Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Zelf omslagpunt bepalen

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 02 okt 2018 20:42

Gisteren is de Garmin Edge 820 binnengekomen dus vandaag zelf mijn omslagpunt proberen te bepalen in de sportschool. Ik ben 54 dus uitgegaan van MHF 166. Op de hometrainer begonnen met HF 133 en om de 5 minuten de hartslag met 5 punten omhoog gebracht.

Ik vraag me echter af of ik niet toch een ‘blok’ te vroeg geëindigd ben. Met 158 begon ik voor het eerst als een paard te hijgen. Eigenlijk al vrij vroeg nadat ik dat blok begon. Op het eind hijgde ik niet heel veel minder (wel iets) , de benen voelde ik zeker, maar voor mijn gevoel kon ik het blok toch nog met flink wat inspanning uitrijden. Ik dacht dus dat dat het laatste blok was. Maar hoe definieer je dan ‘met moeite uitrijden’? En toen las ik ook nog in de instructie terug dat je benen helemaal volgelopen zijn in dat laatste blok. Dat gevoel had ik niet (ik voel ze wel flink natuurlijk) en ik had na het blok met veel inspanning op die hartslag (158) denk ik nog wel 5 min volgemaakt. 163 niet maar die heb ik dus niet meer gefietst. Tsja en is dan met veel inspanning hetzelfde als met veel moeite.

Nu weet ik dat het niet super nauwkeurig is en dat je ook nog eens bandbreedtes heb qua zones. Maar zouden jullie nu voor de zone-indeling uitgaan van 153-8= 145 of vanwege bovenstaand verhaal er nog 2 of 3 bij optellen (dus eigenlijk tussen die 2 blokken in gaan zitten) en uitgaan van 147/148 als omslagpunt?
Laatst gewijzigd door Birello op 02 okt 2018 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 02 okt 2018 23:09

De formule 220-leeftijd om de maximale hartslag te bepalen is natte vinger werk, bijgevolg ook de bepaling van het overslapunt op basis van dit cijfer.
Doe een inspanningsproef bij een sportarts om de juiste cijfers te kennen.

Publicatie: https://www.researchgate.net/publicatio ... of_gemeten
Laatst gewijzigd door patrickvb op 02 okt 2018 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 02 okt 2018 23:18

Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 02 okt 2018 23:32

Voor een FTP test heb je een wattagemeter nodig. Ts wil zijn omslagpunt op basis van hartslag bepalen.

Op zich kan je op basis van die test redelijk goed je omslagpunt bepalen, maar dan moet je hem wel goed uitvoeren. Hijgen en je benen voelen geeft voor ons alleen geen indicatie hoe ver je van je omslagpunt af zat. Het enige wat er op zit is de test nog een keer uitvoeren en nu wel goed.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 02 okt 2018 23:51

De test overdoen is geen punt. Ik zit alleen met de criteria. Wanneer zit je nu in het blok ‘benen vollopen en met moeite blok uitrijden’? Moet je dan helemaal stuk zitten ah eind van het blok en geen 1-2 minuten de trappers meer rond kunnen krijgen.

Ben van plan een inspanningstest te laten doen maar wil in de tussentijd ook een indicatie van mijn zones.

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 03 okt 2018 07:32

Hijgen is wel een redelijke indicatie dat je dan rond omslagpunt zit. Rond omslagpunt versnelt je ademhaling ook. Dus voor een indicatie best een goede test. Mijn 1e test bij sportarts met ademkapje gaf een veelste laag omslagpunt. Dus het blijft een indicatie. Ga er gewoon wat mee doen en de ervaring leert vanzelf of je goed zit.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 03 okt 2018 11:28

MHF van 166 is vrij laag. Ik ben zelf 50 en heb een MHF van 186. Je MHF is zeer persoonlijk. Dikke duimregels heb je eigenlijk niets aan. Gewoon de test nog eens doen en kijken of je het blok van 163 vol kunt maken Wss kom je er dan achter dat je je hartslag niet vol kan houden (deze loopt op). Omslagpunt is dan +/- 10 slagen lager is rond de 150-155.(is dus eigenlijk ook al een (iets minder) dikke duimregel ;) )
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 03 okt 2018 11:51

Enige echte test is een inspanningstest met ademgasanalyse en daarbij bij iedere stap een vingerprik met lactaatbepaling.
Al het andere is natte vinger werk.

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 03 okt 2018 12:08

Die nieuwe formule, 208 - (0,7 * je leeftijd) klopt bij mij wel weer. Maar, bij m'n 1e test een paar jaar terug klopte 220-leeftijd bij mij ook :lol:
En de berekende FTP waardes van Garmin, Strava en Training Peaks (alleen na ritten van meer dan 90 minuten die ook echt zwaar waren) kloppen bij mij ook wel op een paar watt na met wat er gemeten is. Weet eigenlijk niet of ze je omslagpunt ook berekenen als je zonder powermeter rijdt.

Bij de sporttest is het een kwestie van doorgaan tot je niet meer kunt. Lijkt me als je dat zelf doet, dat ongeveer hetzelfde zal moeten zijn.

Maar misschien is een betere vraag nog: wat wil je met je omslagpunt? Heel serieus trainen, of gewoon als recreant trainen maar dan wel met de bedoeling dat het een beetje snor zit? Want in mijn ervaring is voor dat laatste, ook gewoon je gevoel goed te doen: kun je met je mond dichtrijden en rustig door je neus ademen, zit je onderin Z1. Moet je zo nu en dan even een hapje lucht pakken en kun je daarna weer met je mond dicht fietsen zit je nog steeds in Z1. Vaker lucht happen is begin Z2, behoorlijk deel van de tijd met mond open is bovenin Z2. Hijgen is Z3, en hoog in Z3 en weerstand heb je echt wel door ook zonder hartslag en vermogen :lol: Dat is namelijk net zo zuiver als trainen op een niet-echt-gemeten-omslagpunt ;)

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 03 okt 2018 14:36

Tsja hoe precies wil je het hebben? Als je net begint met met hartslag trainen is een paar slagen 'afwijking' (voor zover je je daar van bewust bent) geen issue lijkt me.

Je kan ook gewoon met die grove indicatie, evt nog een hertest, lekker gaan rijden en dan ervaar je ook wat je hartslag doet: Hartslag heeft altijd een na-ijleffect, dus tegen de tijd dat je hartslag op je 'omslagpunt' is, zat je al een tijdje op die intensiteit te trappen. Of zat je misschien al een tijdje 'te hoog' (in je inspanning/vermogen) en slaat je hartslag door. Beetje data verzamelen en terugkijken (via Strava of Garmin Connect oid) hoe je gevoel van de intensiteit past bij je hartslag.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 03 okt 2018 16:00

Een paar slagen afwijking is sowieso geen probleem. Je vorm van de dag en hoe vermoeid je bent geeft meer afwijking. Dat is het probleem met trainen op hartslag, het is altijd minder nauwkeurig dan met een vermogensmeter.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8290
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 okt 2018 17:11

Karl66 schreef: 03 okt 2018 16:00 Dat is het probleem met trainen op hartslag, het is altijd minder nauwkeurig dan met een vermogensmeter.
Ik zie dat hier vaker langs komen, maar ik denk toch dat je vermogen ook onderhevig is aan de vorm van de dag? Of is dat veel minder gevoelig?

Plaats reactie