Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Speels cq op gevoel beter worden

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 17 okt 2018 16:04

Klopt Buzz😀 maar voor nieuwelingen die hier ooit verzeild raken en wellicht dit topic lezen, is het leuk om die ontwikkeling in het draadje te volgen. Maar ik gooi de speelsheid en het gevoel niet helemaal weg hoor 😉

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 17 okt 2018 16:41

Eerder noemde je zelf een prima aanpak; Je deed een aantal gestructureerde trainingen, gaf jezelf vrijheid om los te gaan in je groepsrit en daar je andere ritjes op aan te passen. Een 'speelse rit' is ook trainen, als het maar in het geheel past.

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 17 okt 2018 21:01

Vanavond nieuwe test gedaan en die bevestigde dat de twijfel terecht was. Verhaal is nog meer on topic in het andere topic dat ik hier enige tijd geleden opende. Dus daar het verslag en link naar strava

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 19 okt 2018 22:53

Vanavond 2e keer sportschool na bepaling nieuw omslagpunt (zie ander topic).

Gisteren 2 uur hometrainer midden D1 zone. Vanavond ook 2 uur hometrainer: half uur warming-up (na 10 min Midden D1), toen 3 blokken van 6 sprints van 30 sec met 30 sec rust (cadans en snelheid vergelijkbaar warming up) en tussen blokken 4 minuten rust (ook met snelheid en cadans van warming up), daarna nog dik uur midden in D1 zone.

Had ervoor over intervallen gelezen. Velen zweren bij hun eigen setjes blokken etc. Ik heb nu gewoon iets gepakt wat ik hier ergens las en wat me leuk leek (wel 2 blokken minder gedaan om niet meteen te veel te doen / te zwaar te maken?)

Zat in de sprints ongeveer op mijn omslagpunt (ik ga na laatste test van 162-163 uit). In de 30 sec rust zakte die natuurlijk niet zoveel. Na de blokken heb ik wel daling hartslag bijgehouden (voor wat het waard is) . Na eerste blok: na 1 min -10, na 2 min - 20, na 3 min - 25, na 4 min - 28. Na 3e blok: na 1 min - 9, na 2 min - 14, na 3 min - 19 en na 4 min ik geloof -21 (hartslag na laatste sprint zat toen paar slagen hoger: 165).

Ik hoop mijn algemene kennis weer wat op te vijzelen dus hoop weer op een aantal reacties:

- ik wil zondag nog lange duurtraining van 3 uur afwerken in D1. Stel op woensdag was geen bepaling omslagpunt geweest maar ‘echte’ training. Wat had dan goed in rijtje van deze week gepast?

- Heb na de intervallen nog lang doorgefietst om op 2 uur fietsen uit te komen omdat ik las dat dat ongeveer minimum is voor duurtraining D1. Is het voor het effect voor aërobe vermogen in zo’n combitraining ook nuttig dat je er 2 uur van maakt? Of is nut bij 1,5 uur ongeveer hetzelfde voor aërobe vermogen?

- Garmin 820 gaf 38 uur hersteltijd aan. Veel meer dan ik verwachte obv van maar half uurtje intensief fietsen. Is de hersteltijd in Garmin betrouwbaar? Bij training van gisteren had ik Garmin per ongeluk niet aangezet. Die heeft ie dus niet meegenomen.

- Baseert Garmin de hersteltijd alleen op laatste training. Of neemt ie training van daarvoor ook mee als je nog in de hersteltijd nieuwe training bent begonnen?

- Op dit forum lees je natuurlijk heel veel verschillende visies. Maar ik heb de indruk dat de meningen over extensieve intervallen helemaal verschillen. Heeft het nu zin om volgende week ipv intensieve intervals een training met langere extensieve intervals in te bouwen in D1 rit. Op basis van het credo gevarieerd trainen kan ik het antwoord bij voorspellen, maar toch.

- Nog andere zaken die jullie opvallen of waar ik wat aan heb?

Nog wat algemene context, wil tot en met maart in algemeenheid werken aan inhoud en vergroten van vermogen. Daarna mss specifieker trainen op ‘goede’ tijd in Marmotte (aan de spiegel te zien slinkt vetpercentage zienderogen en zit ik niet meer op de 89 kg van anderhalve week geleden; bij 1.84 m)

Tot zover.

Oh ja, voor degenen bij wie de twijfel weer opspeelt: ik heb heerlijk gefietst en genoten 😉

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 772
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 20 okt 2018 11:44

Beste Birello, in je eerste bericht lees ik
- gelet op feit dat ik niet met hartslag train en gelet op mijn gemiddeldes nu (zijn representatief) welke snelheid is dan op 150km logisch? If moet ik gewoon ook daar naar mijn gevoel luisteren en gewoon lekker rustig tempo aanhouden (ik zou dan zelf zeggen 27-29 op de teller (dus op Strava 25-27)
Vervolgens lees ik in deze hele draad vooral over zones, D1 t/m weet-ik-niet-wat, omslagpunt, (an)aerobe drempel, etc, etc. Naar mijn gevoel (jawel) lijk je ergens toch een beetje met een tegenstrijdigheid opgezadeld te zitten: of je fietst op gevoel, òf je traint volgens een bepaalde systematiek en maak daarbij gebruik van diverse meetgegevens.

Ikzelf fiets al jaren (decennia) puur op gevoel, hoewel ik tegenwoordig wel een goedkoop GPS-metertje heb (Bryton Rider 310) waarmee ik mijn snelheid in de gaten kan houden en na afloop de rit op Strava zet, als 'n soort logboek en .. voor de KOMmetjes/Segmenten.

Verder pas ik voornamelijk 't idee van HIIT (High Intensity Interval Trainingen) toe, door in een fietsrit als ik de behoefte voel om eens flink gas te geven (ja, diep in 't rood); meestal om op 'n Segment in Strava een poging te doen om mijn PR te verbeteren, maar niet altijd uiteraard ... Regelmatig, zo'n 1 keer per week doe ik 'n tijdritje van 21km, bijna altijd volle bak.

Afijn lekker op gevoel fietsen volgens 't adagium "pluk de dag en met mooi weer is dat net even gemakkelijker." Bovendien, wie de pijn niet opzoekt, krijgt 'm uiteindelijk toch op bezoek.

succes met je trainingen

PS. Wie tot op hoge leeftijd regelmatig HIIT-trainingen afwerkt, vermindert heel weinig op z'n VO2max: Trouwens, ik heb geen idee wat mijn HRmax is, of mijn omslagpunt, of D1-zone ... Zonder kan ook. Wel overweeg ik om een vermogensmeter aan te schaffen als de prijs 'n beetje op trim-niveau ligt: ik wacht tot de IQ2 op de markt komt ... Verder probeer ik alles op trainingsleer zoveel mogelijk bij te houden, vooral omdat ik dat uitermate interessant vind.

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 20 okt 2018 12:13

Klein_Verzet schreef: 20 okt 2018 11:44

Vervolgens lees ik in deze hele draad vooral over zones, D1 t/m weet-ik-niet-wat......Naar mijn gevoel (jawel) lijk je ergens toch een beetje met een tegenstrijdigheid opgezadeld te zitten: of je fietst op gevoel, òf je traint volgens een bepaalde systematiek en maak daarbij gebruik van diverse meetgegevens.
@Klein Verzet: Snap dat je niet elk bericht in zo’n draadje leest, maar ik had zelf hier ook al onderkend dat de titel de lading niet meer dekt😀

Maar geen dubbel gevoel hoor. Het is simpel gezegd een kwestie van voortschrijdend inzicht en erachter komen dat wat meer structuur via hartslag helemaal niet ingewikkeld is en dus ook niet ten koste van mijn plezier gaat. Sterker nog, het is omgekeerd: ik heb er nog meer plezier in gekregen. Zonder dat ik mijn gevoel loslaat hoor.

En ja die titel: het is voor nieuwkomers die ook dezelfde grondhouding hebben over fietsen en trainen misschien leuk om te zien hoe snel dat kan evolueren ;-) Moet ik mss maar even toevoegen aan openingspost😉

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8520
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 20 okt 2018 16:21

Die Garmin hersteltijd,vergeet het dan niet in de tuin werken,lekker rollebollen met vrouwtje😉
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 20 okt 2018 17:55

Inderdaad die hersteltijd van je horloge niet geloven, of je hersteld bent of niet, voel je het beste zelf.

Birello schreef: 19 okt 2018 22:53 - Op dit forum lees je natuurlijk heel veel verschillende visies. Maar ik heb de indruk dat de meningen over extensieve intervallen helemaal verschillen. Heeft het nu zin om volgende week ipv intensieve intervals een training met langere extensieve intervals in te bouwen in D1 rit. Op basis van het credo gevarieerd trainen kan ik het antwoord bij voorspellen, maar toch.
Dat is waarop de twee visies op trainen uiteen lopen: volgens de 'traditionele' visie hebben extensieve intervallen zin, daarin train je alle zones. Als je gepolariseerd traint niet, dan als je juist dat 'half-intensieve' gebied over en is vrijwel alles ofwel rustige duur, ofwel hoog-intensief (vanaf net onder je omslagpunt tot maximaal). Dat zijn twee verschillende visies en je kunt er eentje kiezen om uit te proberen en later eventueel een ander om te vergelijken. Wat voor jou de beste manier van trainen is, moet je zelf uitknobbelen - er is geen 'one size fits all'.

Wat me verder opvalt: in korte sprints is je hartslag geen maat voor hoe intensief je bezig bent, omdat die altijd vertraagd oploopt. Puur op gevoel of anders vermogen zijn betere maten. Anders gezegd: een interval van, zeg, 30" moet met een hoger vermogen c.q. zwaarder voelen dan rond je omslagpunt, en wat je hartslag dan doet, doet er niet zo veel toe.

Louise
(Ik combineer trouwens al bijna 20 jaar heel veel fietsplezier en -genot met gericht trainen met hartslagmeter. De laatste jaren doe ik dat gepolariseerd en ik experimenteer ook nog steeds, en dat heeft me zelfs recentelijk nog een fiets-PR opgeleverd, op m'n 52e: m'n snelste bikesplit ooit gereden in een triathlon. En dit seizoen een vermogensmeter gekocht, ook al veel plezier van gehad).
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 20 okt 2018 19:10

louise schreef: 20 okt 2018 17:55 Inderdaad die hersteltijd van je horloge niet geloven, of je hersteld bent of niet, voel je het beste zelf.
Leek mij ook, snap dat als ik echt zware training heb gehad dat het beter is om dagje over te slaan of uurtje in de H-zone, maar deze training voelde zo niet. En stond vanochtend ook niet moe op (terwijl ik vroeg wakker werd)

louise schreef: 20 okt 2018 17:55 Dat is waarop de twee visies op trainen uiteen lopen: volgens de 'traditionele' visie hebben extensieve intervallen zin, daarin train je alle zones. Als je gepolariseerd traint niet, dan als je juist dat 'half-intensieve' gebied over en is vrijwel alles ofwel rustige duur, ofwel hoog-intensief (vanaf net onder je omslagpunt tot maximaal). Dat zijn twee verschillende visies en je kunt er eentje kiezen om uit te proberen en later eventueel een ander om te vergelijken. Wat voor jou de beste manier van trainen is, moet je zelf uitknobbelen - er is geen 'one size fits all'.
Lees zo veel de laatste weken en gepolariseerd trainen zat daar ook bij, maar sommige dingen zijn niet direct duidelijk of beklijven dan nog niet. Dit blijft zeker hangen.

louise schreef: 20 okt 2018 17:55 Wat me verder opvalt: in korte sprints is je hartslag geen maat voor hoe intensief je bezig bent, omdat die altijd vertraagd oploopt. Puur op gevoel of anders vermogen zijn betere maten. Anders gezegd: een interval van, zeg, 30" moet met een hoger vermogen c.q. zwaarder voelen dan rond je omslagpunt, en wat je hartslag dan doet, doet er niet zo veel toe.
Duidelijk.

Dankjewel Louise.

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 20 okt 2018 19:12

nijkie schreef: 20 okt 2018 16:21 Die Garmin hersteltijd,vergeet het dan niet in de tuin werken,lekker rollebollen met vrouwtje😉
Ik zal haar vertellen dat ze in het herstelprogramma past!

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 24 okt 2018 21:39

Grappig die beleving bij een D1-tempo/inspanning. Las hier een leuk topic over het ‘slakkentempo’ D1. Die beleving heb ik zelfs niet in de onderste helft van de zone. Zeker niet op een fiets in de sportschool. Zweet behoorlijk en heb gewoon het gevoel dat ik goed doortrap. Misschien omdat ik ook flink lichter ben gaan trappen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8520
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 24 okt 2018 22:53

Birello schreef: 24 okt 2018 21:39 Grappig die beleving bij een D1-tempo/inspanning. Las hier een leuk topic over het ‘slakkentempo’ D1. Die beleving heb ik zelfs niet in de onderste helft van de zone. Zeker niet op een fiets in de sportschool. Zweet behoorlijk en heb gewoon het gevoel dat ik goed doortrap. Misschien omdat ik ook flink lichter ben gaan trappen.
Alvast respect voor je beleving en delen van je ervaring.
Ga eens 3-4 uurtjes steady met hartslag rond de 132hf fietsen,dan ga je aan je basis werken.
Dat strava ritje van 29,5km/gem. bij 154hf en nog vlakke weg en in een groep als ik het goed gelezen heb vindt ik een redelijk hoge hartslag of je moet alleen maar kopwerk tegen de wind in gereden hebben.
Ter indicatie,Ik ben 3 jaar jonger 79kg en vorige week een 4 uurs training gedaan alleen en rond de 195 watt/laag D2 (139-154)
https://www.strava.com/activities/1885344351
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie