Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Tips achillespeesblessure?

Fietsert7
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 mei 2017 10:44

Fietsert7 11 mei 2018 12:31

Goedemiddag medefietsers,

Ik ben benieuwd of iemand me in de juiste richting kan dirigeren.

Ik ben begin dit jaar begonnen met fietsen (en dat bevalt ontzettend goed!). Ik heb mijn ritjes vanaf februari opgebouwd (17km, 35, een paar keer 45, 55, een paar keer 65, een paar keer 80 km). Rondjes rond de 27km pu met een hartslag rond de 160 gemiddeld. Vooraf heb ik uiteraard een bikefitting laten doen.

Vanaf 65 a 70 km merkte ik telkens wat irritatie aan mijn linker achillespees. Met wat rust ging het na een paar dagen / week weg en kon ik de draad weer oppakken.

Gisteren heb ik dik 100 km gefietst, en heb vandaag enorm last van de achillespees. Met mijn benen en knieën was niets mis, liep allemaal prima.

Heeft iemand enig idee waar ik het in moet zoeken?

Beginnen op 'latere' leeftijd? (Ben 33 jaar)
Overbelasting? Niet juist of te snel opgebouwd?
Afstelling schoenplaatjes?
Hoogte van het zadel? (Mijn linkerbeen is iets langer, maar verlaging van het zadel levert wellicht andere problemen op?)

Ik vraag me vooral af of ik naar de dealer moet waar ik de bikefitting heb laten doen, of naar een fysiotherapeut moet. Of moet ik langer dan een week gaan rusten?

Ben benieuwd of iemand er iets zinnigs over kan zeggen.

Bij voorbaat dank voor de reacties!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 11 mei 2018 13:06

En als je rustiger fiets want gem Hf 160 is wel aardig hoog,hoe voelt het dan?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 11 mei 2018 14:40

Lakmoesproef om vast te stellen of je echt een achillespeesblessure hebt, is 's ochtends direct na het opstaan de trap af te lopen. Als dat pijnlijk is aan de achillespees, dan is het een echte. Anders is het iets anders. Hoe zit dat bij jou?

Fietsert7
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 mei 2017 10:44

Fietsert7 11 mei 2018 16:23

nijkie schreef: 11 mei 2018 13:06 En als je rustiger fiets want gem Hf 160 is wel aardig hoog,hoe voelt het dan?
De eerste 60 km zat ik rond de 155, en toen had ik nergens last van. Daarna (terugweg, wind tegen ook) nam de hartslag geleidelijk toe, en vooral het laatste uur begon ik wat te merken aan de achillespees.

Ik ga nu goed rust houden, niet fietsen en maandag even naar de fysio. Wellicht toch een combi van de korte duur dat ik bezig ben, dat de pezen er niet aan gewend zijn, en mijn conditie dus nog niet is om over naar huis te schrijven.

Zal toch een tandje terug moeten. Dank voor je reactie in elk geval!
Laatst gewijzigd door Fietsert7 op 11 mei 2018 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Fietsert7
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 mei 2017 10:44

Fietsert7 11 mei 2018 16:28

Nee_Nee schreef: 11 mei 2018 14:40 Lakmoesproef om vast te stellen of je echt een achillespeesblessure hebt, is 's ochtends direct na het opstaan de trap af te lopen. Als dat pijnlijk is aan de achillespees, dan is het een echte. Anders is het iets anders. Hoe zit dat bij jou?
Ik weet niet meer hoe het vlak na het opstaan was. Volgens mij viel dat mee, maar ik merkte het toen ik de bus uitstapte en nog een stuk naar mijn werk liep. Gedurende de dag wordt het ook steeds strammer en als ik mijn tenen optrek dan trekt/knarst/stropt het.

Ik zal er morgenvroeg eens op letten, maar ga maandag sowieso even naar de fysio.

Thanks voor het meedenken!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 11 mei 2018 20:18

Fietsert7 schreef: 11 mei 2018 16:28 Ik weet niet meer hoe het vlak na het opstaan was. Volgens mij viel dat mee, maar ik merkte het toen ik de bus uitstapte en nog een stuk naar mijn werk liep. Gedurende de dag wordt het ook steeds strammer en als ik mijn tenen optrek dan trekt/knarst/stropt het.

Ik zal er morgenvroeg eens op letten, maar ga maandag sowieso even naar de fysio.

Thanks voor het meedenken!
Dan is het geen achillespeesblessure. Die heeft nl een echte instinker: als je lichaam opgewarmd is en de spieren langer worden, dan geeft de pees geen pijnklachten meer. Je woorden 'gedurende de dag' geven aan dat er iets anders aan de hand is. Succes bij de fysio.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 12 mei 2018 00:15

stretchen kan ook helpen en zeker om de schade op te meten. Je mag er in ieder geval niet te lang mee rondlopen want hoe langer je wacht (voor er iets wordt aan gedaan) hoe moeilijker en langer het herstel. Ik loop er ongeveer al 35 jaren mee rond en er te weinig aandacht aan besteed in de beginperiode en nu is het te laat om er nog iets aan te verhelpen.

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 12 mei 2018 06:53

Als ik het zo lees denk ik niet dat het je achillespees is. Ik ben er zelf inmiddels na 1,5 bijna vanaf. Je herkent het als je vanuit rust weer gaat bewegen. Dus uit bed, nadat je stil gezeten hebt etc. Dan moet je een paar passen doen voordat je weer normaal loopt.
Dat lees ik niet uit jouw verhaal.

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 12 mei 2018 15:42

Een jaar gesukkeld met de achillespees nadat ik er een zware ontsteking op had (dikke bol vanwege eens te proberen met lopen en natuurlijk weer overdreven na nooit gelopen te hebben als sport).
Gevolg: half jaar bij de kine.

Maar in dat jaar volop kunnen verder fietsen, zelfs lange ritten met veel klimmen.
Ondervond geen last van de achillespees.
Zou dus ook eerder meegaan in het verhaal dat het de achillespees niet is.

Artrose? Vooral dat knarsen zegt me iets.

Fietsert7
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 mei 2017 10:44

Fietsert7 13 mei 2018 18:28

Nee_Nee schreef: 11 mei 2018 20:18
Fietsert7 schreef: 11 mei 2018 16:28 Ik weet niet meer hoe het vlak na het opstaan was. Volgens mij viel dat mee, maar ik merkte het toen ik de bus uitstapte en nog een stuk naar mijn werk liep. Gedurende de dag wordt het ook steeds strammer en als ik mijn tenen optrek dan trekt/knarst/stropt het.

Ik zal er morgenvroeg eens op letten, maar ga maandag sowieso even naar de fysio.

Thanks voor het meedenken!
Dan is het geen achillespeesblessure. Die heeft nl een echte instinker: als je lichaam opgewarmd is en de spieren langer worden, dan geeft de pees geen pijnklachten meer. Je woorden 'gedurende de dag' geven aan dat er iets anders aan de hand is. Succes bij de fysio.
Thanks, ik ben benieuwd wat het dan is :)

Fietsert7
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 mei 2017 10:44

Fietsert7 13 mei 2018 18:31

ottorongo schreef: 12 mei 2018 00:15 stretchen kan ook helpen en zeker om de schade op te meten. Je mag er in ieder geval niet te lang mee rondlopen want hoe langer je wacht (voor er iets wordt aan gedaan) hoe moeilijker en langer het herstel. Ik loop er ongeveer al 35 jaren mee rond en er te weinig aandacht aan besteed in de beginperiode en nu is het te laat om er nog iets aan te verhelpen.
Dat is wel mooi klote joh, 35 jaar. :S

Stretchen lukt niet echt, dus ben benieuwd wat de fysio gaat zeggen.

Fietsert7
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 mei 2017 10:44

Fietsert7 13 mei 2018 18:33

stillekracht schreef: 12 mei 2018 06:53 Als ik het zo lees denk ik niet dat het je achillespees is. Ik ben er zelf inmiddels na 1,5 bijna vanaf. Je herkent het als je vanuit rust weer gaat bewegen. Dus uit bed, nadat je stil gezeten hebt etc. Dan moet je een paar passen doen voordat je weer normaal loopt.
Dat lees ik niet uit jouw verhaal.
Dat heb ik niet beschreven idd, maar merk wel dat het zo werkt vandaag. Dus na het opstaan, na het stilzitten voor het moederdagontbijt, etc. Telkens even nadenken hoe ik mijn poot wegzet en acclimatiseren. Een paar passen in huis gaat dan wel, maar een stuk naar de super lopen is al te belastend.

Plaats reactie