Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wintertraining?

Wilier74
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2018 09:35

Wilier74 12 okt 2018 10:12

Ik heb dit jaar voor het eerst een aantal wielerwedstrijden gereden (Kermiskoersjes), kon daarin het peloton volgen en eindigde in de middenmoot. Ga dit volgend jaar ook weer doen en het liefst wat meer van voren rijden.
Hoe trainen jullie in de winter? Alles rustig of ook regelmatig op de MTB en intensief? De meningen van de "kenners" liggen ver uit elkaar op dit vlak.
Zijn er coureurs op het forum die misschien het ene jaar internsief en een ander jaar rustig getraind hebben in de winter en wat werkt het beste?
Ben trouwens niet meer piepjong (44jr) en zal zo rond de 11k trainings-km’s uitkomen dit jaar. Ga zeker geen super niveau meer halen maar wil wel effectief trainen.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 12 okt 2018 10:45

Als ik het binnen mijn eigen wielervereniging bekijk zijn de jongens die in de winter serieus trainen altijd het beste. Dat houdt in veel duurritjes, blokken in D2, D3 en af en toe wat sprinten. Degene die D1 prediken rijden de eerste trainingswedstrijdjes niet uit en stoppen meestal rond mei met wedstrijden. Om vervolgens in november weer te zeuren dat de duurtrainingen te hard gaan.

Bij mijzelf merk ik dat vaak fietsen beter is dan veel fietsen. Sinds 2 jaar heb ik het doordeweeks erg druk en fiets ik veel in het weekend. Net zo veel kilometers in 3 ritten als vroeger in 5. Toch reed ik met 5 ritten in de week beter.

Mijn globale opbouw is:
Oktober: Lang leve de lol, hard fietsen, kop over kop, lekkere duurrit op een nazomer dag, etc
November: Meer echte duurtrainingen in het weekend met de club, wat blokkies D2 door de weeks, keer een sprint op de lokale heuvel. Een keer een week rust als het klote weer is.
December: De duurtrainingen zijn nu serieus, als het doordeweeks slecht weer is, binnen op de tacx blokkies.
Januari: Duurtrainingen met blokken, de blokken door de week beginnen nu serieus te worden. Dinsdagavond clubtraining op de weg.
Februari - Maart: In het weekend op de fiets naar de trainingswedstrijden de andere weekend dag rustige duur of hersteltraining. De intensiteit door de week wordt minder maar op dinsdag nog steeds intensief. Waarschijnlijk de één na laatste week van maart een trainingskamp ergens.
April: Koers!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 okt 2018 10:50

bve schreef: 12 okt 2018 10:45 Als ik het binnen mijn eigen wielervereniging bekijk zijn de jongens die in de winter serieus trainen altijd het beste. Dat houdt in veel duurritjes, blokken in D2, D3 en af en toe wat sprinten. Degene die D1 prediken rijden de eerste trainingswedstrijdjes niet uit en stoppen meestal rond mei met wedstrijden. Om vervolgens in november weer te zeuren dat de duurtrainingen te hard gaan.

Bij mijzelf merk ik dat vaak fietsen beter is dan veel fietsen. Sinds 2 jaar heb ik het doordeweeks erg druk en fiets ik veel in het weekend. Net zo veel kilometers in 3 ritten als vroeger in 5. Toch reed ik met 5 ritten in de week beter.

Mijn globale opbouw is:
Oktober: Lang leve de lol, hard fietsen, kop over kop, lekkere duurrit op een nazomer dag, etc
November: Meer echte duurtrainingen in het weekend met de club, wat blokkies D2 door de weeks, keer een sprint op de lokale heuvel. Een keer een week rust als het klote weer is.
December: De duurtrainingen zijn nu serieus, als het doordeweeks slecht weer is, binnen op de tacx blokkies.
Januari: Duurtrainingen met blokken, de blokken door de week beginnen nu serieus te worden. Dinsdagavond clubtraining op de weg.
Februari - Maart: In het weekend op de fiets naar de trainingswedstrijden de andere weekend dag rustige duur of hersteltraining. De intensiteit door de week wordt minder maar op dinsdag nog steeds intensief. Waarschijnlijk de één na laatste week van maart een trainingskamp ergens.
April: Koers!
Huh? D1 prediken niet uitrijden? Juist door een goede basis (veel in D1) en af en toe wat intensieve prikkels wordt je juist een stuk beter. Nee je moet natuurlijk niet alleen maar in D1 fietsen, maar zou toch wel 80% adviseren.

Plaats reactie