Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Pijnstillers prestatiebevorderend ?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 sep 2018 20:50

Jans schreef: 16 sep 2018 09:52 ...Bij wielrennen bij de junioren wordt er meer geslikt dan je lief is. Bijv. pijnstillers, maar ook daar heeft de jeugd al vaker inspanningsastma dan dat je zou moeten geloven....
Als het zo is, is een van de redenen dat mensen zoals jij die dat blijkbaar zeker weten niet durven zeggen in welke ploegen dat gebeurt.
En wat is het probleem met inspanningsastma? Dat ze medicatie nemen die iedereen mag nemen?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 sep 2018 21:31

mao schreef: 16 sep 2018 20:43
:x Bij wielrennen bij de junioren wordt er meer geslikt dan je lief is. Bijv. pijnstillers, maar ook daar heeft de jeugd al vaker inspanningsastma dan dat je zou moeten geloven.

[/quote]
Sorry maar dit is totaal ongefundeerd , en is je opmerking tendentieus.
Ik kan niet bewijzen dat niemand ooit iets zou hebben gebruikt, zover ik weet zijn er in de afgelopen 4 jaar 2 europesches renners bij de junioren tegen de lamp gelopen, dus dat valt wel mee lijkt me met honderden junioren. En er word echt wel veel gecontroleerd bij de junioren zeker bij uci wedstrijden.
[/quote]

Als jij, en ook anderen denken dat er niets ongezonds gebeurt, dan is het misschien beter om het zo te laten. Maar je vindt het misschien ook normaal dat er nogal wat caffeine gebruikt wordt (dat mag) en pijnstillers (dat mag ook). Maar als je ook nog vindt dat het gezond is, van mij mag je. Ik heb nergens geschreven dat er geslikt wordt wat op de dopinglijst staat. Al steek ik daar echt mijn handen niet voor in het vuur.

@Walter-. Ik heb het laat ik zeggen een jaar of 10 geleden van redelijk dichtbij gezien. Als jij gelooft dat het in 10 jaar niet zo meer is, dan geloven wij niet hetzelfde.
En dat van die astma? daar is denk ik voldoende over geschreven afgelopen jaar.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 sep 2018 21:35

Jans schreef: 16 sep 2018 21:31 ...

@Walter_. Ik heb het laat ik zeggen een jaar of 10 geleden van redelijk dichtbij gezien. als jij gelooft dat het in 10 jaar niet zo meer is, dan geloven wij niet hetzelfde.
...
Zeg dan welke ploegen het zijn dan kan ik minstens de discussie daar openen of dat normaal is.
Ik heb geen zin dat mijn zoon tegen renners moet rijden die pijnstillers nemen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 16 sep 2018 21:42

walter- schreef: 16 sep 2018 21:35 Zeg dan welke ploegen het zijn dan kan ik minstens de discussie daar openen of dat normaal is.
Wie zegt dat het per se door de ploeg wordt aangemoedigd of verstrekt? In het wielrennen is de ploeg maar één van de structuren waarbinnen de renner zich (tijdelijk, want volgend jaar weer een andere ploeg) bevindt. Het kan net zo goed van de ouders komen, de plaatselijke zolderkamermasseur/soigneur, een lokaal trainingsmaatje....

Ik heb geen zin dat mijn zoon tegen renners moet rijden die pijnstillers nemen.
Dan kun je hem best laten stoppen met koersen vrees ik :cry:
Laatst gewijzigd door scepticus op 16 sep 2018 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 sep 2018 21:43

Als jij er kent mag je de namen doorgeven. Dan weet ik zeker wie hem niet moet begeleiden.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4525
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 16 sep 2018 22:31

[/quote]
Maar je vindt het misschien ook normaal dat er nogal wat caffeine gebruikt wordt (dat mag) en pijnstillers (dat mag ook). Maar als je ook nog vindt dat het gezond is, van mij mag je. Ik heb nergens geschreven dat er geslikt wordt wat op de dopinglijst staat.
[/quote]
Zoals Walter vraagt .. ik hoor graag waar wat gebruikt word.
Er worden ook geen cafeïne of pijnstillers gebruik bij de junioren!
Bij de belofte misschien een andere verhaal.. maar daar zijn de belangen aanzienlijk groter.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 sep 2018 22:40

Prima Mao als jij voor alle junioren en ouders in staat.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4525
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 16 sep 2018 23:13

Niet de boel omdraaien, jij beweert dat er bij de junioren (veel) geslikt word zonder enige vorm van bewijs of aanleiding. De stoort me omdat de tendens is tegenwoordig om schoon te sporten.
Iedereen, lees ploegleidingen / trainers / bond doet zn uiterste best om de jeugd voor te lichten om schoon te sporten.
Er zal best wel een onverlaat wezen die denkt dat je er wat mee opschiet, maar dat zal (op zn hoogst) een uitzondering zijn, dus ik sta voor niemand in ;-).

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 17 sep 2018 07:14

Als ik bij de junioren of beloften zou rijden en op dit topic zou stranden dan gooide ik bijna zeker een handje vol pijnstillers in mijn mik voor een wedstrijd. Alles voor de winst zo zit het wereldje nu eenmaal in elkaar.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 17 sep 2018 08:35

Als ik het topic goed begrijp, deed je dat al lang..
:winkthumb:

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 17 sep 2018 08:52

vincent75 schreef: 17 sep 2018 07:14 .... Alles voor de winst zo zit het wereldje nu eenmaal in elkaar.
Dat is niet wat ik zie. Ik zie in mijn directe omgeving veel junioren renners waaronder verschillende van de Belgische top. Er wordt zeker niet 'alles' voor winst gedaan. Ik zie vooral mensen die bezig zijn kinderen zoveel mogelijk plezier te laten beleven aan hun sport en hen daar zo goed mogelijk in te begeleiden (en daar past medicatie niet in).
Ik zie eerder dat het moment dat winst belangrijk wordt voor een renner en het geen spelletje meer is, dat de zin in de sport snel verdwijnt als het even tegenzit (en die renner die sneller is dan jij kom je uiteindelijk altijd tegen).

Walter

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 17 sep 2018 12:06

Bij de junioren wordt meer gebruikt dan je denkt, Zeker weten, ploegen noemen heeft geen zin en de KNWU doet niets met een melding. Tot drie keer toe in de kleedkamers, die alleen nog maar door junioren waren gebruikt, voor een koers spuiten gevonden, dit ook gemeld bij de jury nooit meer iets van gehoord en niets mee gedaan. Ook genoeg gezien en gehoord in gesprekken tussen junioren en anderen tijdens trainingen. Maar dit geheel off-topic, maar als reactie op de mensen hier die wel heel naief zijn. (voor junioren wedstrijden liggen de prullenbakken vol met doordrukstrips paracetamol en vooral aspirene, is volgens mij gewoon niet gezond en de stap naar meer wordt steeds makkelijker als je dit al geen probleem vindt.
Ach, ik zeg ook maar wat

Plaats reactie