Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Standaard te hoge hartslag?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5063
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 jun 2018 22:30

Martin80 schreef: 20 jun 2018 22:02
NuitKor schreef: 20 jun 2018 21:34
Waarom max 185 aanhouden als je 193 hebt gemeten? Dan is gewoon 193 je max.
Om wat aan de voorzichtige kant te blijven qua zonegrenzen? Geen idee, keuze is niet op feiten gebaseerd :mrgreen:
[/quote]zones kan je beter bepalen adhv omslagpunt.

bever
Forum-lid
Berichten: 2122
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 20 jun 2018 23:26

Keezx schreef: 20 jun 2018 10:00 In het algemeen geldt: als je te hard rijdt , zit je hartslag (te) hoog, wil je lager dan moet je langzamer.
Je kan er pas echt iets van zeggen als je de max. HF buiten beschouwing laat, je omslagpunt (ongeveer) bepaalt en daarvan de zones neemt.
Precies dit dus.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 21 jun 2018 10:53

Is je max echt 185? Dat lijkt mij nogal laag voor een 29 jarige. Ik ben zelf 27 en heb een rust hartslag van rond de 50 en hoogst gemeten hf van 209. Mijn omslagpunt ligt ergens op de 186 en net daaronder kan ik uren volhouden.

Ik weet dat ik daarmee een vrij hoge hartslag heb (ca. 10 slagen hoger dan mijn leeftijdsgenoten), maar dit zou geen enkel probleem mogen zijn. Daarnaast is het ook sterk afhankelijk van vermoeidheid, getraindheid, je voeding van die dag en vorm van de dag. De ene keer krijg je de hartslag niet omhoog (vaak door oververmoeiing), de andere keer is mijn hartslag juist 10 slagen hoger (doorgaans aan het begin van het seizoen wanneer ik iets minder getraind ben).

Wil je echt een keer weten wat je max hartslag is dan zul je langere tijd (ca. 20 minuten) op een lang recht stuk met toenemende intensiteit (elke 5 minuten 5 slagen erbij op) flink diep moeten gaan. Er staat op google genoeg beschreven hoe je je max hf kunt achterhalen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 jun 2018 11:18

Vanwege het lastige bepalen van en de variabiliteit wil ik er nogmaals voor pleiten om de max. hartslag te laten voor wat het is en het veel makkelijker te bepalen omslagpunt te gebruiken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8343
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 21 jun 2018 11:25

@ypuh, je geeft in je betoog goed weer dat er heel veel verschil in mensen zit, dus veel zaken die in dit topic als "algemeen" worden aangenomen kloppen gewoon niet. Jij hijgt echt niet bij een HS van 160, zoals @nijkie veronderstelt.
De max. hartslag van mijn man (66 jaar en goed getraind) is 155, dus die komt niet eens aan het hijgmoment van nijkie toe.
Als ik op een rit éénmaal een hogere hartslag gehad heb, dan zal hij tijdens die rit ook veel makkelijker omhoog gaan dan wanneer die uitschieter er niet in zit.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 jun 2018 11:36

ypuh schreef: 21 jun 2018 10:53 ..
Wil je echt een keer weten wat je max hartslag is dan zul je langere tijd (ca. 20 minuten) op een lang recht stuk met toenemende intensiteit (elke 5 minuten 5 slagen erbij op) flink diep moeten gaan. Er staat op google genoeg beschreven hoe je je max hf kunt achterhalen.
Even los van het feit dat omslagpunt veel relevanter is voor je zones dan je max hf. Is dit nou net niet de goede methode om je max hf te bereiken. Duurt veeeel te lang waardoor je je echte piek niet zult zien.

Beter goed opgewarmt zijn en dan maximaal sprinten (liefst heuveltje op voor echt voldoende weerstand). kan met een 20 a 30sec al bereikt worden, misschien heb je 1 a 2 minuten nodig.
Flink viaduct, maaslandkering, heuveltje op de utrechtse heuvelrug, windkracht 6 tegen op de afsluitdijk, trainingskoers rijden in een peloton waar je eigenlijk net niet in mee kunt komen en elke keer op het lange rechte stuk vol doorgetrokken wordt. Dat zijn wel goede plekken :).

Een goede fietstest met lactaatmeting heeft bij voorkeur ook een langzame opbouw (zoals elke 5 of 10 minuten een trapje omhoog), zodat op elk vermogen je lichaam (hf en melkzuur) goed stabiliseert voordat je een trapje erbij doet. Het bepaalde omslagpunt is daarmee betrouwbaarder, maar de max hartslag in zo'n test komt niet in de buurt van je echte piek.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5063
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 jun 2018 11:41

Jans schreef: 21 jun 2018 11:25 @ypuh, je geeft in je betoog goed weer dat er heel veel verschil in mensen zit, dus veel zaken die in dit topic als "algemeen" worden aangenomen kloppen gewoon niet. Jij hijgt echt niet bij een HS van 160, zoals @nijkie veronderstelt.
De max. hartslag van mijn man (66 jaar en goed getraind) is 155, dus die komt niet eens aan het hijgmoment van nijkie toe.
Als ik op een rit éénmaal een hogere hartslag gehad heb, dan zal hij tijdens die rit ook veel makkelijker omhoog gaan dan wanneer die uitschieter er niet in zit.
Elk mens is anders, maar een lage hartslag bij inspanning geeft wel aan dat de bloedbanen in je spieren beter zijn ontwikkeld. Door langzame duurtrainingen maakt je lichaam extra bloedvaten aan, waardoor het hart minder hoeft te pompen om het bloed op de plek te krijgen waar het nodig is. Als die basis goed is, zal je daarna met intensievere trainingen uiteindelijk je plafond kunnen verhogen.

Uiteraard zal de ene een lagere hartslag hebben dan de ander, dat is ook niet erg. Onderling vergelijken is dan ook onzinnig, maar voor iedereen geldt wel dat het belangrijk is om voor jezelf de hartslag bij duurinspanning lager te krijgen (als deze nog niet laag genoeg is). Je moet dus vooral met jezelf vergelijken.

160 bij duurrit is gewoon te hoog, voor iedereen...

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 21 jun 2018 17:15

NuitKor schreef: 21 jun 2018 11:41 Elk mens is anders, maar een lage hartslag bij inspanning geeft wel aan dat de bloedbanen in je spieren beter zijn ontwikkeld.
Een lage hartslag in het algemeen zegt weinig over je getraindheid in het algemeen lijkt mij. Dat je hartslag bij regelmatig fietsen en gelijke inspanning omlaag gaat (eerst 140 hf bij 30km/u en daarna 130 hf bij 30km/u) lijkt me logisch en betekent alleen maar dat je harder kunt fietsen.

NuitKor schreef: 21 jun 2018 11:41 160 bij duurrit is gewoon te hoog, voor iedereen...
Helemaal mee eens. 160 hartslagen gemiddeld is gewoon knallen ongeacht je leeftijd of fitheid. Dat het voor sommigen prima vol te houden is en je niet loopt te hijgen verschilt per mens.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 21 jun 2018 17:36

Sinds ik het bloeddrukmiddel candesartan 32 mg slik gaat mijn hartslag ook amper nog omhoog. Zelfs met hardlopen blijft hij lager dan anders en nee het is geen betablokker.
Ghost Nivolet 6LC

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 21 jun 2018 19:51

De laatste zin van @jans, kan ik alleen maar bevestigen.Ik heb dit ook meermaals kunnen vaststellen.
1 maal of slechts enkele keren hoger in je hartslag rijden geeft dit als resultaat weer. Daartegenover staat dan weer als je geruime tijd op een bescheiden HF rijdt je deze nog moeilijk kunt opvoeren.

Gebruikersavatar
Martin80
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 jun 2015 10:06

Gebruikersavatar Martin80 21 jun 2018 19:56

ypuh schreef: 21 jun 2018 17:15
Helemaal mee eens. 160 hartslagen gemiddeld is gewoon knallen ongeacht je leeftijd of fitheid. Dat het voor sommigen prima vol te houden is en je niet loopt te hijgen verschilt per mens.
Maar is dat niet precies waar het om gaat? Dat het dus per persoon verschilt bij welke hartslag je aan het ‘knallen’ bent?

Als ik het goed begrijp dat zijn de maximale Hf en je omslagpunt aan elkaar gerelateerd. Geldt dan niet ook hoe hoger je maximale Hf, hoe hoger je omslagpunt en dus kun je een hogere Hf aanhouden voordat er sprake is dat je aan het knallen bent?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 21 jun 2018 20:07

ottorongo schreef: 21 jun 2018 19:51 ...Daartegenover staat dan weer als je geruime tijd op een bescheiden HF rijdt je deze nog moeilijk kunt opvoeren.
Als je zo lang tijdens 1 rit aan een lage hartslag rijdt dat je toch vermoeid wordt, krijg je die hartslag door vermoeidheid eventueel moeilijk hoger. Maar verder moet je daar niet bang voor zijn.

Walter

Plaats reactie