Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Kramp net boven de knie

ewout
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 apr 2010 10:54

ewout 02 sep 2018 17:24

Ik heb bij het fietsen regelmatig last van kramp, meestal net boven de knie, aan de binnenkant van het bovenbeen. Volgens mij drink ik genoeg, en volgens mij rijd ik ook niet te zwaar. Ik heb ook wel eens zo'n ampul van Born gebruikt om het magnesiumniveau aan te vullen, maar ik bleef last houden. Komend weekend ga ik fietsen in de Ardennen, en ik ben bang dat ik weer te voet gesteld ga worden door kramp. Wat zou ik eraan kunnen doen?

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 02 sep 2018 17:31

Beide benen kramp of soms links, soms rechts en soms allebei?

Is dit plotseling gekomen zonder verandering van instellingen of zelfs een andere fiets?

Regelmatig maar niet altijd. Dat is altijd vervelend . Toch proberen bij te houden wat er eventueel anders kan zijn tussen dagen zonder en dagen met problemen (lengte rit, intensiteit etc).
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

ewout
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 apr 2010 10:54

ewout 04 sep 2018 22:37

Zorro schreef: 02 sep 2018 17:31 Beide benen kramp of soms links, soms rechts en soms allebei?

Is dit plotseling gekomen zonder verandering van instellingen of zelfs een andere fiets?
Meestal vooral rechts, soms allebei. Ik heb geen instellingen veranderd, en ik heb al een hele tijd dezelfde fiets.

Ik heb soms het idee dat ik juist wél iets aan de instellingen zou moeten veranderen: zadel omhoog of omlaag, zadel naar voren achteren, dat soort dingen. Daarom zou ik graag willen weten of (om maar wat te noemen) een te laag ingesteld zadel kan zorgen voor krampen in de knie. Als er zo'n verband zou bestaan, dan zou ik weten in welke richting ik het moet zoeken.

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 05 sep 2018 08:53

Bij mij was het de te lage zadelstand die mij klachten opleverden zoals jij ze omschrijft.
Dusdanige krampen dat ik amper meer de pedalen rondkreeg.

Heb naar aanleiding van die klachten een meting laten doen en mijn zadel moest idd best een stuk omhoog. Sinsdien geen last meer.

Kan zijn dat het bij jou iets anders is, mss is het wel het proberen waard....
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 05 sep 2018 10:35

ewout schreef: 02 sep 2018 17:24 Ik heb bij het fietsen regelmatig last van kramp, meestal net boven de knie, aan de binnenkant van het bovenbeen.
Dat zou dan deze moeten zijn:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Musculus_vastus_medialis

je zou wat kunnen variëren in zadelhoogte. Bijv. halve cm omlaag. En dan een paar weken uitproberen. Niet meer dan halve cm tegelijk en voldoende tijd geven om het effect te kunnen meten. Meten is weten.

Gebruikersavatar
Teleflubbie
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 aug 2018 08:25

Gebruikersavatar Teleflubbie 05 sep 2018 18:32


ewout
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 apr 2010 10:54

ewout 05 sep 2018 22:22

Bedankt voor jullie reacties, en voor de links naar andere pagina's. Ik ben blijkbaar niet de enige met deze klachten!

Ik denk dat ik in het komende fietsweekend mijn zadel een halve cm hoger ga zetten. Dit mede naar aanleiding van de reactie van Supergrover. Ik vind het wel een beetje tricky om dat juist te doen op een moment dat ik een paar (voor mijn doen) zware ritten ga rijden, maar het zou natuurlijk hartstikke mooi zijn als het zou helpen.

Ik las dat ook de stand van de schoenplaatjes en de voor/achter-positie van het zadel van invloed kunnen zijn, maar ik wil niet teveel gaan variëren.

Op het moment dat ik dit zit te schrijven voel ik de bewuste spieren trouwens behoorlijk. Ik heb twee dagen geleden flink op tempo gereden, en het lijkt erop dat dat zijn sporen heeft nagelaten!

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 309
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 05 sep 2018 22:58

Heb je dat sinds je begonnen bent met fietsen? Of sinds je een nieuwe fiets hebt? Of wat is er veranderd op het moment dat je het voor het eerst had?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 06 sep 2018 10:31

Zadel verstellen gaat niet direct helpen en ik zou het niet voor een zware rit doen. Experimenteren met experimenten doe je niet als het 'showtime' is. Dat doe je daarvoor of daarna.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 06 sep 2018 12:38

Je kan ook, zoals E.Mercks, een sleutel meenemen om onderweg bij te veel last je positie lichtjes aan te passen.

Plaats reactie