Omslagpunt vs maximum hartslag

Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
EmileT83
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 sep 2018 12:10

EmileT83 03 okt 2018 21:33

Ik heb denk ik even wat uitleg nodig over trainen op hartslagzones en over het omslagpunt en maximum hartslag.

Ik ben 35 en bij echt hard doortrappen, na bijvoorbeeld een uur stevig “infietsen” en dan sprintjes trekken van een paar 100 meter, komt mijn hartslag niet boven de 170 uit. Dat is echt de max qua hartslag, maar ik kan nou niet zeggen dat ik dan het gevoel heb dat mijn hart een eigen leven aan het leiden is en dat ik langzaam aan het doodgaan ben.

Als ik nu ga lezen en zoeken word er geschreven over omslagpunten, maximum hartslagen, zones etc. Even voor het gemak zou ik een theoretische maximale hartslag kunnen hebben van 220 - 35 = 185. Daar kom ik “theoretisch” niet eens bij in de buurt.

Als ik vervolgens 170 invoer als omslagpunt, bijvoorbeeld in mijn Wahoo, dan rij ik continue rond met een apparaat dat mij vertelt dat ik aan het trainen ben in zones 4 en 5 met allemaal oranje en rode lampjes. Krijg dan het idee dat als dat ding 112 zou kunnen bellen hij dat zou doen om mij te laten ophalen door een ambulance.

Die zones 4 en 5 lijken me een beetje overdreven aangezien ik nog erg fris op die fiets zit en ik eerder het idee heb ergens in zone 3, hooguit 4 te zitten.

Concreet: wat snap ik niet aan hartslagzones, maximum hartslag en omslagpunten?
Laatst gewijzigd door EmileT83 op 04 okt 2018 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.

walter-
Forum-lid
Berichten: 3814
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 okt 2018 22:53

Hoi emilet,

Op je eentje je maximale hartslag halen is echt niet evident. Dat doet gigantisch veel pijn.
Velen hebben er andere partijen voor nodig. Ga eens met anderen rijden die wat beter zijn en laat ze eens doortrekken en probeer te volgen. Als ze wat fietsen weten ze perfect hoe hard ze moeten gaan om jou je maximale hartslag te laten halen. En de wil te volgen helpt wel eens ner dat beetje dieper te gaan. Ik kan het ook niet op mijn eentje. Dat scheelt snel 10 slagen (een mtb helling die ik niet op geraak zonder max inspanning helpt wel).
De renner hier thuis komt soms thuis van training met de meldig hoe hij zijn best deed hij ook niet boven 170 gaat. En de dag nadien rijdt hij 2 uur wedstrijd met 170 gemiddeld. Gaat hij met meerdere fietsen is dat nooit een probleem (er kunnen ook wel andere redenen zijn dat hij niet hoger geraakt).

Een uurtje in zone 4/5 zou je toch moeten voelen.

Dus mijn conclusie is dat je voorlopig nog niet het maximale uit je lichaam haalde (of dat je bij inspanning voorlopig je benen eerst de geest geven ipv je long/hart systeem). Dus harder je best doen (bergop lukt het vermoedelijk beter)!

Gebruikersavatar
patrickvb
Forum-lid
Berichten: 690
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

Gebruikersavatar patrickvb 04 okt 2018 00:05

Probeer je hoogste hartslag te halen op een steile helling. En fiets dan wel met relatief grote versnelling.

AppieN
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 05 feb 2014 09:59
Locatie: Groningen

AppieN 04 okt 2018 06:31

Of laat je eens testen bij een SMA. Krijg je een hoop nuttige info om goed te kunnen trainen. Aantal verzekeraars bieden een vergoeding vanuit een aanvullende verzekering.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 4559
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 okt 2018 08:59

je max hartslag is zo ongeveer het minst zinvolle om te weten. En de vuistregel 220-leeftijd is echt heel erg gemiddeld, per individu kan je er zomaar 10, 20 of zelfs 30 slagen naast zitten.

áls je op hartslagen (of vermogens) wilt gaan trainen, en daarom je zones wilt afschatten, zul je je omslagpunt moeten achterhalen. Dat is het punt (hartslag) waarbij je meer melkzuur aan maakt dan je lichaam kan afvoeren. Daar zijn wat zelftestjes voor (zie een zeer recent topic hier op het forum), of je doet dat met een inspanningstest bij een SMA of soortgelijk. Fietsen op je omslagpunt is iets wat je ongeveer een uur lang net aan kunt volhouden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

louise
Forum-lid
Berichten: 586
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 04 okt 2018 10:38

Er is heel veel individueel verschil inderdaad in de maximale hartslag, maar ook in de verhouding tussen maximale hartslag en omslagpunt (dus hoe veel hartslagen daar nog tussen zitten), en in de verhoudingen tussen de zones. Alles wat je overal leest en ook waar een horloge zich op baseert zijn gemiddeldes of modalen (het meest voorkomend) en die zeggen heel weinig over jou.

Een test kan inderdaad wat meer zicht geven, in elk geval meer dan een formule.

En ja, maximale hartslag is niet zo relevant en moeilijk vast te stellen.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 04 okt 2018 11:38

EmileT83 schreef:
03 okt 2018 21:33

Concreet: wat snap ik niet aan hartslagzones, maximum hartslag en omslagpunten?
-Dat ze niet betrouwbaar zijn te berekenen op basis van vuistregels.
-Dat je omslagpunt op de ene dag bij een andere hartslag ligt dan de andere dag.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 6157
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 04 okt 2018 12:46

Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4 in aantocht.

Gebruikersavatar
patrickvb
Forum-lid
Berichten: 690
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

Gebruikersavatar patrickvb 04 okt 2018 14:17

Belangrijk om weten: omslagpunt verschuift in functie van de conditie.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 4559
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 okt 2018 14:53

patrickvb schreef:
04 okt 2018 14:17
Belangrijk om weten: omslagpunt verschuift in functie van de conditie.
Valt wel mee toch?
Als je net zo uitgerust de tests doet, kom je wel op een hoger wattage (output), uitkomen bij dezelfde hartslagen, maar het omslagpunt (ongeveer 4mmol/L), blijft toch zo ongeveer bij dezelfde hartslag zijn?

Wel kan het omslagpunt sportafhankelijk zijn. Tussen hardlopen en fietsen zou (vuistregel) ongeveer 10 slagen verschil zitten. En dat zou dan komen door gebruik van andere spiergroepen. Of dit klopt weet ik niet, is iets wat ik "ooit" eens gelezen heb in een hardloopblaadje. Dus weinig wetenschappelijk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
patrickvb
Forum-lid
Berichten: 690
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

Gebruikersavatar patrickvb 04 okt 2018 14:59

Dat laatste klopt inderdaad. Belangrijk verschil tussen overslagpunt bij hardlopen en fietsen. Vandaar dat sport-specifiek uitgevoerde testen juistere waarden geven. (loopband >< fiets)

Wat verschuiven van overslagpunt betreft, komt voornamelijk tot uiting bij een test tijdens opbouw en een latere test in hoogconditie. Overslagpunt zal dan schuiven richting maximale pols.
Je ziet daarbij een verschil in de curve met de lactaatwaarden. (mits correct getraind uiteraard)

louise
Forum-lid
Berichten: 586
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 04 okt 2018 15:30

Ook daarin weer veel verschillen:

- Bij een relatief goede fietser/slechte hardlopen liggen de waardes soms veel dichter bij elkaar dan die ongeveer 10 slagen verschil.. En omgekeerd kan het juist groter zijn (heeft met spierrecrutering te maken). Wat trouwens alleen maar het belang van sportspecifiek testen illustreert, want dat is zeker belangrijk, ja.
- Als je veel duurtraining doet, kan je omslagpunt juist iets zakken. Maar veel belangrijker is het vermogen dat je erbij kunt leveren. Als dat door training niet stijgt, gaat er iets mis.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers