Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Top in april 2019

eron95
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jun 2018 16:38

eron95 28 jun 2018 16:48

Goedemiddag allemaal,

Korte voorstelling; Mijn naam is Jeroen, ben 23 jaar jong en afkomstig uit België. Ik werk sinds oktober '17 in Nederland, ben meestal vanaf 18u thuis. Sinds dit jaar rijd ik (terug) mountainbike wedstrijdjes (rond de kerktoren) na een studietijd van 4 jaar (lees; veel uitgaan/feesten en weinig sport).
Het gaat me redelijk af, maar ik heb het idee dat er nog veel meer in zit.

Korte schets van mijn training; Ben in oktober begonnen met trainen, voornamelijk rustige duurtrainingen tem december (gem 25 uur training op een maand). In januari en februari iets meer blokken getraind en iets intensiever. In maart/april de intensiteit nog wat opgeschroefd.

Begin april eerste wedstrijd & rond de 65e (op 90 deelnemers) aangekomen. Serieuze tegenvaller na mijn trainingsarbeid in de winter, met daarnaast enorm veel last aan nek & rug. Daarna fiets laten afstellen + bij een fysio geweest en met oefeningen begonnen. Inmiddels gaat het elke week beter, laatste 2 weekends werd ik 11e & 8e (van de +- 55-60 deelnemers).

Komende winter wil ik mij, naast het fietsen, meer gaan ontwikkelen in core training (omdat ik nu vaak last heb van mijn rug en maar 2 (van de 4 of 5) rondes echt 'vol' kan gaan) en naast sterke benen ook een sterke core krijgen.

Het is nog erg vroeg, uiteraard, maar ben benieuwd hoe jullie het aanpakken om begin april top te zijn voor een inspanning van 1 uur max?

Dacht zelf ook aan een loop- en zwemtraining in de week / 3 tal keer core training (20 a 30 min) en daarnaast 2 a 3x in de week + 2x in het weekend te fietsen.

Iemand misschien aan te raden schema's? Ik zoek naast fietsen ook informatie rond juiste voeding (met concrete voorbeelden) voor/na & tijdens een fietstocht.

Alvast dank voor het lezen en ik zie alle feedback graag tegemoet! :)

Groeten,
Jeroen

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 jun 2018 23:44

Loop en zwemtraining is alleen interessant als je een triatlon wilt doen. Core stabilty dagelijks een minuut of 10.

De rest kan ik je niet mee helpen ik vrees dat je voor die laatste puntjes op de i mee hebt aan een echte trainer dan aan een forum.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 29 jun 2018 09:42

Als je rond de 10e plek finisht in een deelnemersveld van 60 dan zou ik niet op een forum om een advies vragen maar je melden bij een echte trainer ;)

Verder idd core stability maar dat is voor IEDEREEN een goed idee (net gedaan).
Je schrijft dat je core de komende winter wil gaan doen. Ik zou daar NU mee beginnen.
Ik heb mijzelf een paar keer door een professionele trainer laten adviseren zodat ik de oefeningen goed doe. Voor duiken wat ik doe is het nog belangrijker en sinds ik serieus core oefeningen doe loop ik met een complete set veel makkelijker door de golven het water in.
Maar ook met skiën voel ik het voordeel. Niet wachten maar NU starten maar WEL zorgen (evt paar keer naar een trainer) dat je de oefeningen correct uitvoert.

Verder denk ik dat het een goed idee is om met de fiets wel te variëren tussen weg en veld/bos.

bever
Forum-lid
Berichten: 2125
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 29 jun 2018 20:23

Gastheerg schreef: 29 jun 2018 09:42 Als je rond de 10e plek finisht in een deelnemersveld van 60 dan zou ik niet op een forum om een advies vragen maar je melden bij een echte trainer ;)

Verder idd core stability maar dat is voor IEDEREEN een goed idee (net gedaan).
Je schrijft dat je core de komende winter wil gaan doen. Ik zou daar NU mee beginnen.
Ik heb mijzelf een paar keer door een professionele trainer laten adviseren zodat ik de oefeningen goed doe. Voor duiken wat ik doe is het nog belangrijker en sinds ik serieus core oefeningen doe loop ik met een complete set veel makkelijker door de golven het water in.
Maar ook met skiën voel ik het voordeel. Niet wachten maar NU starten maar WEL zorgen (evt paar keer naar een trainer) dat je de oefeningen correct uitvoert.

Verder denk ik dat het een goed idee is om met de fiets wel te variëren tussen weg en veld/bos.
+1. Volgens mij ben je al heel goed bezig :like:

Den Deze
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:14

Den Deze 30 jun 2018 14:56

Denk dat je dan idd beter een trainer opzoekt die voor jouw een gepast schema kan opstellen.

En ik hoor idd dat core stability een must is, maar zijn er mensen met tips voor welke oefeningen je best doet? Het internet staat gewoon bomvol, bos...bomen... :)
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 02 jul 2018 10:31

Ik dacht vanmorgen bij het opstaan (zeurend gevoel onderrug) nog, ik zal vandaag eens op fiets forum checken welke oefeningen ik eens zal gaan doen en hoe vaak en hoe lang. Mooi dat jij ernaar vraagt, ik sluit even achteraan in de rij.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 03 jul 2018 09:43

Of core stability een must is weet ik niet. Er zijn waarschijnlijk in Nederland een paar 100.000 mensen met een racefiets die dat NIET doen.
Ik heb altijd naast fietsen aan andere sporten gedaan. Enerzijds omdat ik het leuk vind om verschillende dingen (morgen ga ik bv een hele dag duiken) te doen maar ik ben ook overtuigd dat verschillende dingen doen je algemene fitheid, wendbaarheid en elasticiteit vergroot.
Ik fiets volgend jaar 50 jaar op de racefiets en blessures die ik heb gehad komen voort uit valpartijen en niet uit het fietsen zelf. Nooit! Ging als knulletje naar een sportmasseur kreeg daar ademhalingsoefening en core oefeningen van. Alleen die laatste noemde we toen nog niet zo.
Voor mij werkt het dus ik ga nog even door waar ik mee bezig ben.

Toch vind ik het onhandig om een ander heel specifiek te adviseren wat te doen. Waarom wel 1000 Euro uitgeven aan een paar wielen en niet 100 euro voor 3 sessies bij een trainer die je echt op weg helpt.
Mijn laatste trainer zei dat er eigenlijk geen de beste of de slechtste oefeningen zijn. Maar wel oefeningen die heel vaak verkeer uitgevoerd worden.
Voor een plank met 1 arm en 1 been van de grond is het gewoon handig om in het begin geholpen te worden deze goed uit te voeren.
Dit soort oefeningen heb ik met het ouder worden ook best moeite. Niet zozeer de kracht maar de balans.
Zal in veel gevallen met doe het zelfvers wel goed gaan maar het zijn ook oefeningen zoals die hierboven (door sommige superman genoemd) waar het flink fout kan gaan.

Daarnaast verwarren veel mensen een sixpack met een stevig core. Strikt genomen kan je een enorm stevige core hebben en toch gastronomische kenmerken hebben zoals ik. En ik heb echt een loei stevige core.

Advies: als je denkt er wat aan te hebben investeer (tijd en een paar euro) er dan echt in en ga naar een goede trainer om je op weg te helpen.

Verder is het een discipline ding maar ik doe veel core oefeningen als ik sta te koken.
Hoe langer je plank hoe harder de eitjes :mrgreen:

Plaats reactie