Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Speels cq op gevoel beter worden

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 28 sep 2018 19:09

Let op: titel van dit topic was al snel niet helemaal meer ladingdekkend.

Hallo,

Ik fiets best veel: 3-6 keer in de week (meestal 3, 4 keer). Afstanden doordeweeks s avonds 50-70 km (veel vaker alleen dan met groepje) en in het weekend 60-90 km een enkele keer 100-110 km (vaak met zijn 3en of 4en). Ik fiets nu 3 jaar waarvan dit jaar echt intensief.

Mijn ritten varieer ik in snelheid. In de ritten verwerk ik soms spontaan wat intervals. Vaak langere. Soms test ik mezelf in de vorm van een lange (50-60 km) of korte (20-25. Km) tijdrit. Een en ander doe ik een beetje op gevoel en net hoe mijn pet staat. Is voor mij de manier waarop ik het meeste plezier beleef. De langere ritten met de maten in het weekend zijn vaak voor mij de rustige ritten.

Ben heel tevreden met mijn niveau (32 gem meting Strava op de lange tijdrit en laatst 33.8 op Strava op de korte). Verder test ik me in de winter op de tackx zo eens in de 3-4 weken met een beklimming Alpe d Huez. Daar ook afgelopen jaar flinke progressie.

Het enige dat ik eigenlijk nog niet gedaan heb zijn ritten van 150 of 150+. Dit jaar 1x solo 120 km (gem van 30 op Strava).

Ik zit voor volgend jaar aan een Marmotte, Diekirch-Valkenswaard of mss wel de 312 van Mallorca te denken. En dan moet ik natuurljk wel wat langere afstanden in de benen hebben.

Ben de laatste dagen hier al flink aan het lezen geweest. De titel van mijn onderwerp houdt voor mij in dat ik niet met hartslag en vermogen wil trainen noch volgens van tevoren vastgestelde weekschema’s. Wil gewoon luisteren naar mijn gevoel Dat vind ik het prettigst: als ik op de fiets stap weet ik vaak niet hoeveel km ik ga rijden en waarnaartoe. En soms wordt het een snellere rit dan ik vooraf gedacht had of andersom.

En dat ik hiermee niet het uiterste eruit haal: no big deal. Maar wil uiteraard op die speelse manier nog progressie boeken. Daarom een paar vragen:

- is het echt zo dat mijn gemiddeldes op de kortere afstanden hoger worden als ik regelmatig een rit van 150 km rijd tegen laag tempo? Gelet op de manier waarop ik nu ook fiets natuurlijk.

- gelet op feit dat ik niet met hartslag train en gelet op mijn gemiddeldes nu (zijn representatief) welke snelheid is dan op 150km logisch? If moet ik gewoon ook daar naar mijn gevoel luisteren en gewoon lekker rustig tempo aanhouden (ik zou dan zelf zeggen 27-29 op de teller (dus op Strava 25-27)

- Zit in de winter in sportschool (nu ook typend op hometrainer😀) en deed dan altijd ook wel wat krachttraining. Maar eigenlijk nooit benen. Kun je daar nu ook nog significante progressie uithalen zonder ook dit weer superserieus aan te pakken met hele strakke schema’s? Gewoon 2-3 in de week 3 oefeningen 30-45 min)

- Nog andere tips die binnen dit verhaal passen.

Wellicht nog wat nuttige info: ik ben 54 1.84m en 89 kilo ( kwam van de 95-96 en wil naar rond de 85).
Laatst gewijzigd door Birello op 01 okt 2020 10:35, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 sep 2018 20:57

Birello schreef: 28 sep 2018 19:09 - Zit in de winter in sportschool (nu ook typend op hometrainer😀) en deed dan altijd ook wel wat krachttraining. Maar eigenlijk nooit benen. Kun je daar nu ook nog significante progressie uithalen zonder ook dit weer superserieus aan te pakken met hele strakke schema’s? Gewoon 2-3 in de week 3 oefeningen 30-45 min)
Ja. 1 of 2x per week serieus squatten is bijzonder goed voor je fietsprestaties. :winkthumb:

Ook wat kortere intervallen kunnen geen kwaad, bv viaductsprintjes, of mountainbiken.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 29 sep 2018 09:25

Ik kan er heel veel over zeggen maar hou het kort: je traint mi veel te hard. Trainen op snelheid is de meestvoorkomende fout onder wielertoeristen. Voor de Marmotte of andere langeafstandsritten is dit niet goed. Wissel snelle trainingen af met duurtraining. Lange ritten van 150 km of meer in een heel lage hartslag. En die ritten zijn langzamer dan je wil waarschijnlijk maar o zo effectief.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 29 sep 2018 10:33

Je traint vooral te zacht en te hard. Rustige ritten moeten rustiger en snelle trainingen moeten harder. Je moet veel meer korte intensieve intervallen doen. Ik schat dat een goed tempo voor een duur training 26 km/h zal zijn. Een duurtraining hoeft zeker niet puur te zijn. Elk half uur een volle sprint erin kan prima. Eens in de maand een korte tt van 25 is prima, verder had ik dat niet gedaan maar liever intervallen van 30s, 1, 2, 3, 5 of 8 minuten. Zeker zo'n lange tijdrit is zeer vermoeiend maar levert je weinig progressie op.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 29 sep 2018 10:53

@Birello, ik begrijp niet dat je wel wilt "trainen", anders kan ik je oproepje toch niet plaatsen, maar dat er geen hartslagmeter aan te pas mag komen. Dat een vermogensmeter je te ver gaat kan ik nog wel inkomen, maar je wilt toch min of meer gericht trainen. Dus lijkt een hartslagmeter me toch het makkelijkste om behalve je gevoel ook de cijfertjes van een hartslagmeter een plekje te geven.

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 29 sep 2018 14:16

@Jans: ik was in de tussentijd ook al tot de conclusie gekomen dat een hartslagmeter de speelse benadering niet hoeft te bijten👍🏻 Laten we het erop houden dat ik wat gerichter wil gaan trainen/fietsen😉 Binnenkort er maar eens op uit voor een hartslagmeter met horloge of Garmin Edge. Thx voor je reactie.

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 29 sep 2018 14:32

@BVE : “snelle trainingen moet harder”... Bedoel je daarmee dan meer ritten in D3 of weerstand (zonder dat ik nu dus al op mijn hartslag lette; wel op mijn ademhaling en gevoel van tegen omslagpunt aanrijden) zonder dat dit de hele rit is? Want tijdrit van 50-60 vind je teveel van het goede. Bedoel je dan in D3 met intervallen voor de snelle ritten?

En rustige ritten was voor mij al 26-27 gem. Of is dit nog te snel? Maar wrs nog te weinig rustige ritten. Stel ik heb een week met 5 ritten van allemaal tussen de 50-80 km dan fiets ik er nu 1 snel (31-32 gem) 3 gemiddeld (29-30 gem) en 1 langzaam. Is dan de logische verdeling 2 langzaam, 1 interval, 1 gemiddeld en 1 snel. Of moet ik eerder van een 2wekenschema uitgaan (zonder dat op de rit uit te dokteren).
Laatst gewijzigd door Birello op 29 sep 2018 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 29 sep 2018 14:38

@Herman H: rij niet vaak heel hard hoor. Maar als ik de reacties hier lees denk ik wel te weinig zacht/langzaam en te veel gemiddeld.

En dat ik voor de Marmotten ed vooral meer echt lange trainingen in moet bouwen was me ook al duidelijk.

Hoeveel lange trainingen (150 km of +) op maandbasis? Één, anderhalf (ene maand 1 andere 2) of 2?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8519
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 sep 2018 15:38

Vergeet de gem snelheid.
Als je gaat intervallen zegt de snelheid totaal niks.
Rij je vlak-in een groep- wind tegen-wind mee komen allemaal andere snelheden en inspanningens cijfertjes tevoorschijn.
Intervaltraining is serieus werk dus daarna dag rust nemen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Birello
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jul 2016 12:53

Birello 29 sep 2018 15:56

@Nijkie: ik gaf de gem snelheid puur aan als referentiekader voor langzame en snelle ritten uitgaande van eigen niveau en redelijke tot goede omstandigheden.

Plezier staat voorop maar hoop toch nog wat jaartjes progressie te boeken (Zeker niet de belangrijkste factor in het plezier maar net die kers op de taart) voordat de seneoriële neergang onafwendbaar wordt 😉

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 sep 2018 16:05

Ik ga ook wel mee met Herman N, maar aanvullend dat ik vele ook te langzaam en altijd maar hetzelfde zie doen, zeker racefietsers.

Tegenwoordig mountainbike ik minder door het gezin, Maar dit werkt erg goed. een keer in de week een ritje heuvelrug of verglijkbaar, zeker in de winter als het koud en vaak somber is, dan kan ik me slecht motiveren voor 4 uur rustig op de weg.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 29 sep 2018 16:12

Met 89 kg zal de Marmotte nooit een pretje gaan worden en zul je er een serieus doel van moeten maken om er een beetje van te kunnen genieten. Ik weeg ongeveer hetzelfde, fiets ca. 8-9 dkm per jaar en regelmatig lange afstanden, maar zou er echt flink tegenop kijken om de Marmotte te rijden.

Plaats reactie