Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainingsintensiteit onderhouden in de zomer

olivdd
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 aug 2015 18:51

olivdd 29 jul 2018 13:41

Hallo iedereen,

Dit jaar heb ik allerlei toertochten gedaan in het voorjaar. Trainingen hiervoor ben ik gestart december 2017. Om vervolgens vanaf eind februari kuurne-brussel-kuurne te rijden, ename classic, omloop van vlaanderen, dwars door vlaanderen en gent wevelgem. Telkens met in de week 2 tot 3 trainingen hiervoor. Zodoende was ik klaar voor de ronde van vlaanderen en de amstel gold race.
Nadien heb ik het een beetje laten lopen om dan rustig op te bouwen naar een tocht om de mortirolo en stelvio te beklimmen in juni. Nadien heb ik mij enkel beperkt tot de zondagsritjes met de club (+/-90km) en 1x per week soms een extra ritje. Nu had ik graag na mijn verlof het resterende fietsseizoen mooi afgesloten en nog enkele extra trainingsprikkels gehad zonder echt te overdrijven.
Heeft er iemand enig idee welke trainingsschema er ok is om de fysiek terug wat extra aan te scherpen voor de komende weken?
De trainingen die ik deed als voorbereiding voor het voorjaar waren lukraak via zwift.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 29 jul 2018 18:16

olivdd schreef: 29 jul 2018 13:41
De trainingen die ik deed als voorbereiding voor het voorjaar waren lukraak via zwift.
De trainingen in de zomer moet je lukraak doen op de fiets.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 jul 2018 08:26

Je fietst toch voor de lol, gewoon op de fiets stappen en ergens heen rijden lijkt mij een aardig effectieve training ipv op de zetel blijven zitten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 30 jul 2018 09:19

Om een goed trainingsadvies te geven hebben we een trainingsdoel nodig.

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 30 jul 2018 09:35

Nee_Nee schreef: 30 jul 2018 09:19 Om een goed trainingsadvies te geven hebben we een trainingsdoel nodig.
Klopt helemaal, en ook voor jezelf, anders best gewoon de fiets nemen en rondrijden.
Zit een beetje met hetzelfde verhaal, vele km's doen als voorbereiding op de ronde (en alle max afstanden op de cyclo's ervoor) en na de ronde veel km's met extra klimwerk doen om La Cannibale (met succes) te rijden.

En nu ook een beetje in een gat want geen echt doel.
Ik rij nu dus gewoon ritjes op de fiets, zonder doelstelling.

Ga me wel eens wagen aan een 300 km rit, maar dat zal dan wel in het voorjaar zijn (de Epic300).

Dus voor nu zo lang het weer dit toelaat (geen regen of sneeuw) de fiets op en verder in de winter op zwift een 14 weken workout volgen (wat ik vorige winter gedaan heb en me zeer goed bevallen is).

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 30 jul 2018 10:34

Doe ook eens een intervaltraining. Zoek een rustig rondje van 1 tot 15 km, en doe bijvoorbeeld vijf blokken van vijf minuten op of om je omslagpunt, met vijf minuten rustig herstel er tussen. Met warming up en warming down er bij ben je anderhalf uur bezig, en heb je toch een mooie trainingsprikkel opgedaan.

Met je duurvermogen zal het wel goed zitten, en zo train je er ook nog wat kracht bij.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 30 jul 2018 10:52

Ja mooi. Iedereen heeft z'n doelen in het voorjaar en begin van de zomer en heeft dan in de mooiste periode van het jaar een zwart gat. Heel herkenbaar! Zelf vind ik het wel fijn om gewoon alle trainingsdingetjes los te laten en te fietsen zoals vroeger: Als het lekker gaat vlammen, als je eens wordt bijgehaald vlammen, elk viaductje op sprinten, en tussendoor lekker doen waar je zin in hebt. Geen metertjes volgen.

Of kies iets waar je anders niet goed in bent. 30s sprinten, 5min boven omslagpunt whatever. Of kies een doel waar je weer specifiek voor kan trainen en de discipline voor kan opbrengen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 30 jul 2018 11:11

Kortom, geef jezelf een leuk doel voor het najaar

olivdd
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 aug 2015 18:51

olivdd 30 jul 2018 12:44

Allen bedankt voor de uitleg. Idd momenteel geen doelen meer in het vooruitzicht.
Zoals jullie aangeven best gewoon ritjes rijden en me amuseren en hier en daar wat blokjes doen.
Bedankt voor de info iedereen

Plaats reactie