Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wat te eten tijdens lange ritten van >5u

luctoretemergo
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 aug 2008 18:12

luctoretemergo 28 aug 2018 17:16

Afgelopen week tijdens een lange rit in de bergen kreeg ik enorme maagklachten. Dit is me al vaker overkomen. Ik vermoed dat ik slecht reageer op het vele zoete spul dat mijn maag gedurende zo'n rit te verduren krijgt. Tot een uur of 5 gaat het prima, daarna gaat m'n maag protesteren. Ik gebruik tijdens lange intensieve ritten (>5u) isotone sportdrank (Powerbar Isoactive) en vooral sportrepen, snelle jelle's, en mueslirepen. Ik merk dat ik, naarmate de rit vorder, steeds minder goed de zoete smaken verdraag en eigenlijk snak naar wat hartigs/zouts.

Nu is dat over het algemeen in NL geen probleem en is er altijd wel een restaurant te vinden voor een lekkere kop soep of bord spaghetti, maar in dunbevolkte bergachtige gebieden is dat toch lastig. Je bent dan toch vaak aangewezen op je eigen bevoorrading.

Hebben jullie tips? Herkennen jullie dit? Hoe kan ik mijn voeding beter afwisselen?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 28 aug 2018 17:25

Mogelijk komt je spijsvertering na zoveel tijd stil te liggen. Maar als je trek krijgt in iets anders dan zoete rommel, dan is er een universele oplossing: boterhammen met kaas meenemen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 28 aug 2018 18:32

En wat te denken van boterhammen met Calvé pindakaas, misschien wordt het eens wat. :lol: :mrgreen:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 28 aug 2018 18:46

Meer variatie. Zoete sportdrank, zoeten sportrepen. Snelle Jelle. Neem eens wat anders mee: brood met jam of pindakaas, krentenbolletje, iets met dadels (zoet, maar heel andere zoetheid dan sport repen), fruit. Limo siroop ipv sportdrank (of wat vruchtensap met water).
Andere ideeën: pasta salade, pannenkoeken (ik ben fan van smeltmeel + baking soda + havermelk + koekkruiden + hennepzaad, smaakt niet zo heel zoet).
(oh ja ik fiets met rugtas waardoor dingen die je niet zo snel in je zakjes op je rug stopt opeens prima mee genomen kunnen worden...).

Ik probeer te voorkomen dat ik 2 x hetzelfde soort eet. Lastig op een rit van 5 uur natuurlijk, maar als je genoeg variatie kunt vinden zodat je begint met een sport reepje en pas 5 uur later er pas weer eentje neemt moet je best een eind kunnen komen.

Of, zorg ervoor dat iemand halverwege klaar staat met een vers bereide pasta 8-)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 aug 2018 18:58

Dadels = veel fructose, niet bepaald ideaal voor iemand die maag problemen heeft/krijgt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 28 aug 2018 19:18

Bekend verschijnsel, dat heeft bijna iedereen in meer of mindere mate. Ik mis bananen in de lijst, voor de hele rit van meer dan 5 uur bananen meenemen is niet praktisch maar twee stuks voor de eerste 2-3 uur helpt al met de door GJEvK terecht geadviseerde variatie. Broodjes/boterhammen/krentenbollen met kaas of pindakaas bevallen mij ook prima. Een andere suggestie is om Powerbar, Isostar e.d. (bekend/berucht om hun vrij hoge zuurgraad) te vervangen door mildere varianten (bijvoorbeeld Sponser), dat spaart je maag ook weer een beetje.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 28 aug 2018 19:28

Train your gut! Je moet ook leren om (sport)voeding te verdragen.
:winkthumb:

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 28 aug 2018 20:50

Maagproblemen, wat voor klachten zoals?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

luctoretemergo
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 aug 2008 18:12

luctoretemergo 28 aug 2018 23:17

Aan training en fietservaring zal het niet liggen Hendrik-Jan. Of zeg je tegen Dumoulin ook dat hij z’n darmen beter moet trainen? 😉

Hoe dan ook, ik lees wel wat tips. De good-old boterham moet ik misschien toch maar weer eens overwegen. Zijn er nog andere (compacte) alternatieven die mensen kunnen aanraden?

De maagklachten zijn vooral last van maagzuur, misselijkheid, en veel ‘valse lucht’ in de vorm van boeren (sorry, tikkie onsmakelijk).

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 28 aug 2018 23:57

De boterhammen met kaas zou ik vervangen door boterhammen met smeerkaas, verteert beter.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 29 aug 2018 09:01

Ik rijd ook regelmatig dit soort tochten. Qua repen eet ik niet teveel. 1 reep per 50 minuten. laatste uur allen nog gelletjes. Repen hebben dan geen zin meer. Er is wel een verschil.

Bij een privétochtje stop ik meestal even een keer bij tankstation om een blikje cola naar binnen te werken. Dan komt van binnen alles echt tot rust!

Zeker als er tijdsdruk achter zit bij bv een cyclo heb je daar geen tijd voor dan moet je gaan. Als je toch stopt bij bevoorrading dan hopen dat ze zoute stengels of tucjes hebben.

Zoals eerder gemed varieer eens met merk en type repen. Sommige smaken zijn minder zoet.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 29 aug 2018 09:12

Meli-koeken, kan je heel de dag eten zonder last (ik toch) en eventueel afwisselen met de suikerwafel of een rijsttaartje. Boterhammen (of melksandwiches neem ik op lange tochten ook soms mee)

Voor mij (ook gevoelige maag) absoluut geen sportdranken of gelletjes.
Afbeelding

Plaats reactie