Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Speels cq op gevoel beter worden

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 29 sep 2018 23:54

Birello schreef: 29 sep 2018 14:32 @BVE : “snelle trainingen moet harder”... Bedoel je daarmee dan meer ritten in D3 of weerstand (zonder dat ik nu dus al op mijn hartslag lette; wel op mijn ademhaling en gevoel van tegen omslagpunt aanrijden) zonder dat dit de hele rit is? Want tijdrit van 50-60 vind je teveel van het goede. Bedoel je dan in D3 met intervallen voor de snelle ritten?

En rustige ritten was voor mij al 26-27 gem. Of is dit nog te snel? Maar wrs nog te weinig rustige ritten. Stel ik heb een week met 5 ritten van allemaal tussen de 50-80 km dan fiets ik er nu 1 snel (31-32 gem) 3 gemiddeld (29-30 gem) en 1 langzaam. Is dan de logische verdeling 2 langzaam, 1 interval, 1 gemiddeld en 1 snel. Of moet ik eerder van een 2wekenschema uitgaan (zonder dat op de rit uit te dokteren).
D3 of D4 maar in blokjes. Gemiddelde snelheid is totaal irrelevant, het gaat erom dat de inspanning echte kwaliteit is.
Van de 5 zou ik één pure saaie duurtraining doen, één met lange blokken 2/3x20 in d2, een met echte kwaliteit 8x2' D4 of 5x5' d3 en nog een trage training met een paar sprintjes er bij. Veel variëren is wat voor mij werkt.

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 30 sep 2018 11:38

Ik lig al weer 3 uur onder mijn dekbed van alles te lezen over fietsen - de benen hebben rust nodig voordat ik vrijdag in het Sauerland op de fiets stap - voordat ik dadelijk voor de Rydercup ga zitten. Mijn andere passie die helaas slecht te combineren is met het fietsen 😬

Ik lees vanochtend voornamelijk over training (ook wat schema’s gezien) maar ook over hartslagmeters, fietscomputers en indoor direct drive fietssystemen. Ben nu bezig in een erg leuk draadje: ‘Slakkentempo duurtraining’. Als ik dat lees heb ik bij het volgen van een schema in ieder geval een voordeel op sommigen hier op het forum: ik vind het heerlijk om 3 uur rustig te fietsen en om me heen te kijken. Zonder dat ik weet of ik die ritten dan echt in D1 zat (volgens mijn gevoel wel, maar mss wel iets te langzaam want als ik 29 rijd met maten kan ik prima lange gesprekken voeren, terwijl ik die ritten solo rond de 27 op de teller reed).

Waar ik nog niet zeker over ben is de lengte van een zeer sporadische hele lange duurtraining. Als ik een schema bekijk voor halfgevorderden (ik lees nergens de criteria die ze daarvoor aanleggen) op wielersportinfo.nl (geen idee of de info daar van hoge kwaliteit is...) voor doel 200 km dan gaat de langste duurtraining nooit boven de 5 uur uit. Is het inderdaad zo dat het geen zin / toegevoegde waarde heeft om één keer 7 uur te rijden in D1?

Ben er wel achter dat ik het toch iets gestructureerder aan ga pakken (wat een uitdaging is met een P op het eind in mijn MBTI-profiel😉 maar gaat lukken). Dus ik ga snel (deze week mss) een hartslagmeter kopen met een fietscomputer (nog tips welk specifiek draadje ik dan hier moet lezen, er is zoveel? Heb afgelopen maanden al gelezen over Garmin Edge)

En ik overweeg ernstig de aanschaf van een Tacx Neo. Zat de afgelopen winters al 4-6 dagen per week (teveel te hard getraind ben ik nu wel achter) op de hometrainer, lekker met muziek op mijn oren, dus zo’n apparaat past perfect bij mij. Moet me dan alleen bedwingen dat ik niet te vaak beklimmingen ga doen. Ben er nog niet achter hoe vaak dat dan in te passen is.

Kortom, het lezen wakkert de zin alleen maar aan😀

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 30 sep 2018 13:08

@birello, de titel van het topic is straks niet passend meer, denk ik. Maar vooral lekker doen waar je plezier bij hebt. :winkthumb:

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 30 sep 2018 13:23

@Jans : realiseerde ik me ook bij mijn laatste bijdrage😀 Ik zal er “voor xx%” voor zetten.

En dat plezier kan alleen maar groter worden nu ik weet dat ik nog meer rustig moet fietsen. Wat niet wegneemt dat ik het ook lekker vind om af en toe diep te gaan. Beleef er namelijk ook wel plezier aan om eens in de maand mijn PR op de tacx op de Alpe dH aan te vallen. Mij lijkt al lezende dat dat met die frequentie nog moet kunnen zonder dat je je daarmee in de vernieling rijdt. Toch?
Laatst gewijzigd door Birello op 30 sep 2018 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 30 sep 2018 17:03

Tuurlijk kan dat. Veldrijders rijden 2x per week een uur volle bak en worden gedurende het seizoen ook beter. Het grote voordeel van de rustige duurtraining is het grote trainingseffect met de korte hersteltijd, integenstelling tot elke keer anderhalf uur submaximaal rijden.

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 30 sep 2018 17:24

Duidelijk BVE, dank.

bever
Forum-lid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 30 sep 2018 18:52

Je positivisme is mooi om te lezen :winkthumb: Daarmee alleen al moet je de Marmotte kunnen redden. V.w.b. dat gewicht....tja, ik heb hem ook gefietst met 85 kilo schoon aan de haak op mijn instapfietsje van Sensa. Ging prima en dan valt er nog veel aan te merken op mijn levensstijl :mrgreen:
Ga lange afstanden rijden en een keer een weekendje oefenen in bv. de Vogezen ofzo, voor mij werkte dat prima

Critic
Forum-lid
Berichten: 916
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 30 sep 2018 20:02

Je hoeft ook niet meteen goud te halen hè. Je kunt het rijden als cyclo, maar ook gewoon beschouwen als een zware maar hele mooie toertocht..

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 30 sep 2018 21:41

Zeker Critic👍🏻 Kijk vooral naar mijn eigen mogelijkheden.

Wel een leuke vraag waar de lol het meest in zit. Denk in de sfeer van het evenement op zich, een beetje ervaren wat zo’n alpenetappe precies is, het overweldigende van fietsen in zo’n omgeving maar natuurlijk zit er ook iets in van presteren. En ja, kan me voorstellen dat als het erom zou hangen, dat ik net nog iets harder probeer te trappen om in een hogere categorie te komen maar daar zit niet mijn grootste lol.

Weet ook niet of het De Marmotte wordt hoor. De 312 van Mallorca staan ook hoog op het lijstje. Ach er is zoveel leuks op dat vlak. Dat weten de mensen die hier al lang rondhangen veel beter dan ik.

Vind trouwens zoiets eigenlijk bij uitstek iets dat veel leuker is als je dat doet met (een) vriend(en) of op zijn minst (een) goede bekende(n). En heb mijn plannen nog voor me gehouden 😉.

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 30 sep 2018 22:47

Ik lees deze discussie met belangstelling, maar ook met verbazing. tjonge jonge wat een moeilijk gedoe. Je maakt er echte wetenschap van. Laat dit los. Rij niet met vermogensmeter of hartstslag. Luister naar je lichaam en ga meer op gevoel rijden. Dan krijg je ook minder stress en meer plezier in het fietsen! Die afstanden komen wel als je je conditie verbetert met simpelweg... intervaltrainingen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 30 sep 2018 23:02

rovar schreef: 30 sep 2018 22:47 Ik lees deze discussie met belangstelling, maar ook met verbazing. tjonge jonge wat een moeilijk gedoe. Je maakt er echte wetenschap van. Laat dit los. Rij niet met vermogensmeter of hartstslag. Luister naar je lichaam en ga meer op gevoel rijden. Dan krijg je ook minder stress en meer plezier in het fietsen! Die afstanden komen wel als je je conditie verbetert met simpelweg... intervaltrainingen.
TS wil juist iets anders dan "alleen op gevoel", blijkt uit de hele discussie. En dan vind jij dat het niet zou "mogen"? Of heb je het allemaal niet zo goed gelezen?
Laat ieder toch gewoon zo fietsen als dat hij/zij het liefste doet. TS lijkt juist wat meer vastigheid te zoeken. Nou en?

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 01 okt 2018 02:21

“ ..........Je maakt er echte wetenschap van. Laat dit los. Rij niet met vermogensmeter of hartstslag. Luister naar je lichaam en ga meer op gevoel rijden. Dan krijg je ook minder stress en meer plezier in het fietsen! Die afstanden komen wel als je je conditie verbetert met simpelweg... intervaltrainingen.”

Ik ga nadenken over je advies ROVAR om zonder hartslag rond te rijden: zowel een angstaanjagende als aantrekkelijke gedachte...

Stress heb ik niet, word hooguit af en toe wat zenuwachtig als de voorraad van mijn favoriete speciaalbiertje bij de Appie niet is aangevuld, en enige vorm van zelfkastijding is mij vreemd: ik hoop dat afwassen de enige vrijwillige activiteit blijft in de categorie ‘3-6 keer per week’ waarbij ‘plezier’ een aandachtspuntje is, wat helaas met de grootte van mijn aanrecht niet simpel op te lossen valt, door de frequentie omlaag te brengen.

Ik vermoed ernstig dat 150 of 150+ met plezier fietsend afleggen nu al geen probleem voor me is - als ik de juiste hartslag blijf voelen -maar je advies over de vermogensmeter en de intervallen neem ik over. Dank daarvoor!

Maar Watt niet is kan nog komen: kan helaas niet beloven dat ik in de toekomst deze mogelijkheid op de Garmin Edge 820 (zag vandaag een hele leuke aanbieding voorbijkomen) onbenut laat. Waarbij ik er dan op vertrouw dat dat voor mij niet recht evenredig te koste van mijn gevoel gaat.

Veel fietsplezier de komende week!

Plaats reactie