Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen voor bartje 200

Piep
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 nov 2016 19:23

Piep 19 dec 2018 16:23

Hallo,

Nu het jaar weer ten einde loopt ben ik aan het nadenken voor mijn doelstellingen van 2019.

Ook over welke tochten ik wil fietsen
En nu lijkt me Bartje 200 een hele mooie uitdaging.

Alleen hoe kan ik daar het beste voor trainen?
Ik kan over het algemeen 2-3 keer per week 2-3 uur per keer fietsen.
en meestal ook nog s avonds.
Ik fiets de laatste jaren ongeveer 5000-6000 km per jaar.
Afgelopen jaar het meeste op de racefiets maar heb ook veel km op de mtb erop zitten.

Alvast bedankt

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 19 dec 2018 17:26

Als je 200km op de MTB wilt rijden, moet je er goed aan gewend zijn. Dus advies 1 is dan om gewoon zoveel mogelijk km's op de MTB te gaan rijden en de racefiets even te laten staan. Je moet ook gewend zijn om er lang op te zitten, dus je ontkomt niet aan lange ritten. Eens per week, eens per twee weken.

Aan het jaarvolume van je trainingen zal het met 5 á 6.000km niet liggen, maar als je 3x per week 3 uur rijdt, dan word je goed in ritten van 3uur. Bartje200 gaat ietsjes langer duren.

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 19 dec 2018 21:40

Drenthe is vrij vlak, dus als je de benen nog heen en weer kan krijgen dan moet die 200km wel lukken. Heb zelf vorig jaar de Drenthe 200 gefietst, waarbij mijn training bestond uit woon-werk verkeer met de racefiets (gemiddeld 2x per week 20km enkele reis). Ik geloof dat ik in de weken daarvoor nog 2x een rit van rond de 50km heb gedaan en een toertocht van 135km. En heb hem wel uitgereden.

Maar als je de mogelijkheid hebt inderdaad ook wat langere ritten plannen.
Mijn Strava

Piep
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 nov 2016 19:23

Piep 28 dec 2018 22:38

Bedankt voor de reacties. Ik heb dit jaar ook al 4-5 keer een rit van 100+ km gereden. Ik zal nu meer kilometers op de mtb gaan maken. Als dat alles is.

Gebruikersavatar
McMiGHtY
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 29 jun 2018 16:51

Gebruikersavatar McMiGHtY 28 feb 2019 11:10

Ligt aan je doelstelling natuurlijk, wil je hem uitfietsen en vind je het niet erg dat je ergens achteraan binnenkomt na 12 uur fietsen.. Of stel als je doel dat je binnen 8 uur binnen wilt zijn?

De basis voor dit soort ritten/uitdagingen is:

- Duurtraining
- Interval training
- Techniek training
- Rust & Herstel
- Voeding/Hydratatie


Duurtraining:

Dit vormt de basis van je trainingspiramide, meerdere uren fietsen op een relatief lage hartslag of laag vermogen. Dit is de opbouwende fase die mijn inziens 3 tot 4 weken zou moeten duren. Gedurende de periode tot aan de Bartje200 zou ik ook om de 10 tot 14 dagen een langere rit inplannen, dit om je lichaam echt goed te laten wennen aan een lange zit in het mtb zadel. Tijdens deze ritten kun je ook goed je voeding en hydratatie testen.

Intervaltraining:
Hierin het verschil tussen korte en lange intervallen.
Korte intervallen: 6x10 seconden op 150~250% van je FTP, uitbouwen naar 10 tot 12x 20seconden. Hiervoor een warming up en uitsluitend een cooling down. Tussen de intervallen neem je enige rust.

Lange intervallen: 4x 5min op 105~115% van je FTP.

Probleem met intervallen is dat ze zwaar zijn en dat je ze goed uit moet voeren willen ze effectief zijn, wat je vaak ziet is dat de 1ste paar perfect gaan (of zelfs hoger qua wattages) dan dat je zou willen, wat zich vervolgens wreekt op degene die erna komen. Probeer deze dan dus ook netjes te doen en niet harder te trappen dan dat je zou moeten.

Techniek:
100+km ritten op een racefiets zijn niet heel spannend qua techniek, bochtje hier, bochtje daar en soms een klein klimmetje en een afdaling. Op een MTB is dat toch anders, ook hier zul je op moeten trainen om goed te blijven sturen. Even niet opletten na 125km in de rit op een technisch stuk en je ligt eraf met alle gevolgen van dien. Wat ik hiervoor zou doen is het volgende: Warming up, intensieve duurrit van een uur of 2, 2,5 en vervolgens een mtb parcours op en kijken hoe het gaat.
Eventueel kun je ook de duurrit inkorten, parcours doen, weer een stuk duurrit (half uur, 3 kwartier) en nogmaals het parcours.
Je merkt dan voor jezelf hoe goed en of je je nog kan focussen op het parcours.

Rust/Herstel:
Training is in de basis je lichaam stuk maken en daarna laten herstellen zodat het sterker word.

Voeding/Hydratatie:
200Km red je niet op een goed ontbijtje en een krentebol, tip hier is om te kijken wat er tijdens de rit word aangeboden door de organisatie. Is dit een merk wat bekend is bij je, en je lichaam reageert hier goed op, dan is er niet veel aan de hand. Ik zou er wel voor kiezen om extra's mee te nemen en ook een boel smaakjes mee te nemen. Op een gegeven moment ben je je favoriete smaak zat en wil je lichaam wat anders.

In juni kan het ook al vies warm worden, goed hydrateren is dan uiterst belangrijk. Zodra je hoofdpijn begint te krijgen heb je al (ruim) te maken met uitdroging. Veel mensen gaan dan extra water drinken. Je krijgt hier echter in je lichaam een onbalans qua mineralen en zouten e.d. , pas hier dus mee op.
Drink isotone sportdrank en vul dit aan met electrolyten. Dit kan in de vorm van drinkpoeder maar ook pillen, hiervoor zijn er diverse soorten op de markt. Heb je begeleiding? Zo ja, dan kunnen die wellicht wat regelen in de vorm van een kop bouillon. Ook heb je zomaar kans dat je geen zoete dingen meer kan zien, er zijn merken sportdrank die een poeder zonder smaak aanbieden.

Met alles is het een kwestie testen hoe je lichaam er mee omgaat en welke belasting het aan kan en de daarbij behorende rust pakken
Rule #5

hanschen
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 mar 2018 22:42

hanschen 20 jun 2019 21:28

He Piep, ben je nog toegekomen aan je Bartje 200 en hoe ging dat? Hoe heb je je training gedaan?

Plaats reactie