Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Val met 3 gebroken ribben

Gebruikersavatar
marcuse
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 aug 2006 18:16

Gebruikersavatar marcuse 30 mei 2018 13:27

Beste allemaal,

Afgelopen zondag ben ik op Veluwezoom onderuit gegaan. Met als gevolg blauwe plekken, schaafwonden en 3 gebroken ribben.
Geen hoofdschade dankzij mijn helm, die heeft een flinke klap te verduren gehad.
IMG_7350.JPG
Voor mij weer een bewijs om altijd op de race of MTB met een helm te rijden. Hoe het precies gebeurd is weet ik niet meer. Mijn fietsmaten en anderen ter plaatse hebben in eider geval kordaat gehandeld: een ambulance besteld en overige verkeer op veilige afstand gehouden.

De fiets heeft zo op het ook weinig schade: achterband ligt eraf, achterderrie staat scheef, rechterpedaal is stuk en krassen op rechter remhendel. Mijn eigen schade zit ook allemaal rechts. De fiets moet nog naar de LBS voor reparatie en controle.

Zijn er hier anderen die wel eens ribben hebben gebroken en hoe lang was men daar mee zoet totdat er weer begonnen kon worden met fietsen?

daanj
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 okt 2012 18:26

daanj 30 mei 2018 13:49

Oei naar. Geen ribben gebroken hier, wel andere gebroken botten en een flinke hersenschudding gehad met de mountainbike, jaren geleden. Dat lijkt bij jou ook wel het geval, met zo'n helm, en zeker omdat je wat van je geheugen kwijt bent geraakt. Daar zou ik me meer zorgen om maken dan je ribben, die genezen wel.

Persoonlijk had ik een paar maanden echt last van mijn hoofd. 's Middags wazig en dromerig, weinig concentratievermogen, kon eerst niet echt werken, daarna halve dagen, pas na een maand of twee kon ik wel weer aardig een dag vol maken. Toen ook weer begonnen met fietsen, maar voordat dat weer lekker ging duurde ook best lang.

Laat ik de echte ribben ervaring over aan anderen hier, maar na een week of zes zouden je botten iig weer goed aan elkaar moeten zitten. Wat zei de arts daarover?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 30 mei 2018 13:58

De ervaringsdeskundigen die ik ken zeggen dat een gekneusde rib pijnlijker is dan een gebroken rib. Dus prijs je gelukkig;-).

Als de val zondag was zit je nu veelal aan het hoogtepunt van de pijn. Vanaf nu alleen maar beter. En idd bereid je voor op 6 weken last.

Meer vervelende is dat het bij de domste bewegingen plots terug pijn kan doen. En vervelendste vond ik dat lachen me minder goed af ging.

Dus geduld; komt wel goed. Op zich zou je zelfs vrij snel terug kunnen fietsen (Als de fietshouding geen last geeft....)

Gebruikersavatar
marcuse
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 aug 2006 18:16

Gebruikersavatar marcuse 30 mei 2018 14:20

@daanj
Ik ben een paar minuten weg geweest en in de eerste uren na de val was ik erg moe en slaperig. In het ziekenhuis is ook een scan van mijn hoofd gemaakt, maar daar was niet bijzonders op te zien. Na de nacht in het ziekenhuis was mijn helderheid weer terug en ook zo gebleven. Ik mocht maandagmiddag weer naar huis. Heb daarbij de nodige pijnstilling meegekregen. Verder heb ik geen last van mijn hoofd. Geen hoofdpijn, wazigheid of dromerigheid. En concentreren, voor zover ik het nodig heb, thuis op de bank, gaat prima. Ik heb een flinke klap gehad, maar misschien alleen een hele lichte hersenschudding. Of misschien wel geen. Waarschijnlijk ben ik eerst op mijn zijkant geland. Daardoor de pijnlijke heup en gebroken ribben.

De arts had het ook over 6 tot 8 weken herstel. Maar ik hoop toch dat ik eerder weer voorzichtig op de fiets kan.

daanj
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 okt 2012 18:26

daanj 30 mei 2018 14:29

Ik zou het proberen na een paar weken, als je weer redelijk vrij kunt bewegen zonder te veel ongemak. Je merkt vanzelf goed wanneer iets te veel pijn doet of dat het wel gaat. Gewoon goed luisteren naar je lichaam.

Hersenschuddingen worden soms nog altijd een beetje onderschat, en op scans zijn ze helaas niet te zien. Die was waarschijnlijk om te kijken of je geen schedelfractuur hebt. Bij mij speelde het vooral op als ik langere tijd op iets moest concentreren. Op de bank niet :) Zou heel fijn zijn als het meevalt. Maar mocht je wazigheid of concentratieverlies voelen, negeer het vooral niet en neem rust.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 30 mei 2018 14:44

Sorry, ik heb alleen ervaring met fietsen na een polsbreuk en fietsen na gebroken vingers (in beide gevallen binnen een week na de val weer op de fiets). Ribben lijken me een stuk lastiger, want in tegenstelling tot een stukje pols of vinger zijn die niet te immobiliseren.

Je hersenen zijn het gene dat je vooral goed in de gaten moet houden (zie ook opmerkingen van anderen hierboven). Ik ken iets teveel mensen die na een hersenschudding niet lang genoeg rust hebben gehouden en daardoor een hele lange tijd (half jaar of meer) niet op 100% hebben kunnen functioneren (tot volledige, tijdelijke, arbeidsongeschiktheid aan toe)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 30 mei 2018 14:54

Heel vervelend wat er is gebeurd, waarschijnlijk heb je door die lekke band de controle over de fiets verloren en ben je op je zijkant gevallen. Ik ben zelf vorig jaar juli door een loslopende hond gevallen en heb daarbij 2 ribben gebroken, een lichte hersenschudding (ondanks de helm) en linkerschouder- en heupfractuur opgelopen, ook een nacht in het ziekenhuis doorgebracht en daarna 6 weken niet kunnen (mogen) fietsen. Pijnstillers de eerste paar weken en daarna niet meer. Alleen de genezing van de ribben is nog steeds niet geheel verlopen. Heb nog steeds last in de fietshouding van de pijnlijke ribben die zich onder het schouderblad bevinden. Gelukkig wordt het door gerichte fysiotherapie wel steeds minder. Beterschap en sterkte met het herstel.
Btw, ook ik heb al eerder gekneusde ribben gehad, maar gebroken ribben, is/was bij mij zeker in het begin pijnlijker. ;)
Laatst gewijzigd door Orlok op 30 mei 2018 15:06, 5 keer totaal gewijzigd.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 30 mei 2018 15:01

Idd goede aanvulling: welke rib gebroken is, speelt ook grote rol in. En natuurlijk de ernst van de breuk.

Als je nu tot 8 weken hersteld beloofd is, denk ik dat de breuk meevalt.

Walter

Gebruikersavatar
marcuse
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 aug 2006 18:16

Gebruikersavatar marcuse 30 mei 2018 15:15

Dank allen voor de steun en adviezen.. De komende 2 weken ben ik sowieso thuis. Dat weten ze op het werk al. En dat wordt 2 weken rusten en slapen. Daarna zien we wel hoe het er voor staat.
Mijn ribben zijn trouwens aan de zij /rug kant gebroken. Ik ben dus op mijn rechterbil en achterkant rechterschouder terecht gekomen. Schouderblad is ok. Mijn helm is ook rechtsachter beschadigd.

Heb de arts nog gevraagd naar de ernst van de breuken. Volledig door of ingescheurd. Maar daar kon hij niks over zeggen. Op de röntgen zagen ze 3 witte streepjes, dus gebroken. Maar blijkbaar wel netjes tegen elkaar aan.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 30 mei 2018 15:36

marcuse schreef: 30 mei 2018 15:15 Dank allen voor de steun en adviezen.. De komende 2 weken ben ik sowieso thuis. Dat weten ze op het werk al. En dat wordt 2 weken rusten en slapen. Daarna zien we wel hoe het er voor staat.
Mijn ribben zijn trouwens aan de zij /rug kant gebroken. Ik ben dus op mijn rechterbil en achterkant rechterschouder terecht gekomen. Schouderblad is ok. Mijn helm is ook rechtsachter beschadigd.

Heb de arts nog gevraagd naar de ernst van de breuken. Volledig door of ingescheurd. Maar daar kon hij niks over zeggen. Op de röntgen zagen ze 3 witte streepjes, dus gebroken. Maar blijkbaar wel netjes tegen elkaar aan.
Bij mij dus identique, alleen aan de linkerkant 2 gebroken ribben onder het schouderblad. Het probleem bij mij is geweest dat het kalk op de breukvlakken van de ribben irritatie gaf als het schouderblad zich daarover bewoog, vooral in de fietshouding. In het begin ontstond daardoor een zwelling achter het linkerschouderblad van wel 15cm x 10cm x 5cm wat dus ook weer pijnlijk was. Gelukkig is dat allemaal voorbij, blijft alleen nog wel wat pijnlijk in de fietshouding maar is te doen. Sterkte met het herstel ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 30 mei 2018 20:36

53x11 schreef: 30 mei 2018 14:44
Je hersenen zijn het gene dat je vooral goed in de gaten moet houden (zie ook opmerkingen van anderen hierboven). Ik ken iets teveel mensen die na een hersenschudding niet lang genoeg rust hebben gehouden en daardoor een hele lange tijd (half jaar of meer) niet op 100% hebben kunnen functioneren (tot volledige, tijdelijke, arbeidsongeschiktheid aan toe)
+1.

Sterkte ! :like:

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 30 mei 2018 21:36

Beterschap!
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Plaats reactie