Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wattages volgens Strava

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 31 mei 2018 09:54

Fietsvrienden,

Ik ben een fietser van de oude stempel. Ja ik gebruik een hartslagmeter, nee , geen wattagemeter. Ik ben dus geen deskundige hierin. Gisteren trainingskoers gereden waar het snoeihard ging. Op zich zeer tevreden dat ik mee kon. (eigenlijk best trots ;) ). Nu staat op strava (zie link) een gemiddeld wattage van 396W over een uur koers. Vraag:

1. Klopt de waarde op strava enigszins tov een wattagemeter?
2. Wat zegt dit getal? Is dat goed?

Link: https://www.strava.com/activities/1606372537

PS, leeftijd 50, 80kg (weet niet of dat belangrijk is)
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

k33z
Forum-lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 31 mei 2018 10:05

Het zal zeer weinig zeggen, de inschatting van Strava van het vermogen.

Strava weet niet dat je in een peleton aan het rijden bent en dus nogal veel voordeel van de wind hebt. Dus het geschatte vermogen door Strava ligt denk ik vele malen hoger dan het daadwerkelijke vermogen dat geleverd is.

Een gemiddeld vermogen van 396W over een uur is een FTP van 356W, wat bij 80kg neerkomt op 4,45W per kg. Dat vind ik heel erg hoog, ik zou er blind voor tekenen :)

Wil je echt weten wat het geleverde vermogen is, dan zit er maar 1 ding op. Met een vermogensmeter gaan rijden.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 31 mei 2018 10:18

k33z schreef: 31 mei 2018 10:05 Het zal zeer weinig zeggen, de inschatting van Strava van het vermogen.

Strava weet niet dat je in een peleton aan het rijden bent en dus nogal veel voordeel van de wind hebt. Dus het geschatte vermogen door Strava ligt denk ik vele malen hoger dan het daadwerkelijke vermogen dat geleverd is.

Een gemiddeld vermogen van 396W over een uur is een FTP van 356W, wat bij 80kg neerkomt op 4,45W per kg. Dat vind ik heel erg hoog, ik zou er blind voor tekenen :)

Wil je echt weten wat het geleverde vermogen is, dan zit er maar 1 ding op. Met een vermogensmeter gaan rijden.
+1

Ik had gisteren ook een koersje en zat lekker in het peloton met 222w gemiddeld (werkelijk gemeten)

Andere gasten die eveneens in het peloton zaten en zelfde postuur hebben, hadden een geschat vermogen van 346w en 334w.

Het is dus onmogelijk om strava het vermogen te laten schatten. Vooral als het een vlakke groepsrit is.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 31 mei 2018 10:28

Strava -> Segmentje van gisteren -> Resultaten van deze week
Aan de bliksem kan je zien wie met vermogen heeft gereden. De vermogens gedurende hele wedstrijd liggen tussen de 270 en 340 Watt gemiddeld. Veel op kop gereden? Dan zit je boven de 300W. Alles in de wielen? Dan kan je best met 250W gemiddeld rond gereden hebben. Of dit goed is valt niet te zeggen. Een rondje met veel bochten zal een lager gemiddeld vermogen geven maar veel hoge pieken. Je zou ook kunnen redeneren dat hoe lager je vermogen hoe beter je hebt gereden (op voorwaarde dat je meekomt).

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 31 mei 2018 10:29

Daar kan je idd niks mee. Die Strava schatting is nog het minst onnauwkeurig bij het (steile) klimmen, omdat de effecten van wind en peloton hier minder spelen. Maar dan nog.
Afbeelding

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 31 mei 2018 10:32

+1
Het is een schatting op basis van een aantal factoren (snelheid, helling, gewicht etc) waar je in mijn ogen niets mee kunt.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 31 mei 2018 11:22

haha, duidelijk. Hoef dus voorlopig nog niet op te scheppen over vermogens :lol:

mbt het gebruik van vermogensmeter: Deze meet de kracht die je op het pedaal geeft? Wat zegt dat dan over de vermoeidheid etc. (deze zie je bij hartslag wel terug).
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1207
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 31 mei 2018 11:25

Tracing_NL schreef: 31 mei 2018 11:22 haha, duidelijk. Hoef dus voorlopig nog niet op te scheppen over vermogens :lol:

mbt het gebruik van vermogensmeter: Deze meet de kracht die je op het pedaal geeft? Wat zegt dat dan over de vermoeidheid etc. (deze zie je bij hartslag wel terug).
Als je moe wordt lukt het leveren van kracht niet meer zo goed ...maw je kunt minder vermogen leveren , dat kun je dus gewoon goed zien .

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 mei 2018 11:31

Vermogen zegt niks over vermoeidheid, hartslag wel. Vermoeidheid zie je duidelijk terug in een hartslag die traag klimt en daalt of überhaupt niet omhoog wil komen. Zoals @Arno al aangeeft zal je dat ook terugzien in de vermogens die je dan levert.

Vermogen kan op verschillende plaatsen gemeten worden, meest gebruikelijk is ergens in de crank (crankarm of spider) of in het pedaal. Een Powertap-naaf meet in de achternaaf. Maakt in feiten allemaal weinig uit. Iedere vermogensmeter heeft z'n eigen voor- en nadelen; er is niet zoiets als "de ideale vermogensmeter". Alles is afhankelijk van je persoonlijke situatie en wensen.
Laatst gewijzigd door havana op 31 mei 2018 11:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 31 mei 2018 11:36

Tracing_NL schreef: 31 mei 2018 11:22 haha, duidelijk. Hoef dus voorlopig nog niet op te scheppen over vermogens :lol:

mbt het gebruik van vermogensmeter: Deze meet de kracht die je op het pedaal geeft? Wat zegt dat dan over de vermoeidheid etc. (deze zie je bij hartslag wel terug).
Daarom rij je altijd in combinatie met hartslag. Als je vermoeid raakt zie ik dat mijn hartslag niet meer goed omhoog wil en het vermogen ook inzakt. Als ik fit ben schiet mijn hartslag makkelijk omhoog en is het vermogen ook hoog, maar zie je de hartslag ook weer snel terugzakken. Als ik vermoeid ben reageert mijn hartslag trager dan normaal.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 mei 2018 11:41

In het begin altijd. Als je er al een tijdje mee rijdt kunnen er redenen zijn om zonder HR-meter te rijden (bijvoorbeeld iemand als Ten Dam rijdt nooit met HR-meter). Zeker als je meerdere dagen op rij fietst heeft HR weinig meerwaarde IMHO.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 31 mei 2018 12:51

havana schreef: 31 mei 2018 11:41 In het begin altijd. Als je er al een tijdje mee rijdt kunnen er redenen zijn om zonder HR-meter te rijden (bijvoorbeeld iemand als Ten Dam rijdt nooit met HR-meter). Zeker als je meerdere dagen op rij fietst heeft HR weinig meerwaarde IMHO.
Waarom denk je dat LTD niet met HR-meter rijdt? Omdat Strava die waardes niet weergeeft? Kan mij namelijk niet voorstellen..

Plaats reactie