Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

3e bal

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 12 okt 2018 21:52

Zomer 2017, net voor evenement Alpe d'HuZes. Ik krijg zitvlak problemen. Er lijkt een puistje te zitten bij m'n rechterlies. Deelname lijkt gevaar te lopen dus laatste dag in NL nog snel langs huisarts. Zij kijkt en geeft me verdovingszalf (lidocaïne) en een soort antibiotica goedje (clindamycine).

Ik kom de zomer en de Alpe goed door. De zalf helpt goed (lange ritten af en toe bijsmeren) en het goedje kijkt het te temperen.
Uiteindelijk lijkt het zelfs helemaal over een gebruik ik niets meer.

Eind 2017 lijkt er toch weer iets de kop op te steken. Ik begin weer met het goedje, maar kijkt nu minder effect te hebben. Ik zet toch door en start ondertussen ook weer met lidocaïne voor onderweg.

Begin 2018 dusdanig vervelend en aanwijsbaar dat ik de huisarts weer eens bezoek. Dit keer ander vrouwtje en zij geeft me een hormonenzalf mee (cortisonen). Klinkt leuk, maar na een week was alles rood en gevoelig dus gauw mee gestopt. Terug naar de lidocaïne en clindamycine.

April 2018, het houdt niet over. Wegens omstandigheden ga ik nog meer fietsen en wordt het nog vervelender. Weer naar de huisarts. Dit keer een man en hij weet me te vertellen "Ja, da's echt een 3e bal. Die moet echter weggesneden worden".
Bekent wel een stevige wond en een paar weken niet fietsen.
Niet fietsen zat ik uiteraard midden in het seizoen ook niet op te wachten dus afgesproken dat ik kon bellen voor een doorverwijzing naar de chirurg wanneer ik wel 'tijd' had.

Heel de zomer geteerd op lidocaïne en clindamycine. Juli ongeveer nog een batterij zadels getest (is tegenwoordig gratis retour) en blijven hangen bij Sqlab.

September maar eens gebeld en de chirurg bezocht. Ik was er klaar voor. Stevig gepiekt nog even zodat ik klaar was voor 3 à 4 weken niet fietsen.
Chirurg (onbekend met 3e ballen, nooit gezien) zegt: "Dat ga ik niet wegsnijden. Is veel te klein, kans dat het terugkomt, je moet een ruggenprik, etc". Hij stelde voor om 3 maanden niet te fietsen. Hij verwees me door naar een sportarts, die wist wel hoe en wat.

Sportsart had volgens mij de indruk dat ik kwam voor m'n heup gezien z'n vragen en dingen die hij ging voelen. Uiteindelijk ook de broek laten zakken en laten zien. "Ah, dat zal best vervelend zijn met zitten ja. Ik laat een echo maken"

Begin november staat de echo gepland, half november uitslag.

Ik ben er ondertussen een beetje klaar mee. Loop al anderhalf jaar te prutten, dan ben ik eindelijk klaar voor de ingreep dan vertikken ze het, wordt van hot naar her gestuurd en straks zal je zien dat het seizoen weer begint en ik nog steeds iedere rit met een tube lidocaïne in m'n achterzakje op stap kan.
Ik heb bijna alle zadels van de wereld geprobeerd, het niet niet uit of ik MTB of wielren, ik heb allerlei broeken (assos, bioracer, Castelli, exteondo, sportful, allemaal 150,-), ik zit iedere avond minimaal 10 minuten in een sodabadje, ik scheer, ik heb niet geschoren, volgens mij is de rek er uit.

Toch maar weer de mallemolen door of heeft iemand hier de gouden tip of ervaring?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 12 okt 2018 22:09

Mijn standaard antwoord op medische vragen is een dokter bezoeken.
Maar je hebt er al veel gezien.

En een maand wachten op de echo En dan nog 2 weken op de uitslag? Leuke medische zorg...

Ik zou wel eens proberen te benoemen welke diagnose je juist kreeg telkens. Er moet toch een medische term voor 'dat' of voor een 'derde bal zijn.

Maar meer dan wachten tot half november zit er volgens mij niet in....

anderson99
Forum-lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 02 jul 2015 21:03

anderson99 12 okt 2018 23:09

Je bedoelt niet je bijbal die vergroot is door een bacterie.

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 13 okt 2018 07:28

anderson99 schreef: 12 okt 2018 23:09 Je bedoelt niet je bijbal die vergroot is door een bacterie.
Nee, echt een puistje/bultje op m'n zitbotje/in m'n lies...

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 13 okt 2018 07:36

Is er geen SMA bij je in de buurt. Deze eens contacteren en kijken of zij je verder kunnen helpen.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

ncornelisse
Forum-lid
Berichten: 503
Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51

ncornelisse 13 okt 2018 18:32

Zelf ook een tijdje met zoiets gefietst en de oplossing was het zadel een paar mm lager.

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 14 okt 2018 07:20

Denk dat rust in een vroeger stadium nog wel geholpen had, maar nu zal een kleine ingreep wel nodig zijn. Inderdaad een SMA bezoeken, zij hebben meestal wel een adres van een chirurg die dit voor je gaat “ opknappen”.
Als ik je verhaal lees denk ik wel wat stom dat je zo lang met deze klachten door bent blijven fietsen, had eerder rust genomen of andere therapie geprobeerd.

DiMarcello
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 mei 2018 12:12

DiMarcello 28 okt 2018 09:12

Goede arts met kennis is zeldzaam tegenwoordig man wat een geklooi steeds van kastje naar de muur veel beterschap.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 28 okt 2018 11:16

DiMarcello schreef: 28 okt 2018 09:12 Goede arts met kennis is zeldzaam tegenwoordig man wat een geklooi steeds van kastje naar de muur veel beterschap.
Zo kan die wel weer. Als ik jou was zou ik geen arts meer bezoeken. :dislike:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 okt 2018 13:01

DiMarcello schreef: 28 okt 2018 09:12 Goede arts met kennis is zeldzaam tegenwoordig man wat een geklooi steeds van kastje naar de muur veel beterschap.
Ik zou zeggen, los het zelf op met google en youtube tutorials :winkthumb:
Less is bore

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 28 okt 2018 17:19

Tja, vervelend. Heb ook een tijdje last gehad van ontstekingen op het zitvlak welke 1x door huisarts en 1x chirurgisch is weggesneden. Bij mij was het een klein bultje van enkele mm's welke hinderlijk op het zitpunt zat. Bleek een ontstoken haarzakje of talgklier te zijn.
Smeer nu met enige regelmaat met kamferspiritus om de huid te verharden en dit lijkt goed te gaan.
Een 3e bal lijkt me een groter probleem, denk dan eerder aan de grote van een golfbal ofzo.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4619
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 01 nov 2018 10:36

Bultjes in de liesstreek en op de zijkant van het zitvlak is niet hetzelfde als een derde bal (cyste met necrose, die zich bevindt onder het perineum).
Zoals hierboven al gezegd gaat het meestal om ontstoken talgkliertjes of nog vaker gewoon ontstoken haarzakjes. Wanneer ik deze opmerk, dit gebeurt toch wel enkele keren per jaar, prik ik deze gewoon door met een (gedesinfecteerde) naald, even ontsmetten en klaar. De volgende dag zijn ze dan zo goed als verdwenen. Op plaatsen waar ze vaak terugkomen kan je eventueel 'second skin' pleisters kleven tijdens het fietsen.

Plaats reactie