Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Standaard te hoge hartslag?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 aug 2018 09:26

Louise had het niet over wandelen, maar pakweg 400 maximaal hardlopen o.i.d.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6085
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 aug 2018 10:07

@Christine. Om het technisch te stellen. Er is een verschil tussen een lokaal maximum en een globaal maximum.

Uiteraard is er maar 1 waarde voor je max hartslag.
Maar de hoogst gemeten waarde op een inspanning, een test, een wedstrijd, of iets anders. Is niet noodzakelijkerwijs dat globale maximum.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 14 aug 2018 12:35

MarkVeenstra schreef: 14 aug 2018 10:07Uiteraard is er maar 1 waarde voor je max hartslag.
Maar dat is dan een theoretisch maximum zonder relevantie voor je training. Nou is de maximale hartslag sowieso niet zo relevant voor training (omslagpunt is dat veel meer), maar om je trainingszones van af te leiden ga je uit van de waarden binnen die sport, niet je absolute maximum.

Hartslag ligt hoger als je meer spieren gebruikt en als je de zwaartekracht moet overwinnen. Gemiddeld ligt bij hardlopen de hartslag 8-10 slagen hoger dan bij fietsen, over de hele linie, dus omslagpunt en maximum ook. Bij goed getrainde en ongeveer gelijk getalenteerde sporters. Maar ook dat verschilt per persoon, dus het heeft wel zin om per sport je zones te bepalen en niet alleen maar af te leiden.

Alle afleidingen, dus formules en percentages enzo, zijn gebaseerd op gemiddelden en er is heel veel individuele variatie. Frappant veel, zelfs!

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6085
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 aug 2018 14:40

louise schreef: 14 aug 2018 12:35
MarkVeenstra schreef: 14 aug 2018 10:07Uiteraard is er maar 1 waarde voor je max hartslag.
Maar dat is dan een theoretisch maximum zonder relevantie voor je training. Nou is de maximale hartslag sowieso niet zo relevant voor training (omslagpunt is dat veel meer), maar om je trainingszones van af te leiden ga je uit van de waarden binnen die sport, niet je absolute maximum.
Ja, dat ben ik helemaal met je eens, en heb ik ook al benoemd. Maar het ging Cristine even over het begrip (als natuurkundige) van max hartslag versus hoogst gemeten hartslag (onder bepaalde condities). Los van alle relevantie.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 14 aug 2018 20:36

MarkVeenstra schreef: 14 aug 2018 10:07 @Christine. Om het technisch te stellen. Er is een verschil tussen een lokaal maximum en een globaal maximum.

Uiteraard is er maar 1 waarde voor je max hartslag.
Maar de hoogst gemeten waarde op een inspanning, een test, een wedstrijd, of iets anders. Is niet noodzakelijkerwijs dat globale maximum.
ehm.... ja. Ik zou "hoogst gemeten bij een bepaalde gelegenheid" niet "maximale hartslag" noemen, maar doe je dat wel dan heb je gelijk. Mij lijkt dat "max hartslag" de maximale hartslag is die je hart kan bereiken, hoe dan ook. Kwestie van definitie.

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 14 aug 2018 22:52

Ik kwam vandaag niet aan mijn max hartslag. Blijkbaar luistert het wel nauwer dan wat sprintjes om je max hartslag te bepalen. In te weinig tijd kom je er niet, en in teveel denk ik ook niet.

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 07 sep 2019 22:19

Even een vraagje.... Wat is hartslag in rust? Laagste hartslag op een dag? Laagste ''s nachts?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 08 sep 2019 00:47

Hartslag in rust: je zet je een half uur in de zetel; dan heb je je hartslag in rust.
Gewoon de hartslag als je niets doet.

Ik denk niet dat dat echt input is voor een trainer. Enkel de ochtendpols is een belangrijke maat.
Al verwacht ik dat je bij betere conditie ook een lagere rusthartslag zal hebben.
Zowat iedere smartwatch levert je die rusthartslag. Ochtendpols daarentegen...

Walter

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 08 sep 2019 09:41

walter- schreef: 08 sep 2019 00:47 Hartslag in rust: je zet je een half uur in de zetel; dan heb je je hartslag in rust.
Gewoon de hartslag als je niets doet.

Ik denk niet dat dat echt input is voor een trainer. Enkel de ochtendpols is een belangrijke maat.
Al verwacht ik dat je bij betere conditie ook een lagere rusthartslag zal hebben.
Zowat iedere smartwatch levert je die rusthartslag. Ochtendpols daarentegen...

Walter
Dat hartslag in rust ben ik het niet mee eens. Als ik een dag weinig uitgevoerd heb dan is mijn rust hartslag na een half uurtje zitten veel lager dan na een half uurtje rustig zitten nadat ik 4 uur gefietst heb.
En ik heb geen slechte conditie.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 08 sep 2019 09:44

Wat is de hartslag in rust volgens jou dan wel?

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 08 sep 2019 10:01

Om hartslag in rust te meten zou je dit dagelijks over een langere periode moeten doen. Best ''s morgens bij het opstaan en steeds onder dezelfde omstandigheden bv rechtstaan, 1/2 min wachten en rustig ademhalen.
Er zijn factoren die je hartslagmeting kunnen beïnvloeden bv wakker schrikken van de wekker, een volle blaas, cafeïne, roken ....

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 08 sep 2019 10:04

walter- schreef: 08 sep 2019 09:44 Wat is de hartslag in rust volgens jou dan wel?
Dat weet ik niet, ik wil er maar mee aangeven dat ik dan nogal verschillende rusthartslagen zou hebben. Welke moet ik dan nemen? Een half uur na een lange tocht of een half uur na een dag met een beetje huishoudelijk werk?
Misschien dan toch die ochtendhartslag, al zitten daar ook haken en ogen aan.
Misschien is die "laagste" hartslag minder belangrijk is dan men wel eens denkt. Ik kan me nog van iemand herinneren die op het forum schreef dat zijn hartslag halverwege de ochtend zittend aan het bureau lager was dan bij het opstaan.

Plaats reactie