie.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 jan 2019 12:04

@MarkVeenstra, ik denk dat je nooit "per definitie" een goed advies krijgt. Ik heb ervaring met 2 SMA's. Bij beiden prima geholpen, al is de eerste wel van heel lang geleden. De tweede was Papendal en mijn ervaring was dat je als niet topsporter daar ook serieus genomen wordt. Maar dat wil niet zeggen dat anderen ook voor een prima advies kunnen geven.
@fgrs, fijn dat je er voorlopig een goed gevoel bij hebt, maar de "mankementen" zijn wel heel erg verschillend. En voor 2 personen met eenzelfde probleem zouden natuurlijk ook nog 2 verschillende adviezen uit kunnen komen.

Plaats reactie