Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Advies gevraagd

GVW
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 apr 2017 20:03

GVW 25 okt 2018 10:58

Ik zit met een aantal twijfels.
Ik heb een koersfiets en een MTB en een fitnessabo bij basic-fit.
Kben 42 en weeg 105kg😔

Verleden jaar heb ik Parijs- Roubaix gereden waarbij ik na 80 km mijn kader brak van mijn koersfiets nadat ik eens van de rug van de kasseien fietste om iemand voorbij te steken ( na 21 km reed ik ook al met 1 wielspaak minder in mijn achterwiel )

Voor volgend jaar zou ik de RVV cyclo 140 km rijden maar de liefde voor Parijs-Roubaix is groter.
Met mijn MTB rijd ik nooit off-road ( al dat poetswerk )

Nu is mijn vraag:
- wat doen jullie in de winter van trainingen
- hou ik mijn MTB voor in de winter te trainen of kan in dit evengoed met mijn koersfiets maar dan met wat dikkere banden erop
- kan in ook mijn kader van mijn MTB breken op de kasseien van Parijs-Roubaix?
Of probeer ik toch een 15kg af te vallen en het dan nog eens met mijn koersfiets te proberen de kasseien te veroveren of was dit gewoon bad luck?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 25 okt 2018 11:19

GVW schreef: 25 okt 2018 10:58 Nu is mijn vraag:
- wat doen jullie in de winter van trainingen
- hou ik mijn MTB voor in de winter te trainen of kan in dit evengoed met mijn koersfiets maar dan met wat dikkere banden erop
- kan in ook mijn kader van mijn MTB breken op de kasseien van Parijs-Roubaix?
Of probeer ik toch een 15kg af te vallen en het dan nog eens met mijn koersfiets te proberen de kasseien te veroveren of was dit gewoon bad luck?
- Altijd proberen om 15kg af te vallen.
- Kaderbreuk gebeurt niet zomaar. Ik heb geen glazen bol, maar pech is een voor de hand liggende oorzaak.
- De bliksem slaat nooit twee keer op dezelfde plek in, dus een kaderbreuk met de MTB lijkt me statistisch gezien bijna onmogelijk
- MTB altijd houden. Er zijn altijd dagen dat het te slecht weer is om op de weg te gaan.
- In de winter zoveel mogelijk blijven trainen. Op de weg, in het bos, op de wielerbaan van de club, op de overdekte wielerbaan etc

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 okt 2018 11:28

Ik heb een (monster) crosser gekocht voor de winter en voor Roubaix volgend jaar (nog niet zeker of dat met 28mm Conti's gaat zijn of met de 38mm gravel banden).

Met de crosser kom je overal in de winter (ik heb ook een setje 27.5" wielen/banden voor wat technischere ritten)

De kans dat je frame nog eens breekt, is wel erg klein. Gewoon pech denk ik.
Als je nogal 'lomp' over de kasseien rijdt, kan het wel zijn dat er nog eens een spaak breekt (of platte band)

Ik heb vorig jaar de RVV gedaan, daar ziet de fiets ook al af maar lang zoveel niet. Echt wel een aanrader ondanks de drukte.
Afbeelding

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 25 okt 2018 16:24

GVW schreef: 25 okt 2018 10:58
- wat doen jullie in de winter van trainingen
Duurtrainingen, veldtoertochtjes, blokjes D2
- hou ik mijn MTB voor in de winter te trainen of kan in dit evengoed met mijn koersfiets maar dan met wat dikkere banden erop
Kan ook met dunne banden, als het glad is dan moet je toch voorzichtig doen. Dikke banden helpt wel met takken op de weg
- kan in ook mijn kader van mijn MTB breken op de kasseien van Parijs-Roubaix?
Ja, maar dat is erg onwaarschijnlijk
Of probeer ik toch een 15kg af te vallen en het dan nog eens met mijn koersfiets te proberen de kasseien te veroveren of was dit gewoon bad luck?
Trainen en afvallen gaan hand in hand, dus waarom niet 15 kg afvallen?

cimecaron
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:00

cimecaron 25 okt 2018 20:54

Met 15 kg afvallen heb je minder kans dat je kader breekt. Altijd doen.

Plaats reactie