Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Standaard te hoge hartslag?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 27 jun 2018 23:13

walter- schreef: 27 jun 2018 20:11
NuitKor schreef: 27 jun 2018 19:35 ...
Lactaat is ook achterhaald. Met lactaat steady state bedoel ik dat je lichaam zich weer heeft aangepast op de nieuwe weerstand. Dus bedoel geen lactaat meting.
Dit is voor mij chinees: wat bedoel je wel?
Laat maar. Ik zei in mij uitleg LSS, maar dat werd geïnterpreteerd als een lactaat meting, terwijl ik het bedoelde als steady state in een blok. Je kan prima meting doen met zuurstofkapje, maar de blokken moeten wel minimaal 3min zijn wil je een goede uitkomst hebben waar je wat mee kunt.

Mind_state
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 jun 2014 00:12

Mind_state 27 jun 2018 23:27

arnold schreef: 27 jun 2018 22:56
Mind_state schreef: 27 jun 2018 22:03
arnold schreef: 27 jun 2018 20:34 Bij veel zorgverzekeraars kan je zo'n test 1 keer in de 2 jaar op kosten van de zorgverzekeraar doen. Ik zou eens kijken in de voorwaarden.
Weet jij toevallig onder welke noemer dit valt?

Ik ben na relatief lange inactiviteit en wat lichamelijke beperkingen rijker weer redelijk intensief aan het sporten en doelen aan het stellen voor mezelf, maar zou ook graag zo'n test doen. A om te weten hoe mijn hartconditie is, en B om gerichter te kunnen trainen. Mocht dat vanuit mijn (aanvullende) zorgverzekering geregeld kunnen worden, zou dat natuurlijk helemaal mooi zijn.
Bij mij valt het onder de aanvullende verzekering. Het heet sportmedisch onderzoek. Ik zou gewoon even contact opnemen met je zorgverzekeraar. Dan weet je het snel genoeg.
Bedankt, gevonden en wordt inderdaad vergoed onder mijn aanvullende verzekering bij Zilveren Kruis :like:

https://www.zilverenkruis.nl/Consumente ... rzoek.aspx

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 27 jun 2018 23:27

Voor wat het waard id: de Belgische wielerbond laat jeugdrenners 8 minuten test doen - ik denk 40 watt per stap. Maar dan ben je wel even bezig. Het is ook het enige protocol dat ik zelf al gezien heb. Maar geen idee of je je daar als echte amateur aan moet spiegelen.

Walter

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 27 jun 2018 23:30

Ik lees:
"Met een inspanningsonderzoek onderzoekt u hoeveel inspanning uw hart aan kan".
Wat moet ik me daar bij voorstellen? Ze zeggen je bij welke inspanning je jezelf dood fietst? Volgens mij kan ieder gezond hart iedere inspanning aan. Of slaat die uitleg nergens op?

Mind_state
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 jun 2014 00:12

Mind_state 27 jun 2018 23:53

walter- schreef: 27 jun 2018 23:30
Ik lees:
"Met een inspanningsonderzoek onderzoekt u hoeveel inspanning uw hart aan kan".
Wat moet ik me daar bij voorstellen? Ze zeggen je bij welke inspanning je jezelf dood fietst? Volgens mij kan ieder gezond hart iedere inspanning aan. Of slaat die uitleg nergens op?
Hmm.. Ik denk dat ze daarmee bedoelen dat er onderzocht wordt of uw hart een bepaalde inspanning aankan.

Het gaat mij om:

Wat krijgt u vergoed?
een sportmedisch onderzoek
een sportkeuring
een inspanningsonderzoek

U heeft geen verwijzing nodig
U mag zonder verwijzing een afspraak maken bij een sportmedische instelling.

Waar kunt u terecht?
U krijgt alleen een vergoeding bij een sportarts van een sportmedische instelling met een certificaat van de Stichting Certificering Actoren in de Sportgezondheidszorg (SCAS). Deze vindt u op de website Sportzorg.

Hiermee kan ik dus terecht bij: http://www.sma-alkmaar.nl/ in De Meent (schaatsbaan)

Die bieden een Groot Sportmedisch Onderzoek (inclusief fietsinspanningstest) voor 195€. De vergoeding is 200€ per kalenderjaar.

Eventueel is het onderzoek nog uit te breiden met een Lactaattest voor fietsers en schaatsers voor 40€ extra,

Lijkt mij het proberen waard.

Edit: Ik ga morgen in ieder geval eens bellen naar SMA Alkmaar hoe de inspanningstest (met lactaattest) in elkaar zit.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 28 jun 2018 08:44

Ik heb een sport medisch onderzoek gedaan... vergoed door verzekeraar. check op gewicht, lenigheid, vet, rompstabiliteit, reflexen, bloeddruk, hartruis etc. En een korte fietstest die snel opbouwt.

3 jaar nadien een inspanningstest gedaan bij Adrie van Diemen in Den haag http://www.webtrainer.com/nl/ . Werd niet vergoed. Dit was een korte check op lengte, gewicht, vet. Maar vooral een fietstest waarbij je nog de keuze had uit 2 protocollen. In mijn geval was de meest waardevolle het protocol met stappen van 10 minuten, waarbinnen steeds 2 lactaatmetingen werden gedaan (na 2 en na ca 8 minuten) --> check op de steady state waar kornuit het over had vermoed ik.
In totaal zit je dan bijna een uur op de fiets (afhankelijk van hoe goed je bent natuurlijk). En krijg je een rapportje met je hartslag en vermogenszones. plus wat algemeen trainingsadvies.

Persoonlijk heb je 2 doelen 1) een goede test die relatief betrouwbaar je omslagpunt (en overige zones) geeft --> Let wel, het zijn en blijven zones, dus de grenzen tussen zones zijn nooit scherp op 1 hartslag te definieren, ook al geeft elke test dat zo aan. En 2e doel is met die gegevens aan de slag gaan. Dus er naar trainen, of je trainingsregime erop bevestigd zien. Of je dit zelf doet uit boekjes, obv advies van degene die de sporttest af nam, of je eigen personal trainer.. is compleet irrelevant. Wat mij betreft hoeft de persoon die de test af neemt dus ook geen goed trainingsadvies te geven (het helpt wel natuurlijk, maar het is zeker niet noodzakelijk)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
rverwaart
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 mei 2016 09:38
Locatie: Capelle a/d IJssel
Contact

Gebruikersavatar rverwaart 29 jun 2018 09:57

Iedereen hartelijk dank voor alle informatie, reacties, tips en adviezen!! Ik ga binnenkort zeker zo'n test laten doen en ben nu al benieuwd wat daar uit gaat komen :)
Giant Propel Advanced 2 (2015) + Infinito R5AC

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 12 jul 2018 23:05

Jeetje wat reed ik bagger vandaag. Snap er niks van...kon me hartslag niet onder de 143 houden. Hoe langzaam ik ook ging. Kreeg ook nog eens last vsn me maag. Normaal met een ritje als dit rijd ik 123.

Off day zullen we maar zeggen. Hopelijk volgende keer beter.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 12 jul 2018 23:07

En zou je trainingsdagboek info kunnen geven waarom dat zo was....

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 12 jul 2018 23:19

walter- schreef: 12 jul 2018 23:07 En zou je trainingsdagboek info kunnen geven waarom dat zo was....
Nee. Niet echt. Is gewoon een week zoals velen. Niet dat ik slecht hersteld ben van intensieve training ofzo.

Moet ik erbij zeggen. ..een echt training dagboek heb ik niet....wat zou ik hiermee kunnen?

Gebruikersavatar
rverwaart
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 mei 2016 09:38
Locatie: Capelle a/d IJssel
Contact

Gebruikersavatar rverwaart 13 jul 2018 09:19

Aspide83 schreef: 12 jul 2018 23:19 ..een echt training dagboek heb ik niet....wat zou ik hiermee kunnen?
Dit kan bijv. ook Strava zijn :). In ieder geval iets waarin je bij houdt wat je doet zeg maar; de datum, afstand, tijd, snelheid, hartslag, etc.
Ik doe dit ook, naast m'n activiteiten op Strava, maar dan persoonlijk. Op strava staan de "harde gegevens", in mijn dagboek schrijf ik hoe ik me er bij voelde. Door middel van mezelf een cijfer te geven kan ik dan aan het einde van de maand terug zien waar mijn slechte dagen waren en waar mijn goeie waren. Zo kon ik bijv. ook zien dat ik vaak halverwege de maand een soor "inkak" momentje heb ;-)
Giant Propel Advanced 2 (2015) + Infinito R5AC

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 13 jul 2018 09:25

rverwaart schreef: 13 jul 2018 09:19
Aspide83 schreef: 12 jul 2018 23:19 ..een echt training dagboek heb ik niet....wat zou ik hiermee kunnen?
Dit kan bijv. ook Strava zijn :). In ieder geval iets waarin je bij houdt wat je doet zeg maar; de datum, afstand, tijd, snelheid, hartslag, etc.
Ik doe dit ook, naast m'n activiteiten op Strava, maar dan persoonlijk. Op strava staan de "harde gegevens", in mijn dagboek schrijf ik hoe ik me er bij voelde. Door middel van mezelf een cijfer te geven kan ik dan aan het einde van de maand terug zien waar mijn slechte dagen waren en waar mijn goeie waren. Zo kon ik bijv. ook zien dat ik vaak halverwege de maand een soor "inkak" momentje heb ;-)
Maar jouw lichaam heeft geen agenda, die weet niet of het halverwege de maand is. Want als je rekent vanaf de helft van vorige maand zit je precies met een dipje een maand later. Je lichaam heeft dus geen inkak moment doordat het halverwege de maand is, maar je moet er achter komen waarom op dat moment een inkak moment..is dat omdat je altijd begin van de maand bijv een rustweek doet en dan weer midden in je intensieve cyclus zit bijvoorbeeld.

Plaats reactie