Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Pijnstillers prestatiebevorderend ?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8527
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 sep 2018 11:33

Kans op blessures lijkt mij ook wel aanwezig omdat je boven je limieten waarschijnlijk gaat rijden/hardlopen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
mranmo
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 jul 2009 14:48

Gebruikersavatar mranmo 13 sep 2018 11:37

Ik dacht het zelfde te hebben geconstateerd. 4 weken geleden ontstond er kiespijn die langzaam aan steeds erger werd, Ik slikte behoorlijk veel ibuprofen en paracetamol om de pijn te onderdrukken, Een maal bij de tandarts geweest ben ik een wortelkanaal behandeling ondergaan echter bracht dat geen soelaas. De pijn kwam al snel weer terug en ik ging het weekend onder de pijnstillers in. Die zondag had ik een koers in Heerhugowaard en daar deed ik lekker mee en reed uiteindelijk top 20 wat voor mij prima is. De dinsdag erna weer naar de tandarts waar mijn wortelpunten werden aangepakt en de pijn definitief was verdwenen. Helaas sloeg de week erna een vorm crisis er in. Ik kan nu al 2 weken bij lange niet niet meer het hoge vermogen leveren die nodig is om bepalend te zijn in een wedstrijd en als het lang echt hard gaat wordt ik gewoon gelost.

Het lijkt er op dat het 1 en ander toch voor een behoorlijke aanslag in mijn lichaam heeft gezorgd waarvan ik nu de consequenties onder vind. In het begin leek ik dus beter te presteren maar later kwam als nog de klap.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 sep 2018 11:44

Op zich wel onverstandig om met kiespijn (lees een etterende ontsteking onder je tanden) te gaan fietsen. Je loopt een risico dat de oorzaak van je ontsteking- een bacterie, zich makelijker door je lichaam kan verplaatsen en een belangrijk orgaan - bv je hart - aantast...

Ik zou passen voor zware inspanning bij tandpijn (er zijn verhalen van renners die zo op spoed eindigen).

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 13 sep 2018 12:30

Laten we eerst voorop stellen dat ik een toerfietser ben. Dus de meeste ritten komt mijn hartslag, die ik wel meet, uit in hoofdzakelijk D2 en in een deel in D3 dus zeker niet maximaal. De periode waar het over gaat is na de wortelkanaalbehandeling en die ik gister gehad heb. Dus een week. Het viel me gewoon op dat het allemaal lekker ging en power in de benen had die je normaal zo af en toe hebt, je goeie dagen zeg maar.
Omdat de winnaar in koers vaak degene is die het beste de pijn kan verdragen, kan ik me gebruik bij de profs voorstellen. En daarom mijn 2e vraag, staan pijnstillers op de verboden lijst ?
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3524
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 13 sep 2018 12:45

Ik weet dat het bij ironman wedstrijden regelmatig gebeurt dat er voorafgaand aan de maraton pijnstillers worden genomen. Aangezien het voor mij het gevoel geeft dat je niet meer voelt dat het lichaam ho zegt, ben ik daar nooit aan begonnen. Wellicht dat daarom nooit wat is geworden. Of het was gebrek aan talent. Kan ook :-).
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 13 sep 2018 14:05

Hoewel het allemaal "toegestane" middelen zijn, vind ik wel dat je je op een grijs gebied begeeft door ze te nemen met het doel de prestatie te bevorderen.. Ieder zijn ding hoor, maar als hobbyende fietser/ loper ben je het doel van het spelletje dan niet een beetje uit het oog aan het verliezen?
:winkthumb:

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 14 sep 2018 15:45

Volgens mij zijn er hele hordes in alle prestatiegerichte sporten die standaard voor zware trainingen en bij evenementen paracetamol en ibuprofen e.d. slikken. Ik ken er althans heel wat, en dat zijn dan nog alleen degenen die ervoor uitkomen. Sprak gister nog iemand die haar achillespees in de vernieling had gelopen met behulp van paracetamol. Zelfs bij dikke-banden-races krijgen die kinderen soms al cola + paracetamol. Tsja...

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 14 sep 2018 18:46

Heb je dat ooit gezien dan ? :o :shock:

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 15 sep 2018 11:27

@Louise dat geloof ik toch echt niet dat kinderen paracetamol en cola krijgen voor een wedstrijd.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 15 sep 2018 11:39

Slim lijkt het mij ook niet, pijn is een signaal van je lichaam dat er iets niet goed is. Maar als je dat kunt negeren (al dan niet met pijnstillers) zal dat in die zin prestatiebevorderend zijn, dat de pijn je niet negatief beïnvloed. Ik geloof niet dat ik harder ga met een paar paracetamol op, maar als ik pijn heb zal ik rustiger rijden, die pijn "wegnemen" met medicijnen zou ik dus in theorie weer net zo hard kunnen gaan als zonder pijn.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 15 sep 2018 11:43

Sweety2008 schreef: 15 sep 2018 11:27 @Louise dat geloof ik toch echt niet dat kinderen paracetamol en cola krijgen voor een wedstrijd.
Ik kijk nergens meer van op.
Jeugdtopsport is vaak écht een gigantische tokkiebedoening.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 15 sep 2018 13:30

Sweety2008 schreef: 15 sep 2018 11:27 @Louise dat geloof ik toch echt niet dat kinderen paracetamol en cola krijgen voor een wedstrijd.
Je wilt niet weten wat ouders doen om hun kinderen op het podium te krijgen. Ik geloof dus wel wat Louise schrijft.

Plaats reactie