Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Stijfheid bovenbeen, net boven de knie

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 23 aug 2018 23:36

Heb je enig idee dat je rechts iets anders doet dan links? Ik zou ook proberen de bewegingen die je maakt wat te analyseren en dan vooral kijken of je verschil bemerkt tussen links en rechts. Onbewust kunnen er best verschillen aanwezig zijn. Als je heel bewust je bewegingen analyseert, kun je misschien een oorzaak vinden. Probeer eens afwisselend een voet uit te klikken en dan met het andere been te trappen; bemerk je verschillen?
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

cx_fun
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 aug 2018 11:24

cx_fun 24 aug 2018 10:09

Laat je doorverwijzen naar een sportarts (liefst eentje met affiniteit met wielrennen).

Wat je zelf kan doen. Probeer voor jezelf alles na te gaan. Wanneer is het ontstaan? Geleidelijk? Na een bepaalde rit? Altijd last? Alleen bij zware inspanning? Naast het fietsen ook last? Alleen bij bepaalde bewegingen? Verzuurt je ene been sneller dan het andere? Heb je data beschikbaar van vermogensmeter of garmin, kijk of je iets ziet in de periode dat het ontstaan is (verandering verschil L/R, reeks zware trainingen, etc.).

Zoals hierboven gezegd wordt. Analyseer zelf ook je beweging tijdens het fietsen, maak desnoods een filmpje van jezelf op de tacx met telefoon of gopro, om te kijken of je iets geks ziet. Verschil in L/R kan oorzaak zijn, maar ook simpelweg een gevolg van de pijn.

Zelf lange tijd met een vergelijkbare blessure te maken gehad. Uiteindelijk opgelost door sportarts d.m.v. injectie i.c.m. tijdelijk zonder klikpedalen rijden en serieus (2x daags) rekken en strekken.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 24 aug 2018 10:52

FWN schreef: 23 aug 2018 20:51 Ben 22 en koers sinds m'n 16e, tegenwoordig in de belofte-categorie. Iets er tussenin dus haha. Wat de mate pijn betreft: die valt mee. Het is meer een vervelende, zeurende stijfheid, waardoor ik gewoon niet soepel fiets. Maar mijn vraag is niet zozeer wat er in mijn specifieke geval moet gebeuren, maar veel meer wat normaalgesproken de manier zou zijn om een bovenbeenblessure/knieblessure (dus klachten net boven de daadwerkelijke knie) aan te pakken doormiddel van een andere fietsafstelling. Zou je dan -
in het algemene geval - bijvoorbeeld het zadel hoger of juist lager moeten zetten, je schoenplaatjes meer naar voren of naar achteren, etc. Zulke dingen ;)
Gezien je leeftijd en je sportieve ontwikkeling denk ik aan het volgende. (Glazen bol blijft wazig, dus geen garanties. Het oordeel van je arts is leidend. Disclaimers zijn van toepassing). Je lichaam is zich nog aan het ontwikkelen. Je hebt al een aardige conditie, anders kon je niet meekomen op het niveau waarop je wedstrijden rijdt. Nu moet je lichaam nog sterker worden en zich ontwikkelen/aanpassen aan de inspanningen/conditie. Je spieren zijn al sterk, maar pezen en gewrichten moeten ook sterker worden. Dat gaat niet altijd gelijk op, dus pezen en gewrichten krijgen wat meer te verduren dan ze aan kunnen. Dat leidt tot pijntjes.
Wat kun je er aan doen? Rekoefeningen en in (de aankomende winter) je programma aanvullen met core stability, yoga en body balance. Verder goed eten en drinken en af en toe ook eens een rustweek pakken. Dan krijg je lijf kans te herstellen.

Bij verdere twijfel kun je professionals gaan raadplegen. Een trainer, sportmasseur, fysiotherapeut, huisarts, sportarts, orthopeed (oplopende schaal van serieus).

lees een keer een goed boek over sportfysiologie.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3105
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 24 aug 2018 11:03

Wat ik mij afvraag, is met welke trapfrequentie je fietst. Als je te zwaar trapt, kan dat ook doorwerken. Normaal zou ik zeggen dat het zadel iets omhoog moet om je bovenbeen iets te ontlasten. Je kunt dat zelf ook proberen, bijvoorbeeld met maximaal een halve centimeter. (liever eerst iets van 3mm).
Welke soort pedalen heb je? Pedalen met meer bewegingsvrijheid (linksom en rechtsom vrij draaien) kunnen ook klachten verminderen.

edit: bekijk deze eens.
https://www.youtube.com/watch?v=oxNznrlRXGU

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 24 aug 2018 13:54

Pezen/gewrichten verhaal hierboven kan wel aardig kloppen. Bij veel wedstrijdfietsers zijn die onderontwikkeld tov de spieren. Met fietsen krijgen je pezen en gewrichten geen impactklappen te verwerken. Deze zijn door de flink ontwikkelde spierkracht extra kwetsbaar. Het is misschien wat vloeken in de kerk. Maar ga naast het fietsen “leren” hardlopen. Uiteraard rustig opbouwen en je kunt je beperken tot relatief korte afstanden maximaal 5 km per keer. 3 keer in de week is voldoende. Tempo is totaal niet relevant. Want het is puur onderhoud en opbouwen van hardheid van de pezen en gewrichten.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 aug 2018 16:27

RVV schreef: 24 aug 2018 13:54 Maar ga naast het fietsen “leren” hardlopen. Uiteraard rustig opbouwen en je kunt je beperken tot relatief korte afstanden maximaal 5 km per keer. 3 keer in de week is voldoende. Tempo is totaal niet relevant. Want het is puur onderhoud en opbouwen van hardheid van de pezen en gewrichten.
Zoals mijn huisarts, die ook sportarts is, zegt "hardlopers zijn mijn beste klanten".

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 aug 2018 16:49

Als een kinesist of sportarts niet met een redelijke diagnose noch voorstel van behandeling komt, heb je nog niet de juiste gevonden.

In mijn ervaring met al heel wat kwalen van renners gezien te hebben, heeft een goede medische begeleider toch een heel arsenaal aan mogelijke diagnoses en mogelijke remedies.

Als je huidige personen in je medische begeleiding je niet kunnen helpen vraag hen eens wie volgens hen je wel kan helpen.

Zelf zou ik je huidige begeleiders links laten liggen. Als je op een forum terecht moet voor een medisch probleem lijken ze niet goed met jou te kunnen samen werken. Anderen en beteren zou in zeggen.

Walter

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 24 aug 2018 17:06

Jans schreef: 24 aug 2018 16:27
RVV schreef: 24 aug 2018 13:54 Maar ga naast het fietsen “leren” hardlopen. Uiteraard rustig opbouwen en je kunt je beperken tot relatief korte afstanden maximaal 5 km per keer. 3 keer in de week is voldoende. Tempo is totaal niet relevant. Want het is puur onderhoud en opbouwen van hardheid van de pezen en gewrichten.
Zoals mijn huisarts, die ook sportarts is, zegt "hardlopers zijn mijn beste klanten".
Dat komt vooral omdat mensen te snel te vaak en te lang willen hardlopen. Ook hardlopen moet je langzaam opbouwen. Feit is dat onze fysiologie is ingesteld op lopen en hardlopen en niet op fietsen. Door het hardlopen ben ik een betere fietser geworden. Zowel hardloop als fietsblessures vrij al jaren lang. Sterke benen krijg je als je alles in je benen aanpakt.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 24 aug 2018 17:31

RVV schreef: 24 aug 2018 17:06
Jans schreef: 24 aug 2018 16:27
RVV schreef: 24 aug 2018 13:54 Maar ga naast het fietsen “leren” hardlopen. Uiteraard rustig opbouwen en je kunt je beperken tot relatief korte afstanden maximaal 5 km per keer. 3 keer in de week is voldoende. Tempo is totaal niet relevant. Want het is puur onderhoud en opbouwen van hardheid van de pezen en gewrichten.
Zoals mijn huisarts, die ook sportarts is, zegt "hardlopers zijn mijn beste klanten".
Feit is dat onze fysiologie is ingesteld op lopen en hardlopen en niet op fietsen. Door het hardlopen ben ik een betere fietser geworden. Zowel hardloop als fietsblessures vrij al jaren lang. Sterke benen krijg je als je alles in je benen aanpakt.
Anatomie dan ipv fysiologie aangezien je het hier hebt over blessures die veelal pees/spier gerelateerd zijn.

Anatomie houdt zich bezig met de fysieke structuren zoals pezen, botten etc. terwijl fysiologie systeem leer is van o.a. hart/vaat, long en specifieke stofwisseling op verschillende niveaus (cellulair, cardio vasculair etc)

En dat 'hardlopers' (veelal mensen die eens gaan sjokken) de beste huisarts klanten zijn geloof ik graan @jans.

Ze gaan 'hardlopen' om te bewegen en af te vallen (dat laatste zowat het slechtste argument dat je kunt bedenken bij overgewicht aangezien ze het slechts heel beperkt vol kunnen houden en ten tweede hardlopen een veel te grote impact op pezen en gewrichten geeft en dat nog afgezien van het feit dat 'men' dan niet over een zachte ondergrond als gras/zand gaat lopen maar keihard beton of asfalt.

Maar goed. Dit off topic.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 aug 2018 17:39

RVV schreef: 24 aug 2018 17:06
Jans schreef: 24 aug 2018 16:27
RVV schreef: 24 aug 2018 13:54 Maar ga naast het fietsen “leren” hardlopen. Uiteraard rustig opbouwen en je kunt je beperken tot relatief korte afstanden maximaal 5 km per keer. 3 keer in de week is voldoende. Tempo is totaal niet relevant. Want het is puur onderhoud en opbouwen van hardheid van de pezen en gewrichten.
Zoals mijn huisarts, die ook sportarts is, zegt "hardlopers zijn mijn beste klanten".
Dat komt vooral omdat mensen te snel te vaak en te lang willen hardlopen. Ook hardlopen moet je langzaam opbouwen. Feit is dat onze fysiologie is ingesteld op lopen en hardlopen en niet op fietsen. Door het hardlopen ben ik een betere fietser geworden. Zowel hardloop als fietsblessures vrij al jaren lang. Sterke benen krijg je als je alles in je benen aanpakt.
Dat het bij jou werkt, wil nog niet zeggen dat het bij "iedereen" werkt. Mij is "verboden" nog langer hard te lopen.
Mijn lichaam is totaal niet ingesteld op hardlopen. En dat heeft helemaal niets te maken met te snel te ver. Dus of dat zo algemeen is, als dat jij zegt? Ik betwijfel het.
Maar als het voor jou werkt, dan is dat natuurlijk prima.

@Zorro, het gaat zeker niet alleen om sjokkers, maar ook om hardlopers die al jaren op redelijk niveau lopen. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat niemand zou moeten hardlopen. Manlief doet het (vooral in kouder deel van het jaar) ook hoor.
Helemaal offtopic :oops: : ik heb heel veel bewondering voor mensen die hardlopend de Ventoux op gaan, al dan niet in competitie.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3105
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 24 aug 2018 19:18

@Jans: TS is een man van 22, daarop is het advies in dit topic gericht. Recent onderzoek heeft weer aangetoond dat "stootbelasting" bij mensen die nog in ontwikkeling zijn, levenslang een positief effect hebben op het gestel.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 aug 2018 19:47

EmPeHa schreef: 24 aug 2018 19:18 @Jans: TS is een man van 22, daarop is het advies in dit topic gericht. Recent onderzoek heeft weer aangetoond dat "stootbelasting" bij mensen die nog in ontwikkeling zijn, levenslang een positief effect hebben op het gestel.
Prima als mensen op een forum algemene tips geven. Maar als iemand een blessure heeft waarvan niemand van achter zijn computer kan zien waar het vandaan komt, lijkt een sportarts toch de te bewandelen weg.

Plaats reactie