Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Standaard te hoge hartslag?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 13 jul 2018 09:26

rverwaart schreef: 13 jul 2018 09:19
Aspide83 schreef: 12 jul 2018 23:19 ..een echt training dagboek heb ik niet....wat zou ik hiermee kunnen?
Zo kon ik bijv. ook zien dat ik vaak halverwege de maand een soor "inkak" momentje heb ;-)
Dat vind ik best bijzonder dat het "datumgerelateerd" zou zijn. Maar het zou dus ook zo maar kunnen dat het "4-weken gerelateerd" is en dan heeft het weer niets met die helft van de maand te maken.

@Nuitkor was me net voor, en vandaag zijn we het een keer eens ;)

Gebruikersavatar
rverwaart
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 mei 2016 09:38
Locatie: Capelle a/d IJssel
Contact

Gebruikersavatar rverwaart 13 jul 2018 09:31

Ik zeg ook niet dat het precies op dezefde datum is. Het is ongeveer. En inderdaad, wat jullie zeggen, met deze informatie kun je dan uitvogelen wat er doorgaans in die we(e)k(en) gebeurd. Is er iets in je privé leven wat je maandelijks doet en blijkbaar meer energie kost? Is er iets op het werk wat dit te weeg brengt? Dat soort dingen probeer ik dan uit te vinden. Werkt bij mij goed, maar zoals ik al aan gaf is dat puur persoonlijk.
Giant Propel Advanced 2 (2015) + Infinito R5AC

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 13 jul 2018 09:48

Jans schreef: 13 jul 2018 09:26
rverwaart schreef: 13 jul 2018 09:19
Aspide83 schreef: 12 jul 2018 23:19 ..een echt training dagboek heb ik niet....wat zou ik hiermee kunnen?
Zo kon ik bijv. ook zien dat ik vaak halverwege de maand een soor "inkak" momentje heb ;-)
Dat vind ik best bijzonder dat het "datumgerelateerd" zou zijn. Maar het zou dus ook zo maar kunnen dat het "4-weken gerelateerd" is en dan heeft het weer niets met die helft van de maand te maken.

@Nuitkor was me net voor, en vandaag zijn we het een keer eens ;)
Hahah ja het is een feestdag! :winkthumb:

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1266
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 13 jul 2018 13:19

Vrijdag de 13e???
Nee toch...
...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 jul 2018 15:11

walter- schreef: 12 jul 2018 23:07 En zou je trainingsdagboek info kunnen geven waarom dat zo was....
Waarschijnlijk heeft het niets met andere trainingen te maken, maar alles met externe factoren zoals bijvoorbeeld een virusje onder de leden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 13 jul 2018 22:19

Zou best wel eens kunnen dat ik een virusje heb... Me vriendin is ziek vandaag.

Wat kun je beste doen.... Even weekje rust pakken

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8546
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 jul 2018 23:01

Aspide83 schreef: 13 jul 2018 22:19 Zou best wel eens kunnen dat ik een virusje heb... Me vriendin is ziek vandaag.

Wat kun je beste doen.... Even weekje rust pakken
Luisteren naar je lichaam.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 14 jul 2018 22:54

Aspide83 schreef: 13 jul 2018 22:19 Zou best wel eens kunnen dat ik een virusje heb... Me vriendin is ziek vandaag.

Wat kun je beste doen.... Even weekje rust pakken
Trainingsdagboek kent ook je ochtendpolsen. Als het goed is verraden die al dat je ziek aan het worden bent (al weet ik niet iemand bij wie dat ook echt zo werkt...).

Die slechte dag waarover je het had: was er meer of minder trainingsarbeid, wedstrijden.... andere redenen voor vermoeidheid. En als het lichaam niet wil luisteren.
Een training moet ook een doel hebben: uithouding verbeteren, beter korte inspanning verwerken, recuperatie...
Als het een recuperatietraining was, natuurlijk die hartslag laag houden... snelheid is maar bijzaak bij trainen.

Walter

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 14 jul 2018 23:46

Even gebruik maken hiervan.. Iemand die weet hoe het komt als ik smorgens ga fietsen dat mijn hartslag dan direct naar de 150-160 gaat zonder dat ik echt hard trap?

Na een uur is dit weer een pak normale. Dan zit ik rond de 145 met dezelfde intensiteit.

In de namiddag of avond heb ik dat nooit voor.

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 07 aug 2018 22:18

Die standaardwaarden van je hartslag, daar zou ik me weinig van aantrekken. Ik ben een stuk ouder dan jij, en mijn max hartslag is 187. Rust 48. En net als bij jou is mijn hartslag altijd hoger dan wat de statistieken zeggen dat 'ie zou moeten zijn, totdat ik afstap, dan wordt 'ie weer normaal. Ik ben een paar jaar geleden naar de cardioloog geweest hiervoor, die vond mijn hart geheel prima.

Gewoon lekker doorfietsen zoals jij je lekker voelt, en de getallen aanpassen naar zoals jouw hart werkt.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 aug 2018 10:22

Christine schreef: 07 aug 2018 22:18 Die standaardwaarden van je hartslag, daar zou ik me weinig van aantrekken. Ik ben een stuk ouder dan jij, en mijn max hartslag is 187. Rust 48. En net als bij jou is mijn hartslag altijd hoger dan wat de statistieken zeggen dat 'ie zou moeten zijn, totdat ik afstap, dan wordt 'ie weer normaal. Ik ben een paar jaar geleden naar de cardioloog geweest hiervoor, die vond mijn hart geheel prima.

Gewoon lekker doorfietsen zoals jij je lekker voelt, en de getallen aanpassen naar zoals jouw hart werkt.
Je hebt gelijk dat de getalswaarden persoonlijk zijn. Dus dat je prima andere waarden kunt hebben en gebruiken dan de gemiddelden uit de statistieken of de vuistregels. Gelukkig kent een statistiek daarom ook variatie rond het gemiddelde.

"mijn hartslag is altijd hoger dan wat de statistieken zeggen"
--> Dit is natuurlijk onzinnig, direct gebaseerd op het voorgaande. Je moet voor het bepalen van je zones niet uitgaan van de gemiddeldes van iedereen, maar van je eigen lichaam. Heb je dat gedaan, en je hartslagen zijn dan altijd hoger dan je trainingsintensiteit die je nastreeft, dan moet je minder hard trappen (en basis versterken).

"gewoon lekker doorfietsen zoals jij je lekker voelt" --> dit is altijd een goed advies, ben ik het helemaal mee eens. Maar als iemand interesse heeft om gerichter te trainen, dan kan het advies weliswaar zijn om dat vooral niet te doen, maar dat beantwoord niet de vragen.

"de getallen aanpassen naar zoals jouw hart werkt" --> Als het goed is, heb je de getallen, je zones, bepaald aan de hand van een eigen testje of een specifieke sporttest. Dus de getallen zijn al gebasseerd op jezelf. Als je die gaat aanpassen omdat het niet lukt in een lage zone te blijven, ben je doel en middel aan het omdraaien.

Daarbij, de hartslag is maar een indicator voor je trainingsintensiteit en effect. In feite zoek je de zones obv lactaatwaarden, om in de goede intensiteit te trainen. Dat kan je nauwkeurig doen met een specifieke test incl lactaatmetingen - of ademanalyses. Maar met heel veel beschikbare data kan er, gebaseerd op je omslagpunt welke goed zelf te bepalen is, de zones aardig afgeschat worden.
Het zijn niet voor niets hartslagzones.. een zone is al snel 10 tot 20 slagen lang. Het is geen vast punt, dus of je de grens van de zone 2 slagen te hoog of te laag bepaald hebt, is niet heel relevant zolang je niet constant in een bepaalde zone aan de bovengrens gaat zitten. Je echte output is nog afhankelijk van je eigen fitheid, stress, moment van de dag etc.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 08 aug 2018 15:27

MarkVeenstra schreef: 08 aug 2018 10:22
Christine schreef: 07 aug 2018 22:18 Die standaardwaarden van je hartslag, daar zou ik me weinig van aantrekken. Ik ben een stuk ouder dan jij, en mijn max hartslag is 187. Rust 48. En net als bij jou is mijn hartslag altijd hoger dan wat de statistieken zeggen dat 'ie zou moeten zijn, totdat ik afstap, dan wordt 'ie weer normaal. Ik ben een paar jaar geleden naar de cardioloog geweest hiervoor, die vond mijn hart geheel prima.

Gewoon lekker doorfietsen zoals jij je lekker voelt, en de getallen aanpassen naar zoals jouw hart werkt.
Je hebt gelijk dat de getalswaarden persoonlijk zijn. Dus dat je prima andere waarden kunt hebben en gebruiken dan de gemiddelden uit de statistieken of de vuistregels. Gelukkig kent een statistiek daarom ook variatie rond het gemiddelde.

"mijn hartslag is altijd hoger dan wat de statistieken zeggen"
--> Dit is natuurlijk onzinnig, direct gebaseerd op het voorgaande. Je moet voor het bepalen van je zones niet uitgaan van de gemiddeldes van iedereen, maar van je eigen lichaam. Heb je dat gedaan, en je hartslagen zijn dan altijd hoger dan je trainingsintensiteit die je nastreeft, dan moet je minder hard trappen (en basis versterken).

"gewoon lekker doorfietsen zoals jij je lekker voelt" --> dit is altijd een goed advies, ben ik het helemaal mee eens. Maar als iemand interesse heeft om gerichter te trainen, dan kan het advies weliswaar zijn om dat vooral niet te doen, maar dat beantwoord niet de vragen.

"de getallen aanpassen naar zoals jouw hart werkt" --> Als het goed is, heb je de getallen, je zones, bepaald aan de hand van een eigen testje of een specifieke sporttest. Dus de getallen zijn al gebasseerd op jezelf. Als je die gaat aanpassen omdat het niet lukt in een lage zone te blijven, ben je doel en middel aan het omdraaien.

Daarbij, de hartslag is maar een indicator voor je trainingsintensiteit en effect. In feite zoek je de zones obv lactaatwaarden, om in de goede intensiteit te trainen. Dat kan je nauwkeurig doen met een specifieke test incl lactaatmetingen - of ademanalyses. Maar met heel veel beschikbare data kan er, gebaseerd op je omslagpunt welke goed zelf te bepalen is, de zones aardig afgeschat worden.
Het zijn niet voor niets hartslagzones.. een zone is al snel 10 tot 20 slagen lang. Het is geen vast punt, dus of je de grens van de zone 2 slagen te hoog of te laag bepaald hebt, is niet heel relevant zolang je niet constant in een bepaalde zone aan de bovengrens gaat zitten. Je echte output is nog afhankelijk van je eigen fitheid, stress, moment van de dag etc.
Kon het niet beter zeggen. +1.

Het argument "gewoon lekker doorfietsen zoals jij je lekker voelt" wordt heel vaak gebruikt als iemand advies komt vragen. Maar diegene die advies vraagt, is juist opzoek naar gerichter trainen of doelen nastreven...diegene heeft dus niets aan een antwoord van "gewoon lekker doorfietsen"

Plaats reactie