Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Standaard te hoge hartslag?

Gebruikersavatar
rverwaart
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 mei 2016 09:38
Locatie: Capelle a/d IJssel
Contact

Gebruikersavatar rverwaart 20 jun 2018 11:08

nijkie schreef: 20 jun 2018 11:05 Bij 160hf ben je als een hijgend paard aan het rijden.
Max 185hf dan zal je omslagpunt rond de 163-164hf liggen.
Probeer eens een Hf band van een vriend misschien is je Hf band defect
Bij rustig rijden moet je makkelijk een gesprek kunnen voeren.
Hartslagband defect... Daar had ik nog niet aan gedacht (Stom!), maar zou goed kunnen inderdaad. Wat je zegt; als ik volgens m'n teller die 160 hartslag heb, zit ik comfortabel op de fiets en kan ik inderdaad nog prima gesprekken voeren. Geen moeite mee dan.

Daarover gesproken; heb jij ervaringen met de hartslagband van Sigma of andere merken? Ik heb een Sigma Rox 10.0 set gekocht destijds waar o.a. die band in zat. Die is nu bijna 3 jaar oud.
Giant Propel Advanced 2 (2015) + Infinito R5AC

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 20 jun 2018 11:14

Een hartslagband die defect is geeft geen signaal......wat wel kan spelen is een wat wijd shirt en een band die te los zit, de sensor kan dan gaan vibreren op de rijwind met dus een verkeerde (te hoge) waarde als resultaat.
Je kan toch zelf tellen/checken met een horloge erbij?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 20 jun 2018 11:20

Ik vraag me af hoe je je maximale hartslag hebt bepaald. Is dat op basis van de bekende vuistregels?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 jun 2018 11:22

Wat houdt je eigenlijk tegen aan hartslag 130 te rijden?

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 20 jun 2018 11:24

rverwaart schreef: 20 jun 2018 09:53
bve schreef: 20 jun 2018 09:49 Je max HR klopt niet of je rijdt gewoon te hard voor een rustig rondje. Hoeveel verschil zit er in snelheid in een blok d3 en zo'n rustig rondje?
Goed opgemerkt!
Qua snelheidsverschil kan ik echt kilometers afhalen zonder bijzonder effect. Om een voorbeeld te noemen; rijd ik 40km met 28km/h gemiddeld dan is mijn hartslag gemiddelde bijna gelijk aan 40km met bijv 30km/h gemiddeld. Uitgaande van hetzelfde rondje bij dezelfde weersomstandigheden.
Tussen 28km/h en 30km/h zit erg weinig. Probeer eens wat uit. Ga je met je HRmeter op pad en rij 5 minuten 22 km/h, dan 5 min 24 , 5 min 26, enzovoort tot je niet meer kunt. Aan de grafiek HR als functie van snelheid kan je dan zien welke snelheid je ongeveer moet gaan rijden om in D1, D2, D3 te trainen. Dan heb je een kleine houvast.
Ik vermoed dat je jezelf altijd pusht naar de 160 omdat het net geen pijn doet maar wel voelt alsof je traint. Die eerste duurtrainingen kunnen best traag gaan, niks van aantrekken en lekker uren maken. Je zal zien dat je snel harder gaat fietsen in lagere zones. Als afwisseling kan je bloktrainingen doen met korte intervallen in de hoge hartslagen 170+.
Het gevolg is dat je tijdens die groepsrit met een gemiddelde HR van 160 veel harder gaat fietsen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 jun 2018 12:22

bve schreef: 20 jun 2018 11:24
rverwaart schreef: 20 jun 2018 09:53
bve schreef: 20 jun 2018 09:49 Je max HR klopt niet of je rijdt gewoon te hard voor een rustig rondje. Hoeveel verschil zit er in snelheid in een blok d3 en zo'n rustig rondje?
Goed opgemerkt!
Qua snelheidsverschil kan ik echt kilometers afhalen zonder bijzonder effect. Om een voorbeeld te noemen; rijd ik 40km met 28km/h gemiddeld dan is mijn hartslag gemiddelde bijna gelijk aan 40km met bijv 30km/h gemiddeld. Uitgaande van hetzelfde rondje bij dezelfde weersomstandigheden.
Tussen 28km/h en 30km/h zit erg weinig. Probeer eens wat uit. Ga je met je HRmeter op pad en rij 5 minuten 22 km/h, dan 5 min 24 , 5 min 26, enzovoort tot je niet meer kunt. Aan de grafiek HR als functie van snelheid kan je dan zien welke snelheid je ongeveer moet gaan rijden om in D1, D2, D3 te trainen. Dan heb je een kleine houvast.
Ik vermoed dat je jezelf altijd pusht naar de 160 omdat het net geen pijn doet maar wel voelt alsof je traint. Die eerste duurtrainingen kunnen best traag gaan, niks van aantrekken en lekker uren maken. Je zal zien dat je snel harder gaat fietsen in lagere zones. Als afwisseling kan je bloktrainingen doen met korte intervallen in de hoge hartslagen 170+.
Het gevolg is dat je tijdens die groepsrit met een gemiddelde HR van 160 veel harder gaat fietsen.
Ja dat pushen denk ik ook. Ik heb het zelf ook min of meer...als ik met mijn vrouw fiets kan ik prima 27kmh fietsen met een hf van 115-125. Zodra ik dan alleen fiets (omdat zij afslaat naar haar werk of nog een extra lusje) dan gaat mijn hf naar 135 en fiets ik bijvoorbeeld 29kmh. Terwijl mijn gevoel bij 27kmh en 29kmh precies hetzelfde is, ben ik dan toch meer aan het pushen dan ik zou moeten doen.

Ik rij ook met vermogensmeter, maar druk het hier even uit in snelheid, omdat de meesten hier op snelheid of hf rijden.

Carrera87
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 02 sep 2014 11:40

Carrera87 20 jun 2018 12:56

Hanz Bé schreef: 20 jun 2018 11:20 Ik vraag me af hoe je je maximale hartslag hebt bepaald. Is dat op basis van de bekende vuistregels?

Is ook wat mij te binnen schoot, ik vind een hf van 45 behoorlijk laag voor iemand die volgens mij weinig duur achtergrond heeft en 29 jaar is.

Ik zou beginnen met elke ochtend een week lang bij opstaan je hf te meten, 15 tellen op de stopwatch en dan tellen hoevaak jij je hartslag voelt, dit x 4 en je weet je HF per minuut in rust (elke ochtend op dezelfde manier, dus liggend bij wakker worden).

Daarnaast weet ik bijna wel zeker dat je max hf hoger ligt, wanneer je echt eens volle bak en goed warm gereden een viaduct op rijdt of een sprint aangaat tot dat je echt helemaal kapot bent geeft je HF mogelijk al een hogere hf dan je eerder aangaf.

Als je echt alles goed wil uitzoeken, zou je eens een SMA moeten doen.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 20 jun 2018 13:19

NuitKor schreef: 20 jun 2018 10:33 Waarschijnlijk is je basisconditie niet goed genoeg voor de snelheid waarmee je rijdt. Mijn hartslag was standaard ook altijd rond de 145 terwijl mijn omslagpunt op 185 ligt. Pas nadat ik een half jaar echt met lage hartslag heb gefietst (hf mocht niet boven de 125 uitkomen). Eerst kwam ik thuis met een gemiddelde van 23 (in de winter) maar nu rij ik zo 28kmh met gem hf 130.

Je zal dus langere duurritten moeten maken met echt een lage hartslag, beste doe je dit alleen, zodat je je niet laat opjutten door anderen.
Kan dat uit ervaring onderschrijven. Lange duurritten (min. 3 uur) op lage hartslag.
Als die basis goed is heb je er ook na zwaardere ritten profijt van: Je hersteltijd is korter en je kunt nog verbeteren. Dat laatste is bij altijd op hoge hartslag trainen veel minder het geval: Je zit eerder aan je plafond.
older Budweiser

Gebruikersavatar
rverwaart
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 mei 2016 09:38
Locatie: Capelle a/d IJssel
Contact

Gebruikersavatar rverwaart 20 jun 2018 13:24

Carrera87 schreef: 20 jun 2018 12:56
Hanz Bé schreef: 20 jun 2018 11:20 Ik vraag me af hoe je je maximale hartslag hebt bepaald. Is dat op basis van de bekende vuistregels?

Is ook wat mij te binnen schoot, ik vind een hf van 45 behoorlijk laag voor iemand die volgens mij weinig duur achtergrond heeft en 29 jaar is.
Dat ik pas 4 jaar fiets zegt natuurlijk niets over mijn achtergrond vóór het fietsen, hé ;). Ik heb hiervoor altijd gehandbald, vandaar de lage hartslag.
Giant Propel Advanced 2 (2015) + Infinito R5AC

Gebruikersavatar
Martin80
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 jun 2015 10:06

Gebruikersavatar Martin80 20 jun 2018 21:24

Ik heb bijna dezelfde ervaring. Ben 37 jaar btw.
Mijn rusthartslag ligt s morgens rond de 45 en tijdens slapen zakt ie zelfs momenten naar naar 40 (slaap met m’n Apple watch om).

M’n maximale hartslag die ik met m’n Garmin en hartslagband heb gemeten is 193 (reed als een malle een viaduct op en voor wat het waard is. Ik hou zelf een max Hf van 185 aan.

Als ik ga fietsen ervaar ik ook dat m’n hartslag makkelijk oploopt tot 160-170. Na 50 meter zit ik al op 135... Ik heb overigens wel de indruk dat als ik de eerst 10 min echt rustig begin, m’n hartslag minder snel oploopt. Maar zo’n hele rustige start lukt zelden (te enthousiast). Op 160 kan ook ik makkelijk een gesprek voeren.

Goeie tips hier. Zal ook een paar tandjes moeten terugschakelen....

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 jun 2018 21:34

Martin80 schreef: 20 jun 2018 21:24 Ik heb bijna dezelfde ervaring. Ben 37 jaar btw.
Mijn rusthartslag ligt s morgens rond de 45 en tijdens slapen zakt ie zelfs momenten naar naar 40 (slaap met m’n Apple watch om).

M’n maximale hartslag die ik met m’n Garmin en hartslagband heb gemeten is 193 (reed als een malle een viaduct op en voor wat het waard is. Ik hou zelf een max Hf van 185 aan.

Als ik ga fietsen ervaar ik ook dat m’n hartslag makkelijk oploopt tot 160-170. Na 50 meter zit ik al op 135... Ik heb overigens wel de indruk dat als ik de eerst 10 min echt rustig begin, m’n hartslag minder snel oploopt. Maar zo’n hele rustige start lukt zelden (te enthousiast). Op 160 kan ook ik makkelijk een gesprek voeren.

Goeie tips hier. Zal ook een paar tandjes moeten terugschakelen....
Waarom max 185 aanhouden als je 193 hebt gemeten? Dan is gewoon 193 je max.

Gebruikersavatar
Martin80
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 jun 2015 10:06

Gebruikersavatar Martin80 20 jun 2018 22:02

NuitKor schreef: 20 jun 2018 21:34
Waarom max 185 aanhouden als je 193 hebt gemeten? Dan is gewoon 193 je max.
[/quote]

Om wat aan de voorzichtige kant te blijven qua zonegrenzen? Geen idee, keuze is niet op feiten gebaseerd :mrgreen:

Plaats reactie