Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Vermogen vs. gewicht op een vlak rondje

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 aug 2018 22:17

Ga gewoon lekker trainen en maak je niet te druk om het gemiddelde. Van renner tot renner is het verschil in snelheid en vermogen tijdens duurtraining heel groot. Ik ben zelf wel een aardige diesel, 30 gemiddeld rijden lukt bijna nog met een uitrij rondje in herstel. Duurtraining (dus hartslag midden in D1) rij ik in deze tijd meestal 32-33 gemiddeld. Genoeg ploeggenoten gehad die veel langzamer reden tijdens duurtrainingen, maar een stuk meer gewonnen hebben.

Suggesties als 1,5 uur net onder omslagpunt gaan rijden zou ik snel weer vergeten. Geeft weinig trainingseffect en je rijdt je wel helemaal het schompes.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Rayb81
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mei 2014 09:41

Rayb81 21 aug 2018 23:19

Bedankt voor alle reacties, lastig om op alles persoonlijk te reageren.

Vandaag een rondje van 50km met windkracht 2 (dat is uitzonderlijk hier in Noord Holland) gereden.
Ben iets hoger in hartslag gaan zitten, 152bpm.
Vermogen NP was 166watt, gem. snelheid 29.1km/u.

Die 135bpm vond ik een mooi getal om lekkere snelheid bij te kunnen rijden.
Ik zie dit op Strava zo vaak voorbij komen.
Mensen die bij mooie lage hartslagen toch snel kunnen rijden met hogere vermogens.
Als ik onderweg wordt ingehaald lijkt het ook alsof die mensen geen moeite hoeven te hebben.

Echt aero zit ik niet op de fiets, ben niet zo super lenig, maar ook niet helemaal rechtop.
Bij in de beugel zitten voel ik wel verminderde luchtweerstand maar gaat mijn hartslag ook een paar punten omhoog. (wellicht door iets moeilijker ademen dan bij op de hoods zitten)

Op de MTB heb ik geen hr band om, te eigenwijs en geen zin in om die op locatie om te doen.
MTB is voor mij ook puur voor de lol, geen gerichte trainingen voor mij in het bos.
Kan hooguit maar 4x per maand mtben dus dat moet vooral plezier zijn.
Heb geen HR gegevens dus bij de top 20 tijden op de klimmen maar dat is uiteraard volgas.

Cadans is wel goed. Zit wel wat lager dan vroeger, maar ik zit gemiddeld nog steeds tussen de 90 en 95.

Misschien moet ik me er bij neerleggen dat ik geen hardrijder op het vlakke ben, maar meer sprinter type.

Een FTP test moet ik nog eens gaan doen, maar 20min zonder stoplichten of oponthoud is niet makkelijk te vinden.
Heb wel wat in gedachten maar moet er maar net van komen.

Maar het verhaal dat een zwaarder iemand makkelijker hoge gemiddeldes trapt, klopt dat nu?
Of mag ik me daar niet achter verschuilen?

Verder heb ik geen doelen of echte ambitie een goede renner te worden, ik vroeg me alleen af hoe het nu zit.
Voor de rest ga ik lekker door.
Merk nog steeds dat ik verbeter, vooral de snelheid op de MTB gaat goed omhoog.
Persoonlijk vind ik MTBen ook minder zwaar omdat je niet constant die spanning op de benen hoeft te houden.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 22 aug 2018 08:48

Rayb81 schreef: 21 aug 2018 23:19
Maar het verhaal dat een zwaarder iemand makkelijker hoge gemiddeldes trapt, klopt dat nu?
Als in: met het zelfde vermogen sneller kunnen rijden? Neen.

Wat speelt een rol op het vlakke?

+ vermogen wat je duwt
- luchtweerstand
- rolweerstand

Wel is het zo dat, wanneer je een doorsnee van het peloton maakt, de zwaardere atleet hogere vermogens kan wegtrappen dan de lichtere. Hij heeft namelijk normaal gezien meer spiermassa om dat te doen. En op het vlakke helpt dat natuurlijk.
Afbeelding

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4532
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 22 aug 2018 09:17

quote:
Die 135bpm vond ik een mooi getal om lekkere snelheid bij te kunnen rijden.
Ik zie dit op Strava zo vaak voorbij komen.

Daar ga je al verkeerd.. 135 bpm zegt helemaal niets.
In verhouding kan dat bij jou net zo goed 100 of 160 wezen.
Strava gegevens zegt ook helemaal niks, wel of geen wind rij je alleen of in een groep van 20, hoe vaak moet je stoppen of door de bocht enz enz.....
Inspanning test doe en je weet meer.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 22 aug 2018 09:49

Als ik onderweg wordt ingehaald lijkt het ook alsof die mensen geen moeite hoeven te hebben.
Haha mannen, we doen het dus niet voor niets. Eerst mentaal kraken en dan volgt het lichaam vanzelf :mrgreen:.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 22 aug 2018 10:28

Rayb81 schreef: 21 aug 2018 23:19 Die 135bpm vond ik een mooi getal om lekkere snelheid bij te kunnen rijden.
Ik zie dit op Strava zo vaak voorbij komen.
Mensen die bij mooie lage hartslagen toch snel kunnen rijden met hogere vermogens.
Als ik onderweg wordt ingehaald lijkt het ook alsof die mensen geen moeite hoeven te hebben.
135 bpm is ergens in D1, met die intensiteit ben je een beetje aan het peddelen en aan het stofwisselen; met snel fietsen heeft het weinig te maken.

Op de MTB heb ik geen hr band om, te eigenwijs en geen zin in om die op locatie om te doen.
MTB is voor mij ook puur voor de lol, geen gerichte trainingen voor mij in het bos.
Kan hooguit maar 4x per maand mtben dus dat moet vooral plezier zijn.
Heb geen HR gegevens dus bij de top 20 tijden op de klimmen maar dat is uiteraard volgas.
En wielrennen doe je niet voor de lol, maar om op hele lage intensiteit rondjes te rijden?

Misschien moet ik me er bij neerleggen dat ik geen hardrijder op het vlakke ben, maar meer sprinter type.
Wel als je als doel hebt om je hartslag niet boven D1 of D2 uit te laten komen.
Maar het verhaal dat een zwaarder iemand makkelijker hoge gemiddeldes trapt, klopt dat nu?
Of mag ik me daar niet achter verschuilen?
Grote gasten hebben vaak meer spieren, en het levert naar verhouding minder extra luchtweerstand op, maar het staat nergens in steen gebeiteld dat mensen onder de 1m80 niet hard kunnen rijden op het vlakke.

Het lijkt er een beetje op dat je op de racefiets bang bent om te diep te gaan.
Ik zou je het volgende advies geven: ga een keer lekker los, laat je hartslagmeter thuis, pak een leuk rondje van 45 tot 60 km, als je tegenwind hebt ga je zitten stoempen in de beugels, als je een viaduct tegenkomt ram je naar boven, met wind mee laat je even de druk van de benen, en als iemand je inhaalt spring je in zijn wiel, en neem je na een tijdje de kop over. Achteraf kun je de getalletjes analyseren, maar tijdens de rit gaat het om de lol.
En als het hele avontuur uitloopt in een hongerklop, zure poten, huilend over je stuur hangen en met 23km/u naar huis rijden, dan is dat maar een keertje zo; dat hebben we allemaal wel eens gehad.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 aug 2018 11:31

vermeulen schreef: 22 aug 2018 10:28 En wielrennen doe je niet voor de lol, maar om op hele lage intensiteit rondjes te rijden?
Sinds wanneer is D1 'hele lage intensiteit'?

Een duurtraining is gewoon makkelijker uit te voeren op de racefiets en al helemaal als het bos niet om de hoek ligt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 22 aug 2018 12:47

amclassic-fan schreef: 22 aug 2018 11:31
Sinds wanneer is D1 'hele lage intensiteit'?
Hoe zou je het dan willen omschrijven? :lol:

Ik probeer overigens ook niet te zeggen dat duurtrainingen in D1 nergens goed voor zijn, maar je prestaties in D1 zijn geen goede graadmeter om jezelf te vergelijken met andere renners.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 22 aug 2018 13:18

Voor een typische dinsdagavond en zondagochtend wielrenner is d1 een heel lage intensiteit. Train je meer (en/of serieuzer) is d1 net onder de gemiddelde intensiteit van een doorsnee week.

cx_fun
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 aug 2018 11:24

cx_fun 22 aug 2018 13:23

amclassic-fan schreef: 21 aug 2018 22:17 Suggesties als 1,5 uur net onder omslagpunt gaan rijden zou ik snel weer vergeten. Geeft weinig trainingseffect en je rijdt je wel helemaal het schompes.
Als je doel is een hoger gemiddelde te halen zal je toch echt wat meer gas moeten geven. Of je er wat mee opschiet is een tweede.

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 22 aug 2018 18:12

Rayb81 schreef: 21 aug 2018 23:19 Mensen die bij mooie lage hartslagen toch snel kunnen rijden met hogere vermogens.

Die hartslag is per persoon verschillend. Grafieken tonen dat jouw maximale hartslag 30 slagen/min kan afwijken van het gemiddelde, naar beneden of naar boven. Dat geldt dan ook voor alle afgeleide zones en hartslagen. Mijn hartslag is al boven de 135 als ik nog niet eens mijn voeten heb ingeklikt.

Ik zou gewoon een poosje fietsen in het tempo dat jij wilt fietsen, met de snelheid die jij wilt rijden, en dan achteraf kijken welke heart rates daarbij horen.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 22 aug 2018 19:18

Of je hartslag niet meer meten, en gewoon gaan fietsen.

Plaats reactie