Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Vochtverlies vs controlled dehydration

Critic
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 02 nov 2018 10:18

Ik las in de fiets trainingsgids een stuk over hydratatie waarin men stelt dat 2a3% vochtverlies gelijk staat aan 10% verlies in vermogen (En 8% snelheid)
In dit stuk http://capovelo.com/concept-functional- ... n-cycling/
Stelt men echter dat Froome dit verlies van het gerucht door zweet, harder ging..
Wie heeft er meer kennis hierin om dit te kunnen verklaren?
( 400 watt bij 65 kilo is 6,15 w/kg. Bij 10% verlies... 360 watt bij 63 kilo is 5.7 w/kg dus het heft niet elkaar op)

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 02 nov 2018 10:41

10% vermogen verlies is nooit 8% in snelheid tenzij je berg op rijdt.
Dit soort statistieken zijn altijd met (beperkte) groepen gemaakt en resulteren in een gemiddelde vuistregel. Je zet 10 studenten op een ergometer, laat ze 6 uur niks drinken en herhaalt het experiment (en 10 andere laat je wel drinken). Vervolgens kijk je naar de verschillen, gemiddeld kom je dan uit op een vermogen verlies van ongeveer 10% met een standaard deviatie van dezelfde orde. De één presteert dus veel slechter, de ander merkt nauwelijks verschil.
Froome zal misschien goed tegen een vocht te kort kunnen, is geen gemiddeld mens, neemt wel eens een (al dan niet legaal) pilletje, etc. Maar het lijkt me sterk dat Froome bewust weinig drinkt, tijdens een grote ronde is je herstel super belangrijk, daarvoor zal je toch voldoende moeten drinken.
Mij lijkt het verstandig om voldoende te drinken, zowel tijdens als na een rit.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 02 nov 2018 11:03

"Palfreeman believes that with adequate preparation, it’s possible for a rider to combat effects of heat mentally, by simply dismissing negative thoughts about being dehydrated, along with the use of mentholated mouthwash in order to “fool thirst and generate a feeling of cold.”

Additionally, Palfreeman says the use of medication such as Paracetamol, can help alter a rider’s perception of heat. Palfreeman also indicated that Wellbutrin, also known as Bupropion, could have a positive mental benefit as well.

However, the anti-depressant has caused some concern from the World Anti-Doping Agency (WADA) and is currently on their monitored list."


Dat lijken mij niet echt wenselijke methoden om een dergelijke marginal gain te bereiken. Ondanks dat het hier niet als marginal wordt bestempeld, lijkt het voor de 'gewonere man of vrouw' niet echt de meest gangbare performance enhancer.

Wel een interessant inkijkje in hoe ver het soms kan gaan!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 nov 2018 13:00

Volgens mij is dit iets wat bij de meeste renners gewoon al automatisch gebeurd, maar dan overgoten met een (modieus) wetenschappelijk sausje. Bijna iedere renner is lichter bij de finish na een zware dag in de warmte. Een kg vochtverlies is normaal en geeft geen negatief effect op prestaties. Die kg verliezen de meeste ook gewoon terwijl ze naar hun idee voldoende hebben gedronken, maar dat kan ook prima, want je hebt niet direct prestatie vermindering.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 02 nov 2018 14:15

Eeuh nee, hier (Palfreeman en Froome) ging het heel bewust om dehydreren. Door dehydreren wordt je lichter; dat laatste is positief uiteraard als je omhoog moet. Echter, door vochtverlies "trapt je lijf op de rem", je gaat minder vermogen leveren. Stofjes in je hoofd (neurotransmitters) zorgen voor die rem, maar door het gebruik van Bupropion kun je die stofjes (en dus de rem) beinvloeden.
Het is wetenschappelijk aangetoond dat, in ieder geval in warme omstandigheden, Bupropion kan leiden tot prestatieverbetering. Dat dit niet zonder gevaar is lijkt me evident.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 03 nov 2018 01:17

Bij de ploeg van Raf.Geminiani (als sportbestuurder) moesten de renners trainen in de hitte zonder drinken om zich te harden tijdens de competitie en zelfs daar mochten ze niet veel drinken. Al lijkt dit op het eerste gezicht achterhaald, toch vind ik dat er wel iets over te zeggen is. (verdedigbaar)

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 03 nov 2018 07:59

Je wordt helemaal niet trager van vochtverlies, je wordt trager van dorst.

Vorig jaar of 2 jaar geleden heb ik hierover een onderzoek gelezen, iedereen kreeg drinken maar van het ene hydrateerde je en van het andere niet, beide groepen lieten geen prestatieverlies zien omdat ze geen dorst hadden (de negatieve effecten kwamen pas na de inspanning, zoals hoofdpijn)


Link naar het onderzoek vind ik niet direct maar wel iets vergelijkbaar:
https://www.runnersworld.com/health-inj ... -you-down/
Afbeelding

Plaats reactie