Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Last hamstring en adductor

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 13 jun 2018 11:35

Hallo iedereen

Ik ben een wielrenner van 19 jaar oud en had een vraag voor jullie

Vorig jaar heb ik een bikefit laten doen bij een locale kine via Bikefitting.com (van Shimano). Ik heb hier nooit last van gehad tot een paar maanden geleden.
Ik heb in het begin altijd last aan de linker aanhechting hamstring/bil juist onder de bol aan het zitvlak, daarnaast krijg ik aan mijn rechterbeen binnenkant adductor/hamstring ook last. Na 20-30 min gaat deze last weg.
Heel af en toe krijg ik last aan mijn linkerknie aan de bovenkant van mijn knieschijf maar is niet vaak.

Zie bijgevoegde foto.
hamstrings-muscles-TP.png
Denken jullie dat dit ligt aan de bikefit of eerder een musculair probleem is?

Groeten

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 13 jun 2018 11:48

Mijn persoonlijke mening is dat deze vragen niet op een forum moet stellen, maar aan een sportarts, (inspannings)fysioloog en daar moet langs gaan. Als je ergens last van hebt is dat de beste keuze.
Als ik zeg als leek dat het de bikefit is geloof je mij dan of........

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 13 jun 2018 11:53

Hoeveel en hoe regelmatig fiets je? Heb je er al 6000 km opzitten (dit jaar) in deze houding met altijd klachten dan is er iets mis (met de afstelling of met jou).
Heb je maar 143 km gefietst in 2018 in deze houding dan ben je ongetraind en had ik het even aangekeken.

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 13 jun 2018 12:10

Ik heb dit jaar al 10 000km op de teller

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 13 jun 2018 12:48

Dan ben ik het eens met Giantdefy1, tijd om er serieus naar te laten kijken voordat je jezelf sloopt.

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 13 jun 2018 13:39

ok bedankt!

tomdumotor
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 05 sep 2017 21:33

tomdumotor 17 jun 2018 21:32

Sorry voor de topickaping TS maar je hebt je antwoord al volgens mij.

Heb vorige week eens een d2 training geprobeerd (doe normaal voornamelijk d1 tochtjes en wilde eens wat anders proberen), 80min d2 gereden, onderweg op een plotse pijn in mijn bekken en lichte pijn n mijn onderrug(dit heb ik bij gewone tochten ook weleens) weinig problemen. Maar toen de 80min erop zaten kon ik niet meer uit het zadel komen en amper staan.bukken etc vanwege extreme pijn in mijn hamstrings. Kon eerste dagen ook moeilijk de trap op etc. Deze rit ook veel meer in de beugels gereden dan normaal, dus neem aan dat dit daar vandaan komt. Zou het liefst een bikefit willen laten doen(fiets online besteld en maar "op goed geluk"afgesteld, maar zit er op dit moment niet in.

Gister(week later) maar weer eens kort ritje geprobeerd en geen last meer van hamstrings gelukkig maar nog wel van de adductors af en toe(bijv bij aanzetten en over slecht wegdek).

Iemand ervaring hier mee of tips? Ik denk dat het zadel te ver naar achter staat waardoor als ik in de beugels zit te ver moet rekken waardoor last van mijn rug en hamstrings kreeg.

Titi
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 aug 2017 23:31

Titi 18 jun 2018 08:58

Ik zou nakijken of je zadel nog wel recht staat, het kan zijn dat wanneer je door een putje rijdt, je zadel naar achter is gekanteld waardoor je verkeerd gaat zitten.
Daarnaast speelt de zadelhoogte ook een grote rol.
Wat ook een oorzaak kan geven is de hoogte van je stuur, als je te diep gaat zitten zullen je hamstrings en onderrug ook meer op rek komen te zitten.

Carrera87
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 02 sep 2014 11:40

Carrera87 18 jun 2018 09:02

Titi schreef: 13 jun 2018 11:35 Hallo iedereen

Ik ben een wielrenner van 19 jaar oud en had een vraag voor jullie

Vorig jaar heb ik een bikefit laten doen bij een locale kine via Bikefitting.com (van Shimano). Ik heb hier nooit last van gehad tot een paar maanden geleden.
Ik heb in het begin altijd last aan de linker aanhechting hamstring/bil juist onder de bol aan het zitvlak, daarnaast krijg ik aan mijn rechterbeen binnenkant adductor/hamstring ook last. Na 20-30 min gaat deze last weg.
Heel af en toe krijg ik last aan mijn linkerknie aan de bovenkant van mijn knieschijf maar is niet vaak.

Zie bijgevoegde foto.hamstrings-muscles-TP.png

Denken jullie dat dit ligt aan de bikefit of eerder een musculair probleem is?

Groeten

Een sportarts is natuurlijk verstandig of naar een fysio gaan. Het kan verschillende oorzaken hebben, misschien heb je afgelopen winter fanatiek krachttraining gedaan waardoor je spieren ''korter'' zijn geworden. Of waar ik persoonlijk vaak last van heb, door de wedstrijden die ik rij trek ik mezelf wel eens scheef, mn bekken staat dan scheef waardoor ik in wedstrijden meer verzuur in bijvoorbeeld mn linker been dan mn rechterbeen. Mogelijk sta je dus misschien wel scheef, maar zoals hierboven ook al vermeld, een fysio kan je waarschijnlijk al op weg helpen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 jun 2018 10:10

Titi schreef: 13 jun 2018 11:35 Vorig jaar heb ik een bikefit laten doen. Ik heb hier nooit last van gehad tot een paar maanden geleden.

Denken jullie dat dit ligt aan de bikefit of eerder een musculair probleem is?
Als de bikefit niet goed is, kom je daar wel snel achter, dus het antwoord is: Nee, het ligt niet aan de bikefit. Aangezien je nog jong bent en nog in de groei, moet je even langs de dokter

tomdumotor
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 05 sep 2017 21:33

tomdumotor 18 jun 2018 11:03

Titi schreef: 18 jun 2018 08:58 Ik zou nakijken of je zadel nog wel recht staat, het kan zijn dat wanneer je door een putje rijdt, je zadel naar achter is gekanteld waardoor je verkeerd gaat zitten.
Daarnaast speelt de zadelhoogte ook een grote rol.
Wat ook een oorzaak kan geven is de hoogte van je stuur, als je te diep gaat zitten zullen je hamstrings en onderrug ook meer op rek komen te zitten.
Ik heb een endurance frame dus te diep zitten zal niet het geval zijn denk ik, zadel staat niet veel (vergeef me de precieze cm) hoger dan het stuur

Plaats reactie