Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Zit/scrotum problemen

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 12 okt 2018 12:41

Stoppen met scheren. De vochthuishouding wordt echt negatief beïnvloed door te scheren. Ergens is er een artikel dat vertelt dat de Engelse vrouwenploeg een kampioenschap verloor door scheren (dat ze door de kwaaltjes ten gevolge van scheren wat minder trainden en net iets niet goed genoeg waren).

Walter

raassie
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 12 okt 2018 12:54

Scheren of niet scheren maakt voor mij weinig uit. Ik herken mezelf wel een beetje in de door ts genoemde problemen. Ik heb telkens een zelfde plek die kapot schuurt. Vooral in warm/broeierig weer of op de tacx. Insmeren helpt soms wel soms niet. Maar als het stuk is heb ik er echt een paar dagen plezier van. Ik blijf er meestal wel mee fietsen, helaas soms met bloed op het zeem als gevolg ;-) Dan is een dagje 2 of 3 rust wel raadzaam...
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 12 okt 2018 14:37

ZoeterwoudeCycling schreef: 12 okt 2018 12:19
@Nee_Nee: Normaal gesproken geschoren maar ben niet enorm behaard. Wat is aan te bevelen? Laten staan of scheren?
Schaamhaar werkt als rol-lager tussen de lichaamsdelen die langs/tegen elkaar schuren. Het zou verschil kunnen maken en is gratis uit te proberen.

FietsBie
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 aug 2015 18:05

FietsBie 12 okt 2018 16:57

Stop met de creme. Ik had nooit problemen, heb een keer een monster geprobeerd, heb maanden ellende gehad.
Gebruik het nu al een tijd niet meer, en nooit meer problemen. Behaard of kaal geen verschil (met fietsen dan he, ;) )

En een goede broek. Ik ben erg tevreden over mijn assos.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 12 okt 2018 17:05

Ps: voor wat het waard is; de eerste 3 jaar had ik ook regelmatig last. Zadels iets lager heeft het probleem opgelost.
Ik moet zorgen dat mijn bips echt niet beweegt.

raassie
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 12 okt 2018 19:13

Tja, ik fiets zelf al een jaar of 25....en eigenlijk is het vooral iets van de afgelopen 6 jaar. Blijkbaar nog steeds niet genoeg eelt opgebouwd ;-) Het enige wat ik nog eens zou kunnen proberen om eens van zadel te wisselen. Broeken varieer ik genoeg in, en geef ik genoeg geld aan uit.....
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 12 okt 2018 21:25

Ik heb het ook een poosje gehad. Ben uiteindelijk van zadel gewisseld (naar Sqlab) en problemen waren over. Ik merk dat je hiermee nóg meer op je zitbotjes zit dan bij bv sella Italia flow, flite, etc....

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 12 okt 2018 21:35

Als je al 25 jaar fietst; als je ouder wordt zweet je meer. Dus zeker stoppen met scheren...

rob86
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 18 okt 2018 15:41

- zadel niet te hoog zetten. Zet het een stuk lager bvb en kijk of het helpt. Als het helpt kan je eventueel mm per mm terug verhogen
- zadel horizontaal zetten zodat je niet schuift van je zadel. Als mijn zadel maar een klein beetje met de tip naar beneden staat dan heb ik klachten. (lichaam dat naar voor wel en vel dat blijft zitten op zadel zorgt voor "spanning" in de zitvlakzone om het zo maar te zeggen)
- zadelbreedte vind ik een moeilijke. Breed genoeg maar ook weer niet te breed omdat je dan schuurproblemen kunt krijgen.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4696
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 01 nov 2018 13:19

Als je het niet kan oplossen met de juiste fietsbroek of zadel, kan je 'second skin' pleisters gebruiken. Die nemen de frictie grotendeels weg, ik gebruik ze in de zomer ook als ik meer dan drie dagen na mekaar wil fietsen.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 02 nov 2018 10:30

Ik heb hetzelfde gehad. Ik had ook Assos broeken gekocht. Het zitcomfort vond ik fenomenaal, maar hield altijd zere plekken over, er zat blijkbaar ongemerkt altijd iets te schuren tussen mijn been/lies/zak. Al na 25km was de boel stuk.

Assos broeken die maar een-twee keer gedragen zijn, raak je hier op het forum (of MP zoals in mijn geval) zo kwijt. Dan is je verlies vrij beperkt en de moeite waard om het toch uit te proberen. Het is geen Lidl broekje en veel mensen zijn er blij mee.

Ik gebruik nu broeken van DHB (Aeron), volgens mij is dit het huismerk van Wiggle. Daar is de zeem aan de voorkant wat smaller tussen de benen en misschien zitten de naden ook zodanig dat ik er dan net geen last van heb.

Als je een huid-op-huid-plak probleem hebt, dan is een stuk dun stof er tussen wellicht een verbetering? Dat was bij mij het geval en vandaar mijn keus voor de DHB broeken. Bij mij was de crème ook zo weg. Nu niet meer nodig.

Plaats reactie