Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Standaard te hoge hartslag?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 21 jun 2018 20:57

ypuh schreef: 21 jun 2018 17:15
NuitKor schreef: 21 jun 2018 11:41 160 bij duurrit is gewoon te hoog, voor iedereen...
Helemaal mee eens. 160 hartslagen gemiddeld is gewoon knallen ongeacht je leeftijd of fitheid. Dat het voor sommigen prima vol te houden is en je niet loopt te hijgen verschilt per mens.
Dat denk ik niet, toen ik nog (veel) jonger was, deed ik ritjes van 5uur met een gemiddelde hartslag ruim boven de 160 en dat kon ik makkelijk verschillende dagen achter elkaar.
Dus niet bepaald te hoog denk ik, gewoon hoog. Elk persoon en elk hart is anders.

Nu lukt dat niet meer (ook al rijd ik nu een stuk sneller)
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 jun 2018 22:20

ypuh schreef: 21 jun 2018 17:15
NuitKor schreef: 21 jun 2018 11:41 Elk mens is anders, maar een lage hartslag bij inspanning geeft wel aan dat de bloedbanen in je spieren beter zijn ontwikkeld.
Een lage hartslag in het algemeen zegt weinig over je getraindheid in het algemeen lijkt mij. Dat je hartslag bij regelmatig fietsen en gelijke inspanning omlaag gaat (eerst 140 hf bij 30km/u en daarna 130 hf bij 30km/u) lijkt me logisch en betekent alleen maar dat je harder kunt fietsen.

NuitKor schreef: 21 jun 2018 11:41 160 bij duurrit is gewoon te hoog, voor iedereen...
Helemaal mee eens. 160 hartslagen gemiddeld is gewoon knallen ongeacht je leeftijd of fitheid. Dat het voor sommigen prima vol te houden is en je niet loopt te hijgen verschilt per mens.
Ja we bedoelen hetzelfde.

Janar
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 26 mei 2017 10:18

Janar 21 jun 2018 22:36

Bij een max hartslag van 193 zul je met 160 niet snel nog in D1 zitten. Dan zal je omslagpunt rond de 189 moeten zitten om nog net in D1 te zitten(aanname via doefiets.nl = max 85% van omslagpunt)

Als je dus voor de ‘veiligheid’ je max hartslag verlaagt naar 185 ipv 193; waarom train je dan alleen rond 160 en doe je niks met zones?
Wie de langzame rit niet eert, is de snelle niet weerd.

Gebruikersavatar
Martin80
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 jun 2015 10:06

Gebruikersavatar Martin80 22 jun 2018 07:48

Janar schreef: 21 jun 2018 22:36 Bij een max hartslag van 193 zul je met 160 niet snel nog in D1 zitten. Dan zal je omslagpunt rond de 189 moeten zitten om nog net in D1 te zitten(aanname via doefiets.nl = max 85% van omslagpunt)

Als je dus voor de ‘veiligheid’ je max hartslag verlaagt naar 185 ipv 193; waarom train je dan alleen rond 160 en doe je niks met zones?
Mijn doel is niet in D1 te trainen. Maar in D2 en D3. Zal de snelheid moeten loslaten en nog meer op hartslag moeten trainen....

Gebruikersavatar
rverwaart
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 mei 2016 09:38
Locatie: Capelle a/d IJssel
Contact

Gebruikersavatar rverwaart 22 jun 2018 09:45

Allereerst; goed om te zien dat er zo veel op gereageerd wordt! Mooi om de verschillende meningen, opvattingen, etc. van jullie te lezen. Leer een hoop bij op deze manier :).

Morgen hebben we een relatief rusitige rit van 145km op de planning staan. Ik ben benieuwd.
Giant Propel Advanced 2 (2015) + Infinito R5AC

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 22 jun 2018 09:58

walter- schreef: 21 jun 2018 20:07
ottorongo schreef: 21 jun 2018 19:51 ...Daartegenover staat dan weer als je geruime tijd op een bescheiden HF rijdt je deze nog moeilijk kunt opvoeren.
Als je zo lang tijdens 1 rit aan een lage hartslag rijdt dat je toch vermoeid wordt, krijg je die hartslag door vermoeidheid eventueel moeilijk hoger. Maar verder moet je daar niet bang voor zijn.

Walter
En als je er niet vermoeid van raakt, maar daarna niet meer van de dieselstand afkomt? En waarom zou je je daar niet druk over hoeven maken, terwijl je je wel druk moet maken over een lichaam met een van nature hoge hartslag?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 jun 2018 10:09

Jans schreef: 22 jun 2018 09:58 ...
En als je er niet vermoeid van raakt, maar daarna niet meer van de dieselstand afkomt? En waarom zou je je daar niet druk over hoeven maken, terwijl je je wel druk moet maken over een lichaam met een van nature hoge hartslag?
Omdat dat 1 niet waar is. Het is niet omdat je meer duurvermogen krijgt dat je niet harder meer kan rijden en die hartslag hoog kan krijgen.
En 2 hartslag is geen doel; doel is snel rijden. Als je eerst hartslag 180 moet hebben om 40 per uur te rijden en nadien dat kan met hartslag 140; waar is het probleem?
En tenslotte; naast een hoog duurvermogen moet je ook streven 'een hoge inspanning lang volhouden '. Dat train je veelal met intervalachtige traininingen. Maar dat vraagt een specifieke training (of wedstrijden) naast en na de duurtrainingen.

Ik weet ook nog altijd niet wat dat 'van nature' hoge hartslag is.

Walter

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 jun 2018 10:17

Nog een opmerking: veelal wordt ervan uitgegaan dat er een serieuze relatie is tussen verschil rusthartslag en max hartslag en je vo2max. Bv: VO2 max = 15* HRmax/HRrust*.
Voor de topic starter; je zou dus best wat aanleg kunnen hebben voor wielrennen met de waarden die je benoemt. Maar doordat je zo 'stoer' traint -altijd hoge hartslagen- komt je echte potentieel niet naar boven. Stel je voor hoe goed je wordt als je plots in je duurzones begint te trainen...


*Voor de coureur in huis klopt dat van geen kanten: zijn rusthartslag is best hoog, zijn gemeten vo2max is bijna 50% hoger dan wat die formule geeft...

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 jun 2018 10:23

rverwaart schreef: 22 jun 2018 09:45 ...
Morgen hebben we een relatief rusitige rit van 145km op de planning staan. Ik ben benieuwd.
En gaan 'we' rekening houden met jouw duurzones?

Het is iets wat ik in de ploeg van de zoon zie: ze doen in december duurtrainingen met de ploeg. Maar sommige jongens moeten al een serieuze inspanning doen om te volgen. Die met al een goed duurvermogen blijven in hun duurzones.
De betere renners worden daardoor nog beter, de mindere verbeteren nauwelijks of te weinig of zelfs 'verkeerd '.

Walter

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 jun 2018 10:30

Martin80 schreef: 22 jun 2018 07:48
Janar schreef: 21 jun 2018 22:36 Bij een max hartslag van 193 zul je met 160 niet snel nog in D1 zitten. Dan zal je omslagpunt rond de 189 moeten zitten om nog net in D1 te zitten(aanname via doefiets.nl = max 85% van omslagpunt)

Als je dus voor de ‘veiligheid’ je max hartslag verlaagt naar 185 ipv 193; waarom train je dan alleen rond 160 en doe je niks met zones?
Mijn doel is niet in D1 te trainen. Maar in D2 en D3. Zal de snelheid moeten loslaten en nog meer op hartslag moeten trainen....
Als je alleen maar in D2/D3 traint, zal je basis steeds meer afnemen. Oftewel je zal steeds sneller je plafond bereiken. Juist door D2/D3 te combineren met rustige duur, zal je goede progressie willen maken. Je moet namelijk eerst er voor zorgen dat je lichaam de faciliteiten heeft (voldoende doorbloeding van de spieren door extra haarvaatjes) om het bloed te kunnen transporteren. Pas daarna kan je ook echt goed in D2/D3 trainen om echt progressie te maken.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 jun 2018 10:31

Jans schreef: 22 jun 2018 09:58
walter- schreef: 21 jun 2018 20:07
ottorongo schreef: 21 jun 2018 19:51 ...Daartegenover staat dan weer als je geruime tijd op een bescheiden HF rijdt je deze nog moeilijk kunt opvoeren.
Als je zo lang tijdens 1 rit aan een lage hartslag rijdt dat je toch vermoeid wordt, krijg je die hartslag door vermoeidheid eventueel moeilijk hoger. Maar verder moet je daar niet bang voor zijn.

Walter
En als je er niet vermoeid van raakt, maar daarna niet meer van de dieselstand afkomt? En waarom zou je je daar niet druk over hoeven maken, terwijl je je wel druk moet maken over een lichaam met een van nature hoge hartslag?
Daarom is het nooit of/of maar en/en. Je moet en rustige duur doen, maar ook zeker de intensieve/extensieve interval niet verwaarlozen..

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 jun 2018 10:33

walter- schreef: 22 jun 2018 10:23
rverwaart schreef: 22 jun 2018 09:45 ...
Morgen hebben we een relatief rusitige rit van 145km op de planning staan. Ik ben benieuwd.
En gaan 'we' rekening houden met jouw duurzones?

Het is iets wat ik in de ploeg van de zoon zie: ze doen in december duurtrainingen met de ploeg. Maar sommige jongens moeten al een serieuze inspanning doen om te volgen. Die met al een goed duurvermogen blijven in hun duurzones.
De betere renners worden daardoor nog beter, de mindere verbeteren nauwelijks of te weinig of zelfs 'verkeerd '.

Walter
Precies, daarom doe ik mijn duurritten in de winter alleen of met andere renners van het zelfde niveau, om te voorkomen dat ik mezelf over de kop jaag..zodra mijn duurvermogen dan op niveau is pik ik aan.

Plaats reactie