Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

(hoelang) wennen aan nieuwe afstelling?

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 27 sep 2018 12:39

Ik heb wat kleine dingetjes gewijzigd aan de afstelling van mijn fiets (met name zadel iets hoger om wat aerodynamischer te zitten). Hoewel ik voor mijn gevoel iets lekkerder fiets, heb ik na afloop wel ontzettende last van spierpijn in mijn bovenbenen en nek.

Nu lijkt me dat enigszins normaal dat je wel iets gaat voelen als je net een tikkie anders op de fiets zit, maar waar leg je de grens tussen wennen aan nieuwe afstelling en het hebben van een verkeerde afstelling/houding.

Is het normaal wat pijntjes te hebben?
Hoe lang zou het gewenningsproces maximaal mogen duren?
Wat zijn echt indicaties dat de afstelling niet (meer) deugt

bedankt

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 sep 2018 14:04

Hoe lang ben je nu aan het fietsen met deze afstelling en heb je iets van opbouw gedaan?

Heb je je zadel alleen omhoog gezet of ook een stukje naar voren?

Als je na 3 vergelijkbare, niet te zware ritten geen verbetering voelt dan kun je wel stellen dat je het in ieder geval verkeerd hebt aangepakt. Je kunt dan nog wel proberen om te gaan trainen op deze houding in kortere ritten.

Goed zitten gaat wel altijd voor aerodynamischer zitten en aerodynamica bereik je vooral door je stuurhoogte te veranderen. Je zadelhoogte heeft meer te maken met de trapefficiëntie.
Campagnolo Ultra Dork

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 27 sep 2018 14:39

Vertel dat tegen Tony Martin met zn schuurpapier!
Verder het er mee eens, 3 keer fietsen dan moet t beter zijn. De eerste trainingswedstrijd van het jaar geeft mij ook altijd pijn in de nekspieren omdat ik het lang diep zitten dan niet meer gewent ben.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 27 sep 2018 15:02

Spierpijn in nek en benen lijkt mij nooit echt goed. Dan zijn je veranderingen wel echt rigoreus geweest.

Zelf ben ik na een bikefit ongeveer 3 cm hoger en veel verder naar voren gezet. Dit heeft wel zo'n 800km geduurd voor ik er volledig aan gewend was. De pijntjes waren snel weg, maar ik was wel veel eerder vermoeid.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 27 sep 2018 15:47

Dan zat je dus behoorlijk te laag ypuh. Zadel 3 cm omhoog is nogal wat.

@Sulla, wat zijn kleine dingetjes gewijzigd?
Wat en hoeveel? Ik houd er eigenlijk altijd het standpunt op na om maar één ding tegelijk te veranderen
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 27 sep 2018 17:43

Ik zou het een week of twee geven en in die twee weken moet je dan een keer of vier gefietst hebben. Aanpassingen gaan in 'mijn boek' met een cm tegelijk en nooit in meerdere vlakken tegelijk. Dus max 1 cm omhoog of omlaag en niet tegelijk ook nog naar voor/achteren. Stuur en zadel ook niet tegelijk. Als je meerdere dingen tegelijk aanpast, kun je nooit herleiden wat wel/niet werkt en waarom je na afloop pijn aan je lurven hebt.
het ene lichaam past zich sneller aan een nieuwe situatie aan dan het andere, dus er is geen voorgeschreven gouden standaard.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 27 sep 2018 21:30

Zadel omhoog om aerodynamiser te zitten? Die snap ik niet. Stuur lager kan ik snappen voor dit doel. Al is gewoon wat dieper doorbuigen ook een oplossing.

Pijn op de plaats die je beschrijft is toch niet de plaats waar je pijn wil.
Maar zadelhoogte is toch zo moeilijk niet? Ofwel superlui fietsen en dan zet je het zo laag als je wil. Maar anders is de hoogte gewoon zo hoog dat je met gestrekt been met de hiel op je pedaal komt (of iets in die buurt). En vooral zorgen dan je stil zit als je fietst en niet beweegt met je zitvlak (dan krijg je zit zitproblemen ).

Walter

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 28 sep 2018 08:11

Ik ben na mijn bikefit ook een serieus stuk hoger gezet (was ook een centimeter of 3) en dat heeft een tweetal ritten 'pijn' gedaan een nek en schouder en dan was het beter, na een rit of 4 was ik volledig pijnvrij, ook de onderrug (pijn die ik altijd had en waarvoor ik naar de bikefitter was gegaan)

In de loop der jaren en met veranderen van fiets is het stuur ook een stuk lager gegaan, van bijna geen drop naar 12cm drop nu, telkens met een halve centimeter. Dat duurder steeds 1 ritje om gewoon aan te worden.
De laatste halve centimeter duurde wel iets langer, ik denk dus dat de rek er wat uit is. Maar dat is ook niet erg want het stuur kan toch niet meer lager op de TCR :-)
Afbeelding

DJDennis
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jun 2015 05:45

DJDennis 28 sep 2018 10:02

3 weken nodig gehad om te wennen na bikefitting. Mijn zadel was 5mm lager gezet, mn stuur ook 5mm.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 28 sep 2018 10:12

Bedankt allemaal.

Ik kijk het sowieso nog een rit of 2 aan.
Zorro schreef: 27 sep 2018 15:47 @Sulla, wat zijn kleine dingetjes gewijzigd?
Wat en hoeveel? Ik houd er eigenlijk altijd het standpunt op na om maar één ding tegelijk te veranderen
Ik heb alleen het zadel wat omhoog gezet. Ben begonnen met 1 cm paar weken terug (geen klachten) en laatst daar dus nog 1,5 a 2 cm bij gedaan (wel klachten). Dus wellicht die een halve centimeter terug zetten als de klachten aanhouden


Zadel omhoog om aerodynamiser te zitten? Die snap ik niet. Stuur lager kan ik snappen voor dit doel. Al is gewoon wat dieper doorbuigen ook een oplossing.
Ik rijd op een gazelle SPN 2 (dus geen echte racefiets) en mijn stuur kan eigenlijk niet lager. Omdat ik toch een flink stuk rechter op zit dan mijn fietsmaten leek het mij een logische stap om het zadel iets hoger te doen (en die stond sowieso iets aan de lage kant), zodat je toch wat minder rechtop zit.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 28 sep 2018 13:13

Zorro schreef: 27 sep 2018 15:47 Dan zat je dus behoorlijk te laag ypuh. Zadel 3 cm omhoog is nogal wat.

@Sulla, wat zijn kleine dingetjes gewijzigd?
Wat en hoeveel? Ik houd er eigenlijk altijd het standpunt op na om maar één ding tegelijk te veranderen
Door ook flink naar voren te schuiven is het verschil niet zo extreem als dat het lijkt volgens mij. Je hele lichaam kantelt dan als het ware t.o.v. het hart van de trapas, dus of je nou lager en verder naar achter zit, of hoger en verder naar voren, de afstand naar de trapas is gelijk.

Mijn bikefitter is een tijdrijder en heeft een sterke voorkeur om meer naar voren te zitten omdat je dan beter je krachten kwijt kunt op de pedalen en de hoek van je buikspieren/onderrug dan minder dubbelgevouwen zit. Ik heb hem het voorkeur van de twijfel gegeven, moest even wennen, maar uiteindelijk geen spijt.

Zal niet zeggen dat ik nu sneller fiets, maar wel helemaal relaxed zonder kleine pijntjes etc.

Plaats reactie