Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Herintreder met zadelpijn

Stevi87
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 sep 2018 18:33

Stevi87 03 sep 2018 18:44

Goedenavond allemaal,

Laat ik me eerst even voorstellen. Ik ben Stevie, man, dertig jaar oud en zit sinds een maand of twee weer twee keer per week op de racefiets na een afwezigheid van ongeveer vijf jaar.

Vanaf mijn zestiende heb ik veel gefietst zowel mountainbike als racefiets.

Sinds ik weer begonnen ben heb ik in de eerste paar minuten dat ik op het zadel zit een drukkend en pijnlijk gevoel bij mij zitbotjes. Als ik echter eenmaal fiets heb ik er niet veel / geen last van. De “pijn” voelt aan alsof je in een blauwe beurse plek knijpt op bijvoorbeeld je arm of been. Er zitten op mijn billen geen schuurplekken of bultjes.

Het materiaal dat ik gebruik is hetzelfde gebleven en ik maak hierbij gebruik van een Specialized Toupe zadel en een Nalini broek en zeem. Destijds zijn de zitbotjes gemeten bij Rings doormiddel van een zitkussen

Is dit gewoon weer gewenning en moet ik even doorzetten of kan het zo zijn dat mijn zitbotjes anders zijn geworden qua breedte?

Bedankt en mvg,

Stevie

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 04 sep 2018 12:33

Gok vooral gewenning ?
en anders koersbroek die achteruit gegaan is, meer gewicht op zelfde zadel ? ( en kan een zadel ook verharden door veroudering?)
Zitbotjes zullen zelfde zijn als 5 jaar gelden ...... ( tenzij je heel erg ongeluk etc hebt gehad ...)

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 04 sep 2018 12:50

Ik gok ook op gewenning. Ben je erg aangekomen? Lang inactief geweest? Een stuk minder lenig geworden? Allemaal zaken die de fiets positie veranderen. Een beetje rekken en strekken om weer zo soepel te worden kan geen kwaad.

Veen
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 sep 2017 20:36
Locatie: N.O. Drenthe

Veen 04 sep 2018 13:19

Zelf dit voorjaar met hetzelfde probleem geconfronteerd en hier ook een topic aan gewijd. Toen waren tochten van 50/75 kilometer een martelgang maar inmiddels na gewenning, de nodige trainingskilometers en een nieuwe broek van Assos relatief probleemloos wekelijks een tochtje van 100 kilometer.

Denk dat het bij jou ook hoofdzakelijk een kwestie van gewenning is.
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

Himar
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 nov 2017 13:36

Himar 04 okt 2018 18:15

Ik heb er ook last van. Dit seizoen niet kunnen fietsen, maar heb er nu drie ritten opzitten.
De laatste rit was maandag, 45 minuten. Tot nu heb ik nog steeds last van mijn zitbotten, ze zijn gevoelig. Ik ben wat huiverig, omdat een ander zadel mij een langdurige blessure heeft opgeleverd.
Ik heb een nieuwe fiets en een nieuw zadel. Voor het eerst zit ik echt op mijn zitbotjes en is het een wat harder zadel.
Ik vind het lastig te bepalen of het simpelweg gewenning is, of toch een verkeerd zadel/verkeerde houding?

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 04 okt 2018 18:25

Vermoedelijk probleem van gewenning.
Anderzijds, is je zadel nog in goede staat? Niet doorgezakt?

Himar
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 nov 2017 13:36

Himar 04 okt 2018 18:29

Net een nieuw zadel, dus in goede staat.

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 06 okt 2018 18:06

Na twee maanden twee keer per week te fietsen zou ik verwachten dat je wel gewend zou zijn en dat je klachten minder zouden worden. Ik zou toch naar je houding, zadel en broek (laten) kijken.
Misschien is een bike fit met zadel analyse een optie?

Plaats reactie