Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Training in de fitness

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 05 dec 2018 13:13

Wat een ongelofelijke onzin om te stellen dat hardlopen het slechtste is voor je botten echt verdiep je eens in de anatomie van het menselijk lichaam. Wij zijn notabene gemaakt om te (hard)lopen. Niet iedereen kan goed hardlopen daarom schreef ik ook ALS het mogelijk is im hard te lopen. Hardlopen is er natuurlijk in allerlei gradaties en je dient het af te stemmen op je eigen niveau. En dat laatste is voor veel hardlopers wel een probleem. Te veel kilometers, te vaak en te snel. Dat werkt blessures in de hand.

Precies hetzelfde geld voor krachttraining. De massa traint met veel te zware gewichten en instellingen van machines. Dat werkt inderdaad blessures in de hand.

Fietsen is natuurlijk gewoon heel safe en kan geheel blessurevrij. Dat is ook de grote kracht van fietsen. Iedereen kan het en je bouwt een mooie basisconditie op. Dus altijd verstandig. Maar dat neemt niet weg dat je bottenstelsel, zeker bij veel fietsen gewoon verzwakt word. (Zie mij bovenstaande antwoord)

De kunst is om alles met mate te doen afgestemd op je eigen kunnen

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 05 dec 2018 14:27

Djemz schreef: 05 dec 2018 12:42 En dan geven dokters en kinesisten mij de tip om te gaan fietsen omdat dit goed zou zijn voor mijn kraakbeenschade in mijn knieën..
Impactloze bewegingen als fietsen en zwemmen zijn prima voor beschadigde gewrichten ja.

Maar dat wil niet zeggen dat bewegingen die wél zware belastingen geven slecht zijn. In tegendeel. Kijk maar wat een ruimtereis of maand bedrust met je spieren en botten doen.

Hardlopen is trouwens het slechtste wat je kan doen voor je botten.
Uhm, nee. De axiale schokken gaan juist osteoporose tegen,

Net als zware krachttraining slecht is voor je gewrichten. Ik heb 5 jaar krachttraining gedaan en mijn polsen, enkels, ellebogen en heupen werden er niet bijzonder gelukkig van. Net zoals vele vrienden van mij kapotte schouders, ruggen en knieën hebben hierdoor.
Waarom zou krachttraining slecht zijn? Patiënten met bv artrose kunnen er juist veel baat bij hebben. Olympisch gewichtheffen is trouwens een van de sporten waar de minste blessures optreden!
Laatst gewijzigd door scepticus op 05 dec 2018 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 05 dec 2018 14:29

Djemz schreef: 05 dec 2018 12:49 Na een krachttraining hebben je spieren 48u nodig om zich te herstellen.. Als je 3x krachttraining gaat doen, wanneer ga je dan nog gaan fietsen vraag ik me af?
Met (duur)fietsen en krachttrainen belast je je spieren op een andere manier, spreek je andere energiesystemen aan, dus op de dagen dat je krachttraining doet kun je kunt bij wijze van spreken herstellen van de duurtraining van de dag daarvoor en vice versa.

RVV schreef: 05 dec 2018 13:13Maar dat neemt niet weg dat je bottenstelsel, zeker bij veel fietsen gewoon verzwakt word. (Zie mij bovenstaande antwoord)
Kantoortijgers kunnen dit deels ondervangen door naar beneden altijd de trap te nemen ipv de lift.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 05 dec 2018 15:05

scepticus schreef: 05 dec 2018 14:27
Djemz schreef: 05 dec 2018 12:42 En dan geven dokters en kinesisten mij de tip om te gaan fietsen omdat dit goed zou zijn voor mijn kraakbeenschade in mijn knieën..
Impactloze bewegingen als fietsen en zwemmen zijn prima voor beschadigde gewrichten ja.

Maar dat wil niet zeggen dat bewegingen die wél zware belastingen geven slecht zijn. In tegendeel. Kijk maar wat een ruimtereis of maand bedrust met je spieren en botten doen.

Hardlopen is trouwens het slechtste wat je kan doen voor je botten.
Uhm, nee. De axiale schokken gaan juist osteoporose tegen,

Net als zware krachttraining slecht is voor je gewrichten. Ik heb 5 jaar krachttraining gedaan en mijn polsen, enkels, ellebogen en heupen werden er niet bijzonder gelukkig van. Net zoals vele vrienden van mij kapotte schouders, ruggen en knieën hebben hierdoor.
Waarom zou krachttraining slecht zijn? Patiënten met bv artrose kunnen er juist veel baat bij hebben. Olympisch gewichtheffen is trouwens een van de sporten waar de minste blessures optreden!
Patiënten met arthrose hebben baat bij veel herhalingen met lichte gewichten. Niet bij 5 herhalingen op 80% van hun max. Daarom zei ik zware krachttraining..

Als lopen zo goed is, waarom kan ik dan na een kilometer lopen half kreupel naar huis van de kniepijn?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 05 dec 2018 15:09

Djemz schreef: 05 dec 2018 15:05 Als lopen zo goed is, waarom kan ik dan na een kilometer lopen half kreupel naar huis van de kniepijn?
Omdat in jouw geval lopen kennelijk belastender is dan je gewricht (op dit moment) aankan. Maar dat maakt niet dat dat in het algemeen zo is ;)

Gewrichten en botten en artrose en osteoporose zijn verschillende dingen trouwens ;)

Artrose voorstellen als enkel 'mechanische slijtage' van een gewricht (zoals een schoenzool of autoband slijt bij gebruik) is een te simpele (zelfs onjuiste) vergelijking trouwens.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 05 dec 2018 15:31

scepticus schreef: 05 dec 2018 15:09
Djemz schreef: 05 dec 2018 15:05 Als lopen zo goed is, waarom kan ik dan na een kilometer lopen half kreupel naar huis van de kniepijn?
Omdat in jouw geval lopen kennelijk belastender is dan je gewricht (op dit moment) aankan. Maar dat maakt niet dat dat in het algemeen zo is ;)

Gewrichten en botten en artrose en osteoporose zijn verschillende dingen trouwens ;)

Artrose voorstellen als enkel 'mechanische slijtage' van een gewricht (zoals een schoenzool of autoband slijt bij gebruik) is een te simpele (zelfs onjuiste) vergelijking trouwens.

Dus met heel traag op te bouwen zou ik feitelijk moeten kunnen lopen? Zou wel goed nieuws zijn aangezien ik dat altijd wel graag deed.

Ik moet wel zeggen dat mijn dokter me ook wel naast het fietsen wou doen lopen, dus dat zal dan wss wel de reden zijn.

Maar er zijn toch echt enorm veel lopers die sukkelen met knieën en heupen?

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 05 dec 2018 15:49

Dat laatste komt vooral en voornamelijk door overbelasting. Ik durf te stellen dat het grotendeels door onervarenheid komt en heel slecht luisteren naar signalen die je lichaam afgeeft. De tendens is de laatste jaren dat iedereen maar vind dat hij ook zomaar kan hardlopen. Social media is daar denk ik medeschuldig aan. Ik volg diverse hardloop groepen op Facebook. En iedereen jut elkaar op (generaliserend). De ene PR qua tijd en afstand volgt de ander op. Valt mij altijd op dat na een poosje de een na de andere blessure volgt. Adviezen over afwisseling (ga een tussendoor fietsen, zwemmen of gewoon lekker wandelen) slaan ze in de wind. Men negeert kleine pijntjes en alle middelen om maar te blijven hardlopen worden uit de kast getrokken. (Speciale tape, compressie sokken, speciale schoenen en ga zo maar door) maar de nodige herstelrust pakken ho maar. Hardlopen is voor velen een geaccepteerde zelfkastijding geworden. Dat is jammer want het is gewoon niet nodig. Maargoed ook niet iedereen kan goed hardlopen. Als dat zo is moet je dat kunnen accepteren

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 05 dec 2018 16:13

RVV schreef: 05 dec 2018 15:49 ...
De tendens is de laatste jaren dat iedereen maar vind dat hij ook zomaar kan hardlopen. Social media is daar denk ik medeschuldig aan
...
Ik denk dat het ook komt doordat hardlopen een erg individuele sport is waar je niks voor hoeft te kunnen (denkt men). Regelmatig loop ik achter iemand waarvan ik zie dat die wel een hardloopclinic en kleding/schoeseladvies kan gebruiken. Met temperaturen onder de 5 graden in een korte broek, sterk proneren, rare houding tot x- of o-benen aan toe. Ik moet moeite doen om er niets van te zeggen :-(
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 05 dec 2018 16:28

Haha heel herkenbaar.. ik zie ook altijd vrij snel of iemand boven zijn “kunnen” of totaal verkeerd loopt.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 05 dec 2018 16:50

Djemz schreef: 05 dec 2018 15:31 Dus met heel traag op te bouwen zou ik feitelijk moeten kunnen lopen? Zou wel goed nieuws zijn aangezien ik dat altijd wel graag deed.

Ik moet wel zeggen dat mijn dokter me ook wel naast het fietsen wou doen lopen, dus dat zal dan wss wel de reden zijn.

Zou wellicht kunnen. Misschien eens een goede sportfysiotherapeut raadplegen? Die naar je gewrichten maar ook naar je loopstijl kijkt.
En het is meestal ook geen kwestie van 'wel' of 'niet' kunnen/mogen hardlopen, maar de belasting zorgvuldig afstemmen op de belastbaarheid van je lichaam.
Maar er zijn toch echt enorm veel lopers die sukkelen met knieën en heupen?
Zeker. Maar dat kan aan heel veel factoren liggen, het is niet zo dat alles wat 'belastend' is 'slecht' is. In tegendeel: bedrust is zo'n beetje het ongezondste wat er bestaat ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 05 dec 2018 18:34

Djemz schreef: 05 dec 2018 12:49 Na een krachttraining hebben je spieren 48u nodig om zich te herstellen.. Als je 3x krachttraining gaat doen, wanneer ga je dan nog gaan fietsen vraag ik me af? Het enige wat je dan doet is je lichaam helemaal overbelasten.

Profs kunnen dit doen aangezien ze maar dat te doen hebben en de rest van de dag kunnen ze rusten. Maar als gewone werkmens komt het niet goed.
gewoon de dag erna of zelfs dezelfde dag? werkt perfect hoor.

Plaats reactie