Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Vermogen vs. gewicht op een vlak rondje

Rayb81
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 mei 2014 09:41

Rayb81 20 aug 2018 23:20

Na lang tobben toch maar een topic aangemaakt.

Wat mij de laatste jaren opvalt is dat ik op de weg (vlakke rit in de NH polder) door iedereen op een racefiets voorbij gereden word.
Dik, dun, jong, oud maakt niet oud.

Mijn snelheid op de weg is nogal laag, rond de 27km/u in de zomer bij een hartslag van 135bpm, vermogen NP was 156W (Stages powermeter).

Op de weg wil het allemaal niet zo vlotten terwijl het mountainbiken wel steeds beter gaat.
Inmiddels rijd ik tijdens marathons (halve marathons 60mkm) in de top 60.
De gem. snelheden tijdens mijn rondjes mountainbiken zijn ook gewoon goed imo.
Ook top 20 tijden op Strava op de klimmen op bijv. de Utrechtse Heuvelrug zijn geen probleem.

Mijn stats:
Man, 36 jaar oud, 1.68m bij 63kg.
Fiets 12.000km per jaar, racefiets/MTB/cyclocross
Max Power: ±1045W (3x gehaald dus zal wel kloppen)
Een FTP test heb ik nooit gedaan.

- Laatst een paar keer 3min omslagpunt opgezocht en dat leverde me 270W bij ±180bpm, is boven de 4W/Kg
- Ook in een ander rondje laatst 3x 12min D2 gereden (165bpm), dat gaf mij 220W, 3.5W/Kg dus.
- Tevens heb ik een paar 3min blokjes boven omslagpunt gedaan, Mijn hoogste blok was 330W gem, verder kwam ik echt niet.

Wat ik mij dus afvraag, zijn mijn stats zo slecht of hoe komt het dat ik op de weg zoveel moeite heb om mooie gemiddeldes te rijden.
Een 30gem rijd ik nooit, want dan moet mijn hartslag toch wel naar de 160+, terwijl het voor andere mensen geen moeite lijkt te kosten.

Is het dan echt zo dat een klein licht persoon op een vlakke weg zoveel meer moeite moet doen voor een hoog wattage = hoger gemiddelde dan een doorsnee Nederlandse man?

Ik heb de wattagemeter dus gekocht om in eerste instantie te zien wat er aan de hand is, ik heb hem pas dus moet er nog veel over leren wil ik er echt mee gaan trainen.
Maar imo zijn de wattages niet zo heel slecht.
De Racefiets rondjes zijn op een Specialized Diverge.
Laatst gewijzigd door Rayb81 op 20 aug 2018 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.

knolan82
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 dec 2016 04:54

knolan82 20 aug 2018 23:55

Volgens mij is er niks mis hoor. Je moet gewoon wat meer moeite gaan doen. 135 hartslag is vrij laag. Rij eens een rondje op 150/160 hartslagen ( dit is voor jouw leeftijd nog steeds niet heel hoog en kan je nog steeds normaal een gesprek voeren op de fiets) en dan komen die 30+ gemiddeld rondjes vanzelf. Zorg er voor voor een mooie 90/95 rpm! Dus niet te zwaar trappen

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 21 aug 2018 00:23

Ik heb geen MTB meer maar ik heb jaren 3 weken op vakantie iedere dag op de MTB flink hoogtemeters gemaakt.
De eerste weken als ik dan weer op de racefiets zat was het tempo er toch een beetje uit. Souplese was gewoon serieus minder.

Ik ben wel een stevige jongen die heel makkelijk tegen de wind in ramt, maar met jouw leeftijd en kilometers moet je toch probleemloos betere gemiddelde rijden dan ik.
Ik rij zelf zonder teller maar vorige week met 2 man 100 km door de wind en heb ik meer dan de helft op kop gereden en hadden ze 33 gemiddeld op de teller staan.
En dat is geen uitzondering. En ik had je vader kunnen zijn ;)

Ik denk dat knolan82 een goede tip geeft door misschien toch dat beentempo iets omhoog te gooien.
Ik kan mij herinneren dat ik na drie weken MTB ik in een Vlaamse toertocht op de kasseihellingen makkelijke een paar tanden zwaarder vlot omhoog fietsen maar op de winderige weg langs de Schelde niet vlot draaide terwijl dat echt wel mijn domein is.

Misschien ook iets vaker variëren. Mathieu van der Poel zeg maar ;)

In het slechtste geval ben je een beetje overtraind en dan is rustig aan helaas de enige oplossing, maar ik zou beginnen met wat lichter te rijden en iets hoger in de hartslag te gaan zitten.

Succes!

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 21 aug 2018 08:12

Rij eens een anderhalf uur 5 slagen onder je omslagpunt. Het is niet aan iedereen gegeven om in D1 30+ gem te rijden.
- geen wapperend shirt aan doen
- aero op je fiets zitten (handen onder in de beugel of op je stuur met je ellebogen 90°)
- een rondje zonder fietspaden en weinig stoplichten
- de hele ronde afzien

Waarschijnlijk rij je bij de eerste poging 30+ gemiddeld.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3375
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 21 aug 2018 09:23

Ik ben ook een kleine lichte persoon (1m76, 63kg), en op het vlakke heb ik duidelijk voordeel van mijn figuur tov mijn fietskameraden. Ik moet steevast een stuk minder vermogen leveren tijdens een kanaalrit dan mijn compagnons, die zelf wat groter, maar zeker niet zwaar gebouwd zijn. Mijn stuurdrop is ook wel relatief groot, gezien mijn leeftijd. Ik kom met relatief lage vermogens (solo) makkelijk boven de 30km/h met een gewone niet-aero fiets, voorbeeldje: https://www.strava.com/activities/1061291192 . Minder dan 180w gemiddeld en 33km/h.

Ik denk trouwens, op basis van de cijfers die je deelt, dat je FTP relatief laag is ivm je 'kortere' vermogens. Maar dat zou je eens moeten testen. Mijn gok: net wat minder dan 250w.
Laatst gewijzigd door raven14 op 21 aug 2018 10:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 21 aug 2018 09:59

135 bpm voor iemand van 36 jaar is toch ook gewoon laag? Dan kan bij mij het shirt zo weer in de kast zonder te wassen (ik ben iets jonger, een stuk groter en zwaarder). Heb zelf ook weinig moeite om 33+ te rijden, zelfs als er wat wind staat, maar dan gaat de gemiddelde HR wel naar de 165-175 wat relatief makkelijk vol te houden is.

Mijn voorlopige conclusie is dat je gewoon een beetje lui ( :mrgreen: ) of overtraind bent. Zelf merk ik het ook dat wanneer ik veel fiets, dat de meeste kilometers op een lekker cruise tempo zijn (26-28km/u).

Vergeet ook niet dat veel wielrenners iedere rit gewoon maximaal rijden. Met deze zomer maanden zie je veel fietsers die of 1x/2x in de week fietsen en het liefst zo snel mogelijk, of juist fietsers die 8x in de week trainen en niet bezig zijn met een hersteltraining. Iemand die voor je fietst is bij uitstek een kandidaat om ingehaald en achter gelaten te worden.

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 21 aug 2018 10:19

Ik snap m ook nog steeds niet.
Lange afstanden doe je volgens mij ook genoeg, en net 12.000 fiets je ook zat.

Zal t toch in flats en trapefficientie zitten ?
Snelle rondjes zonder stoplicht neem ik aan ?

cx_fun
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 aug 2018 11:24

cx_fun 21 aug 2018 11:45

Hartslag is vrij individueel, dus daar is weinig over te zeggen.

Aangezien je een vermogensmeter hebt. Probeer eens je FTP te bepalen dmv een 20 minuten testje. Zoek hiervoor een mooi groot en rustig rondje op waar je je gang kan gaan. Dan infietsen, 5 minuten echt voluit gaan, 10 minuten bijkomen en dan 20 minuten TT (en daarbij proberen over de gehele duur een zo hoog mogelijk vermogen vast te houden).

Je FTP kun je benaderen met de volgende vergelijking:
FTP = 0.95 x (gemiddelde vermogen over die 20 min.)

Aan de hand hiervan kun je je zones bepalen, die je kunnen helpen in je training. Probeer eens een ritje te rijden in je sweet-spot (85-95% FTP) om een zo hoog mogelijk gemiddelde te halen. Blijft natuurlijk staan dat meer kg doorgaans ook meer spiermassa betekent, wat doorgaans wel welkom is al je op het vlakke fietst. ;)

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 21 aug 2018 14:57

Paar losse gedachten:

- Kloppen je hartslagzones wel? Als D2 165 is, is 135 inderdaad een wel erg lage hartslag, en dan zou bovendien rijden met een hartslag van 160 toch geen probleem moeten zijn?

- Ik zou denken dat met jouw leeftijd, kilometers, MTB-prestaties en maximale power je vermogens hoger zouden moeten/kunnen liggen, dus ik zou zeker ook bij jezelf nagaan of je overtraind kan zijn. En inderdaad: doe af en toe een FTP-test volgens een vast protocol, die geeft zicht op hoe je ervoor staat.

- Invloed van het weer, verkeer en de weg: toen ik een tijdje terug verhuisde, daalde mijn gemiddelde snelheid in D1-trainingen met 2-3 km/u, dat was puur de drukkere, winderigere en bochtigere omgeving hier. Gemiddelde snelheid is typisch iets waar je je niet op moet blindstaren.

- De meeste racefietsers rijden behoorlijk intensief, zone 2-3. In D1 word je daardoor ingehaald - moet je gewoon lak aan hebben. Ook dan is gemiddelde snelheid trouwens niet relevant.

- Zit je wel goed op je wegfiets, qua aerodynamica maar ook voor het kunnen benutten van de juiste spieren?

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 21 aug 2018 16:46

D2 kun je als het goed is heel lang volhouden, een stuk langer dan de 12 minuten die je als voorbeeld geeft.
Ga eens een uur of twee in D2 rijden, dan rijd je ook rondjes boven de 30 gemiddeld.

Maar wat ik me afvraag: Wat is je gemiddelde hartslag (en evt. vermogen) bij het mountainbiken als je een top 20 klassering rijdt? Ik neem aan dat dat niet 135 bpm en 156 watt is?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 21 aug 2018 20:03

Op zich moet er niets aan de hand zijn.
Misschien heb je meer die spieren die een renner een betere mtb'er maken dan een wegwielrennen. Blijkbaar goed in korte stevige inspanningen (zoals alle heuveltjes in Nederland zijn: kort), minder die spieren die je moeiteloos 30 per uur gemiddeld doen rijden. Je verteert dus goed een interval inspanning die je meer in mtb hebt dan het gelijkmatige op de weg.
En verder mag je opzij schuiven hoe snel je rijdt aan hartslag 135. Op zich is het belangrijker in D1 te kunnen rijden dan al die andere die 30+ rijden in hogere hartslagen. En als je dat te traag is, ga in groep rijden.. rijd je direct 30 per uur met die inspanning.
Als dat je snelheid is in D1, geen enkel probleem...

Walter

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 21 aug 2018 21:35

Ik zou me niet blind staren op die hartslag. Ik heb een max hartslag van 190, ik rij een rondje met 28km/h en een gemiddelde hartslag van tegen de 160. En dan ben ik niet helemaal kapot als ik aankom. Probeer gewoon een rondje te rijden met 30km/h, zie dan wat je gemiddelde hartslag is, en hoe je je voelt. Misschien zijn jouw zones wel anders tov je hartslag dan bij anderen.

Plaats reactie