Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Scherpe pijn knie sinds bikefit

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8546
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 sep 2018 13:43

marin30 schreef: 29 sep 2018 08:22 Het beste is om het fenomeen bikefitter helemaal te vergeten. In plaats daarvan koop je een paar inbussleutels, waarmee je onderweg zadel en stuur kunt verstellen. Vervolgens ga je goed luisteren naar je gevoel. Zadel beetje hoger of lager, naar voren naar achteren, etc. Hetzelfde met het stuur. Je fietst steeds een stukje om uit te proberen of het je bevalt. Voila! Binnen enkele dagen heb je een lekkere zit gevonden.
Als basis en je hebt geen racefiets ervaring prima,echter het finetunen kun je beter zelf doen.
Echter 10 metingen is 10 verschillende afstellingen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 29 sep 2018 14:59

marin30 schreef: 29 sep 2018 08:22 Het beste is om het fenomeen bikefitter helemaal te vergeten. In plaats daarvan koop je een paar inbussleutels, waarmee je onderweg zadel en stuur kunt verstellen. Vervolgens ga je goed luisteren naar je gevoel. Zadel beetje hoger of lager, naar voren naar achteren, etc. Hetzelfde met het stuur. Je fietst steeds een stukje om uit te proberen of het je bevalt. Voila! Binnen enkele dagen heb je een lekkere zit gevonden.
Dit is echt complete onzin. Kan er echt geen zinnige reactie op vinden.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 sep 2018 15:16

ypuh schreef: 29 sep 2018 14:59
marin30 schreef: 29 sep 2018 08:22 Het beste is om het fenomeen bikefitter helemaal te vergeten. In plaats daarvan koop je een paar inbussleutels, waarmee je onderweg zadel en stuur kunt verstellen. Vervolgens ga je goed luisteren naar je gevoel. Zadel beetje hoger of lager, naar voren naar achteren, etc. Hetzelfde met het stuur. Je fietst steeds een stukje om uit te proberen of het je bevalt. Voila! Binnen enkele dagen heb je een lekkere zit gevonden.
Dit is echt complete onzin. Kan er echt geen zinnige reactie op vinden.
Naar 3 bikefitters gaan en 3 verschillende oplossingen, of je daar wat aan hebt. Dan kun je toch echt beter @Marin30 zijn idee volgen, lijkt me.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 29 sep 2018 15:31

Dat vind ik niet. Ik vind een bikefit niet de heilige graal maar wel een perfect punt om van verder te werken.

Ik heb ook nog aanpassingen gedaan na mijn bikefit (vooral langer en lager) maar telkens met kleine dingen.

Ik fietste al jaren maar wanneer ik langer in het zadel zat, begon ik steeds last te krijgen van de onderrug. De bikefit heeft dit mooi opgelost (effectief dieper gaan zitten, was voor mij de oplossing)
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 29 sep 2018 15:55

Jans schreef: 29 sep 2018 15:16
ypuh schreef: 29 sep 2018 14:59
marin30 schreef: 29 sep 2018 08:22 Het beste is om het fenomeen bikefitter helemaal te vergeten. In plaats daarvan koop je een paar inbussleutels, waarmee je onderweg zadel en stuur kunt verstellen. Vervolgens ga je goed luisteren naar je gevoel. Zadel beetje hoger of lager, naar voren naar achteren, etc. Hetzelfde met het stuur. Je fietst steeds een stukje om uit te proberen of het je bevalt. Voila! Binnen enkele dagen heb je een lekkere zit gevonden.
Dit is echt complete onzin. Kan er echt geen zinnige reactie op vinden.
Naar 3 bikefitters gaan en 3 verschillende oplossingen, of je daar wat aan hebt. Dan kun je toch echt beter @Marin30 zijn idee volgen, lijkt me.
In een ander recent topic wordt gevraagd hoe lang je moet wennen aan een nieuwe houding, en de reacties verschillen van 3 ritjes tot 1.000km. Om dan tijdens een rit op gevoel aanpassingen te doen en direct te voelen of het beter is lijkt me mission impossible (terwijl je op dat moment waarschijnlijk al pijntjes hebt, want anders pas je het niet aan).

Tuurlijk zullen er slechte bikefitters zijn, maar over het algemeen gaat het goed. Die mensen zetten 100'en fietsers op hun fiets en kunnen met een getraind oog en hulp van software, meetapparatuur en camera's zien ze goed hoe je beweegt.

Ik ken tientallen fietsers die al vele duizenden kilometers op hun fiets rijden, maar nog steeds zitten te wippen op hun zadel, veel te laag of met shifters helemaal gekanteld en een omgedraaide stuurpen omdat ze anders last krijgen van hun nek, schouders of rug. Als je ze vraagt of het lekker gaat zullen ook zij bevestigen dat dit 'het fijnste voelt', waar mijn eerste gedachte is dat ze gewoon gewend zijn aan een slechte houding.

Een bikefitter kan gewoon vanaf de zijkant de houding analyseren en soms blijkt dus inderdaad dat juist dieper zitten de onderrug minder belast, of dat je natuurlijker krachten kwijt kan door meer naar voren te zitten, of dat knieproblemen zijn te wijten omdat je met je knieen naar binnen/buiten rijdt. Die punten zul je 'op gevoel' nooit goed krijgen omdat het aan het begin onnatuurlijk aan zal voelen.

Af en toe een beetje finetunen is niets mis mee, maar als beginner op een nieuwe fiets is het m.i. gewoon onverstandig om zelf te gaan prutsen als je al pijntjes hebt (een soort self-medication).

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 sep 2018 16:38

@ypuh, kun je dan ook de verschillen van de bikefitters verklaren? Dat zegt in mijn ogen genoeg.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1507
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 29 sep 2018 17:05

Je moet de schoenplaatjes juist met de hiel iets naar binnen afstellen bij deze klacht.
prj

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 29 sep 2018 17:16

Welke bikefitter?
:winkthumb:

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 29 sep 2018 18:30

Jans schreef: 29 sep 2018 16:38 @ypuh, kun je dan ook de verschillen van de bikefitters verklaren? Dat zegt in mijn ogen genoeg.
Het menselijk lichaam is flexibel, je kunt immers ook wennen aan een slechte houding.

Dat er verschillen zitten in opvatting is wat mij betreft prima. Het doel van amateurs is niet maximaal vermogen leveren, maar zonder klachten op de fiets kunnen zitten voor jouw doeleinden. Voor de één zijn dat brevetten, voor de ander een uur lang rondjes om de kerk. Ik neem aan dat je dat ook terug ziet in je houding.

In ieder geval zou elke bikefitter in staat moeten zijn om pijnklachten weg te nemen en er voor te zorgen dat je comfortabel zit. Is dat niet zo, dan is het een slechte bikefitter (al lukt dat niet altijd in 1x natuurlijk). In ieder geval zou ik niet zelf gaan meten met de standaarden die je op de 1.000 verschillende sites leest, maar gewoon ff contact opnemen met de bikefitter over wat je niet bevalt.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 29 sep 2018 22:32

De naam ga ik hier niet vermelden omdat ik ook niemand wil zwart maken.

Als je last hebt van binnenkant knie moet je hiel toch naar binnen? Staat op verschillende sites en youtube filmpjes?

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 29 sep 2018 22:55

Als je rugklachten hebt komt dat bijna altijd omdat de core (romp) spieren te slap zijn. Mijn advies. Ga dit goed trainen. En laat de fiets in de oorspronkelijke stand waarbij je geen knieklachten had terug zetten.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 30 sep 2018 11:07

Djemz schreef: 29 sep 2018 22:32 De naam ga ik hier niet vermelden omdat ik ook niemand wil zwart maken.

Als je last hebt van binnenkant knie moet je hiel toch naar binnen? Staat op verschillende sites en youtube filmpjes?
Het ging me eigenlijk ook niet zo zeer om de naam, maar veel meer eigenlijk of het een fitting was die is uitgevoerd door een fietsenmaker met een stukje software, of een bewegingswetenwchapper / medicus met een stukje software.. verder is het denk ik ook helemaal geen verkeerd idee om eens een algemeen topic te maken over de verschillende bikefitters en de ervaringen daar mee door dezen of genen.. waarom worden winkels wel met naam en rugnummers vermeld, maar doen we dat eigenlijk niet bij bikefitters... verder wat RVV zegt heel veel +
:winkthumb:

Plaats reactie