Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Standaard te hoge hartslag?

Gebruikersavatar
Martin80
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 jun 2015 10:06

Gebruikersavatar Martin80 22 jun 2018 20:20

NuitKor schreef: 22 jun 2018 10:30
Martin80 schreef: 22 jun 2018 07:48
Janar schreef: 21 jun 2018 22:36 Bij een max hartslag van 193 zul je met 160 niet snel nog in D1 zitten. Dan zal je omslagpunt rond de 189 moeten zitten om nog net in D1 te zitten(aanname via doefiets.nl = max 85% van omslagpunt)

Als je dus voor de ‘veiligheid’ je max hartslag verlaagt naar 185 ipv 193; waarom train je dan alleen rond 160 en doe je niks met zones?
Mijn doel is niet in D1 te trainen. Maar in D2 en D3. Zal de snelheid moeten loslaten en nog meer op hartslag moeten trainen....
Als je alleen maar in D2/D3 traint, zal je basis steeds meer afnemen. Oftewel je zal steeds sneller je plafond bereiken. Juist door D2/D3 te combineren met rustige duur, zal je goede progressie willen maken. Je moet namelijk eerst er voor zorgen dat je lichaam de faciliteiten heeft (voldoende doorbloeding van de spieren door extra haarvaatjes) om het bloed te kunnen transporteren. Pas daarna kan je ook echt goed in D2/D3 trainen om echt progressie te maken.
Dus ook rustige ritten gaan rijden. Brengt me overigens wel tot de volgende vraag: welke verhouding? Om en om, D1 en D2/D3? Eerst een paar weken alleen D1 en daarna om en om? Wat is wijsheid?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 jun 2018 20:25

Een trainingsschema of trainer gaan zoeken ;-).

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 22 jun 2018 20:53

50% D1, 30% D2, 20%D3. Dan heb ik het over trainingen. Dus 1 op de 5 met blokken in d3. In tijd rij je dan over al je trainingen 75% in d1. In je D1 trainingen kan je ook wat sprintjes doen. Zware trainingen kunnen korte stukken op en over omslagpunt.
De percentages zijn een grove schatting.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 jun 2018 06:19

Veel trainers en bewegingswetenschappers vinden dat je helemaal geen D2 moet doen. Google maar eens op gepolariseerd trainen.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 23 jun 2018 08:40

Ik heb altijd 80/20 meegekregen voor d1/d3
:winkthumb:

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 jun 2018 08:41

havana schreef: 23 jun 2018 06:19 Veel trainers en bewegingswetenschappers vinden dat je helemaal geen D2 moet doen. Google maar eens op gepolariseerd trainen.
Precies, alles in D1 en de interval rond FTP of maximaal..

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 23 jun 2018 11:01

Volgens mij al vaker gesteld : wat weerhoudt je ervan om rustiger te rijden? Met een max van 185 zou je natuurlijk gewoon eens een ronde kunnen rijden met hartslagen 120-130. Wordt ie hoger? Doe je rustiger aan. Wordt ie lager? Mag ook wel een keer aangezien zo ongeveer iedereen die op hartslag traint altijd wel boven in de zones rijdt :) Allemaal mooie verhalen over hartslag zones en doelen tijdens fietsen maar een antwoord op deze simpele vraag heb ik volgens mij nog niet gelezen.

Mijn hartslag kan ook vrij snel stijgen, al voelt het niet altijd aan alsof ik ook echt een rondje hard aan het rijden ben, zit m'n hartslag tegen m'n omslagpunt en tonen de cijfers op m'n Garmin wel degelijk aan dat ik hard ga. Oplossing is gewoon inhouden, rustiger aan doen. En dat is wennen als je altijd hard rijdt, wat dan voelt het wel takketraag aan. Maar ook die rustige ritten zijn belangrijk in je training (welke methodiek je ook volgt, volgens mij zegt iedere methodiek wel dat je alle zones moet raken en niet alleen maar 1 zone moet trainen). En uiteindelijk helpen die rustige ritten wel weer om harder te kunnen, of juist langer te kunnen rijden.

Mind_state
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 jun 2014 00:12

Mind_state 23 jun 2018 11:19

GJEvK schreef: 23 jun 2018 11:01 Volgens mij al vaker gesteld : wat weerhoudt je ervan om rustiger te rijden? Met een max van 185 zou je natuurlijk gewoon eens een ronde kunnen rijden met hartslagen 120-130. Wordt ie hoger? Doe je rustiger aan. Wordt ie lager? Mag ook wel een keer aangezien zo ongeveer iedereen die op hartslag traint altijd wel boven in de zones rijdt :) Allemaal mooie verhalen over hartslag zones en doelen tijdens fietsen maar een antwoord op deze simpele vraag heb ik volgens mij nog niet gelezen.

Mijn hartslag kan ook vrij snel stijgen, al voelt het niet altijd aan alsof ik ook echt een rondje hard aan het rijden ben, zit m'n hartslag tegen m'n omslagpunt en tonen de cijfers op m'n Garmin wel degelijk aan dat ik hard ga. Oplossing is gewoon inhouden, rustiger aan doen. En dat is wennen als je altijd hard rijdt, wat dan voelt het wel takketraag aan. Maar ook die rustige ritten zijn belangrijk in je training (welke methodiek je ook volgt, volgens mij zegt iedere methodiek wel dat je alle zones moet raken en niet alleen maar 1 zone moet trainen). En uiteindelijk helpen die rustige ritten wel weer om harder te kunnen, of juist langer te kunnen rijden.
Ik verbaas me hier ook in toenemende mate over. Wellicht toch een stukje ongeduld of tijdgebrek bij de meeste mensen? Om 70% in D1 te rijden én serieus te trainen, moet je wel fietsuren kunnen maken.

Denk dat veel mensen ook hun trainingsmethodiek meenemen vanuit een andere, niet duursport en pas het gevoel hebben dat ze trainen als hun hartslag oploopt en er veel kracht geleverd wordt.

het vraag toch een beetje een andere mindset en geduld. Ik zelf geniet ervan om te merken dat ik steeds langer in een lage hartslag kan rijden en probeer tijdens die trainingen tevens mijn houding te verbeteren, meer comfort te zoeken en te genieten van het buitenleven.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 23 jun 2018 11:53

Ik had zeker d2 blokken gedaan in je opbouw. Dat is zeker voor je wat ongetrainde fietser heel makkelijk om vol te houden en je hebt net wat meer kwaliteit in je trainingen. Als je heel veel uren maakt kan je een minder aandeel d2 doen. Maar dat is allemaal persoonlijke voorkeur.
Voor de TS is de enige boodschap om wel in d1 te gaan trainen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 23 jun 2018 12:29

D1 trainen is voor mij alleen mogelijk als ik in Nederland ben :D
Als je in bergachtig gebied bent dan alleen met het afdalen haal ik D1 voor de rest laag D3 en gezien het hier zomers tussen de 27 en de 35 graden is helpt de temperatuur ook niet echt mee.
Maar gelukkig heb ik de vermogens meter nog.
Maar als de basis er is dan herstel je wel makkelijker is mijn ervaring vooral na een uurtje of 3-4 rijden.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
rverwaart
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 mei 2016 09:38
Locatie: Capelle a/d IJssel
Contact

Gebruikersavatar rverwaart 25 jun 2018 12:29

Hierbij de resultaten van afgelopen zaterdag;

https://www.strava.com/activities/1656912919
Giant Propel Advanced 2 (2015) + Infinito R5AC

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 25 jun 2018 13:06

rverwaart schreef: 25 jun 2018 12:29 Hierbij de resultaten van afgelopen zaterdag;

https://www.strava.com/activities/1656912919
Zonder uitleg zegt dat natuurlijk niet zoveel. Maar bijna 150km aan 30km/h gemiddeld gereden aan gemiddelde hartslag van ongeveer 130 lijkt niet echt een 'standaard hoge hartslag'. Dat is gewoon een profiel van iemand die best goed getraind is. Niets speciaals...

De pieken: dat is als je de kop nam?

Plaats reactie