Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Rug- en beenklachten bij wielrennen

SjorsvV
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mei 2018 18:22

SjorsvV 18 mei 2018 18:31

Hallo allemaal,

Ik wil het wielrennen na 10 jaar weer een beetje gaan oppakken. Ben op m'n achttiende gestopt wegens rugklachten na drie jaar fietsen.
Op mijn normale fiets heb ik nergens last van, maar ik pakte mijn oude racefiets vanochtend en ik had na een kwartier fietsen weer erge last van rug en bovenbenen. Omdat het stuur net te ver van me vandaan zit moet ik redelijk ver voorover buigen om het stuur goed vast te hebben. De framehoogte is volgens mij gewoon goed (zo'n 60 cm, ben 1.88 m).

Zijn er mensen die tips hebben qua afstelling van de fiets? Als het moet koop ik een nieuwe, maar dan weet ik waar ik op moet letten.

Bvd, Sjors

bever
Forum-lid
Berichten: 2120
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 18 mei 2018 20:04


Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 18 mei 2018 21:27

Als je na 10 jaar weer op de racefiets stapt dan kan ik me voorstellen dat je dat in bepaalde spieren wel voelt, je zult tijd nodig hebben om te wennen.
Op veel sites kun je tips vinden om je fiets af te stellen, bv op wielersportinfo.nl. Maar er zijn vast tientallen van dat soort sites.
Mijn advies is om je eens goed in te lezen, dan je fiets zo goed mogelijk op je specifieke situatie in te stellen en rustig beginnen met opbouwen. Ook daarover is veel info te vinden.
Blijven de ongemakken, dan kan je hulp inschakelen bv door een bikefit. Ik zou daar niet direct mee beginnen.
Je kan ook hier hulp vragen, dan zul je wel goed moeten aangeven wat je maten zijn, de maten van je fiets en ook foto's moeten plaatsen van hoe je op de fiets zit.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 20 mei 2018 18:33

Als je morgen gaat hockeyen, dan loop je vanaf overmorgen ook een week lang krom. En daar mag je niet van opkijken. Voor het herbeginnen met racefietsen geldt hetzelfde.

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 20 mei 2018 20:11

Na een kwartiertje pijn is wel snel. Ik zou eerst kijken of de zadelhoogte wel ongeveer goed is. Dat is relatief eenvoudig te checken. Ik doe dat door mijn hakken op de trappers the zetten en dan mijn knieën net niet gestrekt te laten zijn. Zadel moet ongeveer horizontaal staan.
Als het stuur niet verder omhoog kan kun je ook nog de stuurpen omdraaien zodat hij een omhoog wijst in plaats van omlaag.
Als het stuur echt te ver van je af staat dan zou je een kortere stuurpen nodig hebben. Of misschien staat je zadel te ver naar achteren. Kortom er valt best wel veel aan te fine tunen.
Als je op zoek gaat naar een andere fiets zou een endurance bike iets kunnen zijn. Dan zit je minder sportief.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 20 mei 2018 20:53

Begin bij jezelf. De ene mens is buigzamer dan de andere. De een buigt zijn neus naar zijn knieën en legt zijn handen nog eens plat op de grond. De andere komt met de handen niet verder dan zijn scheenbeen.

Plaats reactie