Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Duurtraining - hoe lang?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 04 apr 2018 08:45

raiju schreef: 03 apr 2018 21:42 Wat je wilt trainen is een energie systeem. Hier wat leesvoer:

https://cjsm.be/gezondsporten/themas/tr ... te-sporten
https://www.fitsociety.nl/cardio/versch ... -training/

De duurtraining (=aeroob) je leert je lichaam dan zuinig om te gaan met energie. Mitochondrien worden er in je spiercellen bijgemaakt en deze zetten de voeding om naar de atp waar het in de bovenstaande links om gaat. Ook wordt er gesteld dat er meer haarvaten gevormd worden door aerobe training.

Op een tacx met de juiste hartslag en/of wattage rijden zorgt hier al voor. Op de tacx hoef je je benen niet stil te houden dus je zou de tijd op de tacx met factor 1,5 kunnen nemen tov een weg rit. Als je traint voor een wedstrijd van 2 uur is dat wat je ongeveer aan moet houden. 4 uur vind ik dan te lang.

De intervallen en sprints tijdens je andere 2 dagen trainen het Anaeroob alactisch en anearoob lactisch. Dat specifiek trainen is een ander topic.

http://www.optimaalsporten.nl/training/ ... aining.asp
Klopt helemaal, maar als je traint voor een wedstrijd van 2uur, waarom zou dan een duurrit van 4u te lang zijn? Lijkt mij niet, je traint daarmee goed je basis en zorgt ervoor dat je energiesysteem nog beter wordt. Zoals je zegt worden er mee rode bloedlichaampjes aangemaakt en ontstaan er meer haarvaten in de spieren. Hierdoor creëer je een goede infrastructuur om voldoende bloed naar de spieren te krijgen als het echt hard gaat. Zie het als voldoende snelwegen om file's te voorkomen.

Als die infrastructuur in orde is, komen de intensieve trainingen ook veel beter aan, waar je weer profijt van hebt voor de wedstrijden van 2 uren.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 apr 2018 09:38

Volgens mij zit 'm de sleutel in dit geval in de opgebouwde historie van de TS. Als je 10 jaar lang veel duurtraining hebt gedaan dan kan je met wat minimaal onderhoud dat best een poos op niveau houden naast meer korte intensieve trainingen. Iemand die nog een blanco blad is qua duursport gaat deze vlieger zeker niet op.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
knukkel
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 jan 2008 22:37

Gebruikersavatar knukkel 04 apr 2018 14:09

Ik heb idd al wel jarenlang veel aandacht besteed aan duurwerk (plm 6-8u/week), omdat ik de fysiologische achtergrond ken en ook wel durf te beweren dat ik het positieve effect aan den lijve heb ondervonden. En ik vond het leuk om te doen.
Heb dit jaar helaas minder kunnen fietsen dan gehoopt, maar de tijd die ik had met name besteed aan intervallen en krachttrainingen en m’n huidige vorm valt me eigenlijk reuze mee.
Er is dus nog steeds een basis, wist alleen niet hoe ik dit het best kon onderhouden/uitbreiden met m’n beperkte tijd.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 04 apr 2018 16:13

Als je weinig tijd hebt en toch vetverbranding wilt trainen: uurtje fietsen vóór het ontbijt!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

indobesar
Forum-lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 27 jul 2015 13:22

indobesar 05 apr 2018 10:52

Het boekt "The time-crunched cyclist" is ook een aanrader wa dat betreft.

Plaats reactie